Ingezonden persbericht


Persbericht

REFLECTIES
Germaine Kruip/Milou Rabe/Jan Maarten Voskuil/Guido Winkler 29 november 2009 t/m 3 januari 2010

Vanaf 29 november presenteert Scheltema installaties van de hedendaagse kunstenaars GERMAINE KRUIP, MILOU RABE, JAN MAARTEN VOSKUIL en GUIDO WINKLER.

Aanleiding voor deze presentatie is de tentoonstelling VAN DOESBURG and the International Avant-garde die t/m 3 januari in museum De Lakenhal in Leiden (en vanaf februari 2010 in Tate Modern, Londen) te zien is. Scheltema voor actuele kunst haakt in op deze tentoonstelling, met presentaties van hedendaagse kunstenaars die geïnspireerd zijn door het oeuvre en de beeldtaal van Theo Van Doesburg.

Van Doesburg streefde naar een nieuwe vorm van expressie, een radicale stijl gebaseerd op principes die op alle kunsten toepasbaar waren, met als ultiem doel: een totaalkunstwerk. Hij richtte zich daarbij op een elementaire taal, een reductie tot de rechte lijn, vierkant, driehoek en diagonaal. De huidige generatie kunstenaars laat zich nog altijd inspireren door Van Doesburgs principes. Er wordt zelfs gesproken over een revival van de modernistische avant-garde en de autonomie van de kunsten. Germaine Kruip, Milou Rabe, Jan Maarten Voskuil en Guido Winkler zijn kunstenaars die ieder op eigen wijze in hun installaties refereren aan Van Doesburg. Tegelijkertijd neemt hun werk ook een geheel eigentijdse positie in.

GERMAINE KRUIP, Counter Composition III, 2008

Germaine Kruip (1970) is gefascineerd door licht, architectuur, compositie, tijd en ruimte. In die zin voelt zij zich verwant aan Van Doesburgs interesse in de verhouding tussen het tweedimensionale vlak van de schilderkunst en de driedimensionale ruimte van architectuur. In diverse werken refereert Kruip ook direct aan composities van Van Doesburg of De Stijl. Counter Composition III bijvoorbeeld echoët een concrete compositie van een Van Doesburg-schilderij in reflecties op de muur. Zijn universele beeldtaal zet Kruip hier op subtiele en precieze wijze om in beweging, licht en schaduw: een schilderij als ongrijpbare verschijning, waarbij de elementen zich verspreiden door de ruimte.

Milou Rabe (1984) studeerde deze zomer met een ruimtelijke installatie af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. In Scheltema presenteert zij een nieuw werk. Rabe construeert haar driedimensionale composities door middel van grafische en fotografische projecties die een dialoog aangaan met abstracte objecten die zij in de ruimte plaatst.

Zo ontstaat een totaalkunstwerk, een totale ruimtelijke beleving die enerzijds verwant is aan de beeldtaal van Van Doesburg, en tegelijkertijd Rabes verwondering toont voor het samenspel van licht en schaduw in de alledaagse omgeving.

MILOU RABE, Installatie, 2009

Voor Jan Maarten Voskuil (1964) is Van Doesburg bovenal belangrijk als uitvinder van het begrip Concrete Kunst, doordat het "in zijn oorspronkelijke betekenis de meest zuivere poging is om de kunst autonoom te maken en de kunstenaar vrij". In zijn ruimtelijke schilderijen laat Voskuil schilderkunst en ruimte met elkaar versmelten. Zijn werken bevinden zich op de grens van schilderij, sculptuur en architectuur. In dit omvattende streven voelt hij zich opnieuw verwant aan van Doesburg.

JAN MAARTEN VOSKUIL, Installatie 2008

Voskuil is tevens actief als curator, vanuit welke positie hij pleitte voor een nieuwe concrete, non-figuratieve kunst, als tegenwicht voor het in zijn ogen te ver doorgeschoten post moderne individualisme.

Guido Winkler (1969) maakt schilderijen, foto's en ruimtelijke installaties die associaties oproepen met architectuur en waarin begrippen als ruimtelijkheid en tijd en de perceptie van deze begrippen worden onderzocht en zichtbaar gemaakt. Hij is gefascineerd door de manier waarop wij de werkelijkheid in ruimtelijke en beeldende zin waarnemen. Winkler is wars van trends en bouwde de afgelopen jaren een gevarieerd oeuvre op, waarin op monumentale en grafisch contrastrijke wijze beelden ontstaan die het anekdotische ontstijgen. Zo onderzoekt hij -evenals Van Doesburg - de waarden van een universele beeldtaal. Al ontstaat zijn werk in reactie op specifieke waarnemingen, het verwordt nooit tot een illustratie van iets, maar is een op zichzelf staande nieuwe werkelijkheid. Voor REFLECTIES maakt Winkler in Scheltema een nieuw ruimtelijk werk.

GUIDO WINKLER, schetsontwerp, 2009

REFLECTIES, 29 november t/m 3 januari 2010.

Openingstijden: di t/m zo - 12.00 - 17.00 uur. Gratis toegang.

REFLECTIES is onderdeel van de gezamenlijke programmering Utopisch Nest van Museum De Lakenhal, de Veenfabriek, de Universiteit Leiden en Scheltema. Deze programmering wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen, de Mondriaan Stichting en de Gemeente Leiden.




Ingezonden persbericht