Gemeente De Ronde Venen
Akten van burgerlijke stand vanaf 2010 niet meer nodig bij aangifte
huwelijk
Vanaf 1 januari 2010 is het voor inwoners van De Ronde Venen in
principe niet meer nodig om akten van de burgerlijke stand op te
vragen bij aangifte van een huwelijk of partnerschap in deze gemeente.
Ambtenaren van de Burgerlijke Stand zullen vanaf 1 januari via de
Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) controleren of iemand
huwelijksbevoegd is.
Â
Door de procedure van aangifte van een huwelijk en registratie van een
partnerschap te vereenvoudigen, loopt De Ronde Venen vooruit op een
wetsvoorstel dat momenteel door het ministerie van Justitie wordt
voorbereid. De gemeente vindt het, samen met veel andere Nederlandse
gemeenten, belangrijk dat er kritisch naar procedures wordt gekeken en
daar waar mogelijk wordt vereenvoudigd en heeft daarom nu al tot deze
maatregel besloten.
Daarom geldt vanaf komend jaar dat als partners staan ingeschreven in
gemeente De Ronde Venen en trouwen in deze gemeente, raadpleging van
de Gemeentelijke Basisadministratie voldoende is om te beoordelen of
ze huwelijksbevoegd zijn. Akten van de burgerlijke stand en
uittreksels uit de GBA zijn niet nodig. Inwoners van andere gemeenten
die in de gemeente De Ronde Venen huwelijksaangifte doen, dienen voor
de ondertrouw een uitgebreid uittreksel van de GBA mee te nemen.
Uittreksels van de burgerlijke stand zijn niet nodig.
Â
Als partners in gemeente De Ronde Venen staan ingeschreven en daar
huwelijksaangifte doen maar elders trouwen, dienen zij een uitgebreid
uittreksel GBA en een uittreksel van de akte van huwelijksaangifte mee
te nemen voor de huwelijksgemeente. In alle gevallen dienen de
aanstaande echtelieden een Verklaring van Burgerlijke Staat in te
vullen en te ondertekenen. Voor de akte van huwelijksaangifte en het
uitgebreide uittreksel GBA worden kosten in rekening gebracht,
zogenaamde leges. Als de ambtenaar van de burgerlijke stand twijfelt
aan de inhoud van het uittreksel van de GBA, mag hij het bruidspaar
vragen om met aanvullende akten van de burgerlijke stand te komen.