GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 1 december 2009
P Agendapunten commissie 8 december 2009 en
raad 15 december 2009
E Aanpak permanente bewoning recreatieverblijven
R Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor in
te stemmen met het beleid om permanente bewoning van recreatieverblijven
aan te pakken. Hierbij vraagt het college om een bedrag van 38.888,- voor
S het afhandelen van aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden
gedoogbeschikkingen.
B In de gemeente Lopik staan op verschillende plaatsen recreatieverblijven. Met
recreatieverblijf wordt bedoeld: een verblijf op een perceel dat een recreatieve
bestemming heeft in het bestemmingsplan. Dit kan zowel een recreatiewoning,
stacaravan als een andersoortig verblijf zijn. Op 23 september 2008 heeft de
E gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een inventarisatie
op recreatieterreinen Klein Scheveningen, De Loef en De Boeg. Hieruit is
gebleken dat er op De Loef en De Boeg op vrij grote schaal sprake is van
permanente bewoning van recreatieverblijven. Ook is op grote schaal sprake van
R overtredingen van de bouwregelgeving. Uit globale inventarisaties van overige
recreatieterreinen in de gemeente Lopik is gebleken dat daar in wisselende mate
sprake is van permanente bewoning en andere overtredingen. Dit is op grond van
het bestemmingsplan niet toegestaan en dus onrechtmatig.
I
Wat is permanente bewoning
Er is sprake van permanente, en dus onrechtmatige bewoning als het woon-
C gebruik in strijd is met de voorschriften van de recreatieve bestemming. Hierbij
gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik, maar om de strijdigheid van de
activiteit met de geldende planvoorschriften: het hebben van het feitelijk
hoofdverblijf in het recreatieverblijf. Om te voldoen aan de bestemmingsplanvoor-
H schriften moet de gebruiker van het recreatieverblijf in ieder geval elders een
hoofd(woon)verblijf hebben. Daarnaast moet dat hoofd(woon)verblijf ook daad-
werkelijk geschikt zijn voor permanente bewoning en tenminste bestaan uit een
keuken, woon-, was- en slaapgelegenheid. Daarbij mag het niet gaan om een
T zogenaamd postadres dan wel een papieren adres. Het hoofd(woon)-verblijf is
een feitelijke thuishaven, dat fungeert als het centrum van zijn of haar sociale en
maatschappelijke activiteiten.
Uit contacten met inwoners blijkt dat men veelal denkt dat een afwezigheid van de
bewoners van twee aaneengesloten weken per jaar betekent dat er geen sprake is
van permanente bewoning van een recreatieverblijf. Dit klopt niet. Het feit dat
bewoners twee aaneengesloten weken niet op het recreatiepark verblijven, sluit
namelijk niet uit dat er sprake is van permanente bewoning.
1
De minister van VROM heeft de gemeenten opgeroepen handhavend op te
treden. Daarnaast moeten gemeenten voor 1 januari 2010 duidelijkheid
verschaffen aan bewoners die al vóór 31 oktober 2003 permanent in een
recreatieverblijf wonen.
Voorgesteld beleid
In de nota `Beleid permanente bewoning recreatieverblijven' wordt de aanpak van
zowel bestaande als toekomstige gevallen van onrechtmatige bewoning van
recreatieverblijven vastgelegd. In het beleid wordt weergegeven hoe in gemeente
Lopik wordt omgegaan met gevallen van permanente bewoning van recreatie-
verblijven. Er wordt voor alle recreatieverblijven op campings en recreatieparken in
de gemeente hetzelfde beleid gevoerd voor de aanpak van permanente bewoning.
Naast de recreatieverblijven op de verschillende recreatieterreinen kent de
gemeente een aantal op zichzelf staande recreatiewoningen in het buitengebied.
Ook op deze recreatiewoningen, die in het bestemmingsplan als zodanig zijn
bestemd, is het beleid van toepassing. Indien in de toekomst een nieuw
recreatieterrein wordt gerealiseerd, is het beleid ook hierop van toepassing.
