Liever kerstbonus dan kerstpakket

30/11/2009 10:36

Unique Uitzendburo

Almere, 30 november 2009 - Ruim zestig procent van de werknemers geeft de voorkeur aan een kerstbonus als kerstgeschenk. Het traditionele kerstpakket is dit jaar, net als vorig jaar, weer in populariteit gedaald. Slechts 24 procent geeft aan het liefst een kerstpakket van zijn of haar baas te ontvangen, ten opzichte van 35 procent in 2008. Toen koos 48 procent voor een geschenk in de vorm van een bonus. Deze resultaten komen naar voren uit het jaarlijkse online onderzoek van Unique Uitzendburo naar de voorkeur van werknemers voor een kerstgeschenk. De optie om het kerstgeschenk over te slaan en dit te zien als een investering in het bedrijf is zeer impopulair. Slechts twee procent van de Nederlandse werknemers wil zijn of haar kerstgeschenk opgeven om het bedrijf deze kostenpost te laten besparen.

In het kader van de economische crisis en de moeilijke positie waarin veel bedrijven op dit moment verkeren, voegde Unique dit jaar de mogelijkheid toe om een investering te doen in het bedrijf door het kerstgeschenk in te leveren. Werknemers blijken toch gehecht aan een attentie aan het eind van het jaar. Naast de genoemde resultaten geeft acht procent aan graag een geschenkbon te ontvangen en zes procent stelt het op prijs om een donatie aan een goed doel te kunnen doen.

Sven Wansink, HR Directeur van Unique: "Werknemers in Nederland hebben een zwaar jaar gehad. Onzekerheid op het werk voerde de boventoon en veel werknemers hebben zich flexibel ingesteld om de organisatie zo veel mogelijk te ontzien, zo bleek ook uit onze MKB Marktmonitor 2009. Toen we eind vorig jaar aan de start van de crisis stonden, groeide de voorkeur voor de bonus al. Na het afgelopen onzekere crisisjaar is het niet verrassend dat mensen nu het liefst een kerstbonus ontvangen. Wij voeren dit onderzoek ieder jaar opnieuw uit, zodat werkgevers rekening kunnen houden met de wensen van de werknemer. Een persoonlijke attentie in de vorm van een kerstgeschenk is immers een hart onder de riem en een motivatie voor de werknemer. Daardoor is het belangrijk om hier gehoor aan te geven."





http://www.unique.nl