GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

GroenLinks wil duurzaam alternatief voor A13/16

Rotterdam, 29 november 2009

GroenLinks wil dat Rijkswaterstaat een alternatief plan gaat doorrekenen voor de aanleg van de A13/16 dat net zoveel mag kosten als de nieuwe snelweg: 1,8 miljard. Het plan moet bestaan uit hoogwaardig openbaar vervoer, fietssnelwegen, parkeervoorzieningen aan de randen van de stad en uit gebundeld vervoer van goederen in minder vrachtwagens.

Rijkswaterstaat heeft tot nu toe nagelaten om serieus onderzoek te doen naar alternatieven voor de A13/16. Zo'n onderzoek is verplicht bij de aanleg van nieuwe wegen. Ook heeft Rijkswaterstaat de geplande spoorverdubbeling tussen Den Haag en Rotterdam niet meegerekend in de prognoses over het aantal auto's in 2020, terwijl die treinverbinding veel reizigers gaat trekken. ,,Zo reken je vanzelf toe naar de aanleg van meer asfalt", zegt raadslid Arno Bonte.

De enige alternatieven die Rijkswaterstaat heeft doorgerekend, zijn een directe stoptrein tussen Hoek van Holland en Gouda, het doortrekken van tram 4 naar Bergschenhoek en de aanleg van een trambaan tussen Delft en Rotterdam. ,,Dat zijn marginale voorstellen waar niemand de auto voor laat staan", zegt Bonte. ,,Het aantal mensen dat profiteert van een directe stoptrein tussen Gouda en Hoek van Holland is op één hand te tellen. Bovendien wordt de Hoekselijn in de toekomst onderdeel van het metronetwerk en kunnen daar straks dus geen stoptreinen rijden. Tramlijn 4 is een zeer trage tramlijn, en een tramverbinding door het groene gebied tussen Delft en Rotterdam concurreert met de trein en trekt bovendien hooguit een handjevol bewoners van boerderijen."

Groenlinks wil daarom een doortimmerd alternatief zien van 1,8 miljard, de kosten die anders zouden worden gemaakt voor de aanleg van de A13/16. ,,Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van een metroring die alle slecht ontsloten buitenwijken van Rotterdam met elkaar en met het centrum verbindt", oppert Bonte. ,,Rijkswaterstaat lijkt alleen maar toe te redeneren naar meer asfalt. Dat ontneemt ons de kansen om mobiliteitsproblemen op te lossen op een manier die geen schade oplevert voor het waardevol landschap en de gezondheid van mensen."


---