De raad heeft op 14 december 2004 besloten dat er geen sprake zal zijn van
legalisatie van permanente bewoning door middel van het wijzigen van het
bestemmingsplan. Omdat permanente bewoning niet is toegestaan, dient in
beginsel handhavend te worden opgetreden. Er zijn drie mogelijkheden om de
overtreding (op termijn) te laten beëindigen:
1. het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing;
2. het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking;
3. direct handhavend optreden.
De mogelijkheid tot het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing is wettelijk
vastgelegd. Als de aanvrager aan alle voorwaarden voor de verstrekking van een
persoonsgebonden ontheffing voldoet, zal deze worden verleend.
Overgangsregeling huidige bewoners
Er wordt ten aanzien van de overige bestaande gevallen van permanente bewo-
ning in de gemeente Lopik zoveel mogelijk een oplossing gezocht in de vorm van
een overgangsregeling door het verstrekken van persoonsgebonden gedoog-
beschikkingen onder voorwaarden. Dit kan worden beschouwd als een vorm van
uitgestelde handhaving. Er zal, gezien het persoonsgebonden karakter van de
overgangsregeling, op termijn een einde komen aan de bestaande gevallen van
permanente bewoning die voor de regeling in aanmerking komen. Tegen nieuwe
gevallen die na de peildatum voor persoonsgebonden gedoogbeschikkingen
ontstaan en tegen gevallen die niet onder de overgangsregeling (kunnen) vallen,
zal handhavend worden opgetreden. Verwacht wordt dat in de meeste gevallen
een beroep wordt gedaan op de regeling voor de persoonsgebonden gedoog-
beschikking. Als de aanvraag om een persoonsgebonden ontheffing niet kan
worden verleend, omdat niet aan de eisen wordt voldaan, dan wordt de aanvraag
beschouwd als een aanvraag voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking.
De aanvraag wordt vervolgens getoetst aan de voorwaarden die voor het afgeven
van een persoonsgebonden gedoogbeschikking gelden.
De peildatum is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief handhaven'.
Er is in de gemeente Lopik nog niet op de daarvoor aangewezen manier aan de
bewoners kenbaar gemaakt dat er handhavend wordt opgetreden tegen de
onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven. De datum 31 oktober 2003 zou
gezien de landelijke bekendheid en het beleid van de minister een goed te
verdedigen peildatum zijn. Hier wordt echter niet voor gekozen. Inmiddels zijn er
2
jaren verstreken, waarin nieuwe gevallen van permanente bewoning zijn ontstaan.
Tot op heden heeft de gemeente Lopik geen beleid geformuleerd hoe met de
permanente bewoning wordt omgegaan. Met het vaststellen van dit beleid door
het college op 17 november 2009 is dit wel het geval.
Als peildatum wordt voor 30 november 2009 gekozen. Het college stelt de raad
voor in te stemmen met het beleid en een krediet beschikbaar te stellen voor de
uitvoering van aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden gedoog-
beschikkingen. Het beleid wordt vooruitlopend op de raadsvergadering
gepubliceerd op www.lopik.nl en is daarmee voor een ieder in te zien.
Naast het verstrekken van persoonsgebonden ontheffingen en gedoog-
beschikkingen zullen er gevallen zijn waarbij handhavend moet worden
opgetreden. Er zal jarenlang consequent moeten worden gecontroleerd op de
recreatieterreinen. Dit wordt opgenomen in het handhavingsbeleid voor de
komende jaren.
Verordening Wmo-raad Lopik
Het Wmo-platform heeft een verzoek ingediend om de naam te wijzigen in
Wmo-raad. Deze naam sluit beter aan bij de landelijke trend en de andere
adviesraden van de gemeente. Het college stelt de gemeenteraad voor dit
verzoek in te willigen en daarvoor een nieuwe verordening vast te stellen. In
deze nieuwe verordening worden tevens enkele verbeteringen voorgesteld.
