Ingezonden persbericht

TE VEEL WIND OP LAATSTE DAG WK DART 18 EN ARUBA HEINEKEN CATAMARAN REGATTA

Aruba, 27 november 2009

Op vrijdag 27 november stond er te veel wind om de finale race van het WK Dart 18 en de Aruba Heineken Catamaran Regatta 2009 te kunnen varen. Het waaide gemiddeld 28 knopen, wat een vroegtijdig einde van de competitie en strijd om het WK-brons betekende. Dus kon het Duitse duo Matthias Huber en Dominik Volke zijn bronzen plak vieren. De Nederlanders John Moret en Paul Smissaert bleven zo op de tweede plaats in de Aruba Heineken Catamaran Regatta staan. Gevolgd door Leo Ambtman en Maarten Kroon. De feestelijke prijsuitreiking vindt vanavond tijdens het diner bij Moomba's Beach plaats.

Toen organisator Edwin Lodder het verlossende woord gaf, klonk er vanuit het Duitse kamp gejuich op. "Brons is fantastisch", jubelde Matthias Huber. "We zagen uit naar het gevecht met Thierry Wibaux op het water, maar we zijn uiteraard ook erg blij met dit resultaat." Het was het vierde evenement dat Huber en Volke samen zeilden. In 2008 werden ze Duits kampioen en eindigden ze als elfde bij het WK in Workum. Nu staan ze op het podium.

Nederlandse glorie

"We zijn dolblij met onze vierde plek", aldus Bart Damen uit Noord-Holland. "Om eerlijk te zijn, is het maar goed dat we niet konden zeilen. Anders hadden we onze positie nooit kunnen vasthouden, want na tien races mocht een tweede slechtste resultaat worden afgetrokken. We hebben een leuke week gehad. Twee dagen voor vertrek heeft Ruud nog keihard gewerkt om onze Dart uit 1997 op te knappen. Nu is de boot al verkocht." Nicolette van Gorp en Ruud van Gisbergen uit Huizen beschouwen de afgelaste wedstrijd eveneens als 'een geluk bij een ongeluk'. Van Gisbergen: "We kwamen hier niet om te snorkelen, maar het was moeilijk geweest om deze vijfde plaats te houden. Het is de eerste keer in de Dart-geschiedenis dat een stuurvrouw in de top vijf van het WK eindigt." Dick Ganseman en Claire Otjes vormen het derde Oranjeteam in de top tien. Zij eindigden als achtste. Ganseman: "Niet getipt voor de top tien, maar toch gehaald."

Dart 18 Nieuws

"Gisteren hebben we bij de Algemene Jaarvergadering met gepaste trots de totstandkoming van de Arubaanse Dart 18 Associatie aangekondigd", vertelt Nicolette van Gorp, voorzitter van de Internationale Dart 18 Associatie (IDA). "In de laatste paar jaren is de Dart-vloot op Aruba van één naar zeven boten gegroeid." Dit was bovendien het eerste WK voor catamarans, dat op Aruba plaatsvond. Van Gorp: "Alle Dart-zeilers hier zijn vol lof over de organisatie en de wedstrijdlocatie. De crisis heeft roet in het eten gegooid voor wat betreft de grootte van het deelnemersveld. Vooral de Engelsen ontbreken, maar nu zien we meer Zwitsers en Duitsers dan normaal. Dat is goed voor de klasse. Frankrijk was in 2007 het enige land dat twijfelde toen we Aruba als WK-bestemming voor 2009 kozen. Zij zijn hier nu met de grootste groep en ze zijn zeer enthousiast." Het WK 2010 vindt op het olympische water van Weymouth plaats.

Aruba Heineken Catamaran Regatta

De opluchting was van de gezichten van de 'Capsize Kings' John Moret en Paul Smissaert (NED) te lezen. Ze hoefden niet nogmaals de grenzen op te zoeken. Moret met een glimlach: "Dit is mijn achttiende Aruba Regatta, maar zo heb ik het nog nooit meegemaakt. We hebben veel gezwommen en toch ook lekker gezeild. Gelukkig hadden ze een goede reddingsbrigade voor ons." Zijn bemanning Smissaert noemt het een 'sensationele week': "Eigenlijk stond er gewoon te veel wind en dat heb ik nog nooit gezegd. Maar het was wel fun. We willen iedereen bedanken voor alle hulp op het water."

Leo Ambtman en Maarten Kroon finishen met hun Tornado als derde overall: "Het was een zware regatta met een heftig begin. Je zou zeggen dat wij als oude rotten in het vak toch iets gewend zijn, maar die eerste race vonden wij echt te extreem. Die hebben we dus niet gevaren. Het is jammer dat deze laatste wedstrijd niet doorgaat, want die had tricky kunnen zijn. Als John in die wind was omgegaan, hadden we ze nog kunnen pakken in het klassemen."

Organisator Edwin Lodder kondigt aan dat de twintigste editie van de Aruba Heineken Catamaran Regatta een mooi jubileumjaar gaat worden. "In 2010 gaan we proberen om zoveel mogelijk oude en nieuwe deelnemers bijeen te brengen in opnieuw een geweldige zeilweek op Aruba. Hopelijk trekt de exposure in de tien landen die hier waren vertegenwoordigd meer catzeilers naar de Caribbean."
Dart 18 Worlds 2009 - Top vijf na 9 races en een aftrek:

* Paul Smissaert, 18 punten
    * NED - Leo Ambtman & Maarten
    * Kroon, 23,5 punten

De 19e Aruba Heineken Catamaran Regatta en het WK Dart18 worden naast de hoofdsponsors Aruba Tourism Authority en Heineken Aruba NV mede mogelijk gemaakt door Martinair, GILS Worldwide, Setar, Holiday Inn, Does &

Cadushi, Tropical Bottling Company, Coca Cola, AWA, Aruba Aloë, VR Shipping, Aruba Watersports Center, Palm Tours, Pelican Watersports, Seaworld Explorer, Moomba, Zwitserleven, TNG, Patria en AMI Kappers.