WatchMouse publiceert bereikbaarheidsrapport 89 Nederlandse webwinkels

30/11/2009 10:00

WatchMouse

WatchMouse publiceert voor het zesde jaar op rij de onderzoeksresultaten naar de bereikbaarheid van Nederlandse webwinkels.

Steeds meer Nederlandse webwinkels beschikken over goed bereikbare websites. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van webwinkels in de aanloop naar de feestdagen. Van de 89 webwinkels die in het onderzoek zijn opgenomen halen maar liefst 41 sites een score van 99,9% en hoger, en 27 daarvan de maximale score van 100%.

Negen van de sites in het onderzoek presteren echter slecht, waaronder bekende namen als Vodafone (92,85%), Mediamarkt (94,36%), Bart Smit (96,23%) en Dell.nl (98,48%).

"Volgens recent onderzoek van Blauw Research is de online omzet uit consumentenbesteding met 19% gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Uit ons onderzoek blijkt dat een aantal partijen effectieve maatregelen heeft genomen om zich voor te bereiden op deze groei, die zich zeker tijdens deze feestdagen zal manifesteren", zegt Mark Pors, CTO van WatchMouse. "Dit is een positieve ontwikkeling, maar het is nog even afwachten of alle sites zich goed houden bij een toename in het aantal bezoekers. De laatste vier dagen zien we een sterke stijging in foutmeldingen en een toenemend aantal tragere sites".

Het belang van een website die niet alleen altijd bereikbaar is, maar ook snel laadt, komt ook steeds meer onder de aandacht bij marketeers die verantwoordelijk zijn voor het online aspect van de bedrijfsvoering.

"Onderzoek van onder andere Google en Akamai heeft aangetoond dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen de laadtijd van een webpagina en de omzet uit een website", stelt Pors. "Er is nog volop werk voor een aantal webwinkels om seconden van de laadtijd af te krijgen."

Het onderzoek liep van 28 oktober t/m 28 november 2009. De score geeft aan bij welk deel van de tests de HTML-pagina binnen 4 seconden geladen is en er geen fout optrad die vanuit een tweede meetpunt bevestigd kon worden. Het complete bereikbaarheidsonderzoek is te vinden op: http://www.watchmouse.com/nl/SPI/2009/eshops(UNDERSCORE)NL.php

Dit jaar is het onderzoek uitgebreid met de top 40 (naar bereikscore) van de MultiScope Thuiswinkelen rapportage (oktober 2009).

Over WatchMouse:

Met de monitoringdiensten van WatchMouse kunnen bedrijven eenvoudig de prestaties van hun websites in de gaten houden. WatchMouse heeft duizenden klanten in meer dan 70 landen en voert de controles uit vanaf meer dan 40 locaties en netwerken over de hele wereld (zie: http://www.watchmouse.com/nl/)





http://www.watchmouse.com