Port of Rotterdam

Europese productie biodiesel groeit

27-11-2009

De Europese productie van biodiesel is in 2008 toegenomen met 2 miljoen ton tot 7,7 miljoen ton. Volgens de European Biodiesel Board (EBB) zou de groei groter geweest kunnen en moeten zijn. Afzonderlijke EU-lidstaten hebben echter door aanpassing van hun fiscale- en energiepolitiek de fundamenten van de groei verzwakt. Een tweede beslissende factor was de import van zwaar gesubsidieerde B99 uit de Verenigde Staten sinds begin 2007. De maatregelen van de EU tegen de import van B99 bieden perspectief voor een gezondere ontwikkeling van de Europese industrie. Het komt volgens de EBB nu aan op naleving en het bestrijden van omzeiling van de regels.

Productie
In 2008 stagneerde de productie in het belangrijkste biodieselland Duitsland op het niveau van 2007, ruim 2,8 miljoen ton, en viel Oostenrijk iets terug naar 213.000 ton. Daar stonden een flinke toename tegenover in Frankrijk, bijna een miljoen ton tot 1.820.000 ton, en kleinere toenames in diverse andere landen. Zo steeg de Nederlandse productie van 85.000 naar 101.000 ton. In de gehele EU groeide de productie van 5.713.000 in 2007 tot 7.755.000 ton in 2008; +36%. Er blijft echter sprake van een grote onderbezetting van de capaciteit, die in 2009 dicht bij 21 miljoen ton zal liggen. Naast een bedrijfseconomisch probleem, hoort de EBB ook beleidsmatig geknars.

EU beleid
De te langzame groei van de biodieselproductie ten opzichte van de capaciteit zou niet in lijn zijn met de doelstelling van het EU beleid, vastgelegd in de 'Renewable Energy Directive' (RED). Deze wil in 2020 10% van de voor transport gebruikte brandstof, het equivalent van 33 miljoen ton petroleum, vervangen hebben door biobrandstoffen en andere hernieuwbare energie.(1) In de RED zijn tevens kwaliteitscriteria opgenomen aangaande de besparing op broeikasgas, het landgebruik en sociaal-economische gevolgen van grootschalige productie van biogrondstoffen vergelijkbaar met de richtlijnen van de 'Round Table on Sustainable Palm Oil'. Over de, onderling mogelijk tegenstrijdige, effecten van de criteria brengt de Europese Commissie eind 2010 een rapport uit aan het Europese Parlement.

Energiestrategie
Naast milieuvoordelen, levert de ontwikkeling van de biobrandstoffenindustrie ook een bijdrage aan de leveringszekerheid van energie aan Europa. De EBB wijst op het structurele tekort aan productie van (minerale) dieselolie in Europa. In 2006 werd, vrijwel geheel uit Rusland, 32 miljoen ton geïmporteerd. Dit was een verdubbeling ten opzichte van 2000 en de importtrend zal naar verwachting nog tot na 2030 aanhouden. (*)

Rotterdam
De overslag in de Rotterdamse haven van biodiesel is lastig te vergelijken met de cijfers van de EBB. Naast technische definitieverschillen, lopen intra-Europese en extra-Europese stromen in de haven door elkaar. Zo zitten in de overslag van 2,7 miljoen ton in 2008 ook hoeveelheden uit de bijna 7,8 miljoen ton EU productie. Aan de andere kant, produceren veel van de Europese biodieselfabrieken alleen voor lokaal gebruik zonder overslag in de haven. Voor bio-ethanol is de situatie, met kruisende stromen, vergelijkbaar.Toch is het aannemelijk dat de import via Rotterdam in 2008 van 1,7 miljoen ton, voor ongeveer 50% uit Brazilië, de EU productie van 2,2 miljoen ton benadert.

(1) In 2008 was biodiesel goed voor 78% van het gebruik van biobrandstoffen in de EU. De consumptie van bioethanol bedroeg 2,2 miljoen ton. De EU maakt bijna 65% van de totale wereldproductie van biodiesel, met Maleisië, Indonesië en Argentinië als de belangrijkste andere producenten.