De gemeente Lopik kent sinds december 2006 een Wmo-platform. Inwoners
kunnen hier terecht met hun ervaringen bij de uitvoering van de Wet maatschap-
pelijke ondersteuning (Wmo) en met hun suggesties. Anderzijds heeft het platform
de taak de besluitvorming op het gebied van de Wmo en de uitvoering van de
besluiten kritisch te volgen en het gemeentebestuur daarover gevraagd en onge-
vraagd te adviseren. Het Wmo-platform heeft een verzoek ingediend om de naam
te wijzigen in Wmo-raad. Deze naam sluit beter aan bij de landelijke trend waarbij
veelal de term Wmo-raad wordt gebruikt. Daarnaast ervaren de leden dat het be-
grip `platform' verwarring oplevert in de Lopikse samenleving door de vergelijking
met andere platforms in plaats van de bestaande senioren- en cliëntenraad.
Naar aanleiding van dit verzoek is de huidige verordening bekeken en is een
nieuwe verordening Wmo-raad Lopik opgesteld. In deze nieuwe verordening wordt
voorgesteld af te stappen van het verplicht een aantal keren per jaar organiseren
van bijeenkomsten en dit op verzoek/noodzaak te gaan organiseren. Ook wordt
voorgesteld af te zien van een onafhankelijk voorzitter. Tenslotte wordt voorge-
steld het platform een budget toe te kennen voor het notuleren en niet meer een
notulist vanuit de gemeente beschikbaar te stellen.
Het college stelt de raad voor de verordening Wmo-raad Lopik vast te stellen
onder gelijktijdige intrekking van de verordening Wmo-platform Lopik.
3
Waarmerken en publiceren digitale ruimtelijke
plannen
Vanaf 1 januari 2010 moeten ruimtelijke plannen, zoals vastgestelde struc-
tuurvisies en bestemmingsplannen, digitaal worden opgesteld, ondertekend
en beschikbaar gesteld. Voor het waarmerken van deze ruimtelijke plannen
is specialistische softwarekennis nodig. Het college stelt de raad voor deze
bevoegdheid via het college te mandateren aan het afdelingshoofd
Ruimtelijke ontwikkeling en beheer en toe te staan ondermandaat te
verlenen aan de beheerorganisatie. Het vaststellen van ruimtelijke plannen,
zowel papieren als digitale, blijft een bevoegdheid van de raad.
Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van kracht geworden. Door
deze nieuwe wet vinden ingrijpende veranderingen plaats in de procedure en in de
(verschijnings)vorm van ruimtelijke plannen en besluiten. Ruimtelijke plannen,
zoals vastgestelde structuurvisies, bestemmingsplannen en voorbereidings-
besluiten moeten vanaf 1 januari 2010 digitaal worden opgesteld, ondertekend en
beschikbaar gesteld. Per 1 januari 2010 is de elektronische vorm ook de wettelijke
maatstaf. Gemeenten moeten vanaf dat moment weliswaar ook nog een papieren
(analoge) versie van de Wro-plannen maken, maar het digitale instrument is bij
verschil met de analoge versie doorslaggevend en juridisch bindend.
Tot nu toe werd de vaststelling van een bestemmingsplan `bezegeld' met de
ondertekening van het raadsbesluit en het waar nodig via een stempel en
handtekening waarmerken van de bijlagen. Ook de digitale ruimtelijke plannen
moeten in de verschillende fasen van het planproces elektronisch worden
gewaarmerkt en beschikbaar gesteld. Om digitale bestemmingsplannen te kunnen
waarmerken, is een softwareprogramma aangeschaft. Voor het gebruik ervan is
specialistische kennis noodzakelijk.
Het college stelt de raad uit praktische overwegingen voor de bevoegdheid tot het
waarmerken van digitale bestemmingsplannen te mandateren aan het
afdelingshoofd Ruimtelijke ontwikkeling en beheer (ROB) en toe te staan dat deze
de betreffende taken laat uitvoeren (via het verlenen van ondermandaat) door de
daartoe aangewezen beleidsmedewerkers ruimtelijke ordening dan wel de
betrokken beheerorganisatie. Het vaststellen van een ruimtelijk plan, zowel de
papieren als digitale versie, blijft een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Onderstaande agendapunten zijn door het presidium rechtstreeks op de agenda van de raad
geplaatst en worden niet behandeld in de commissievergadering.
Agendapunten raad 15 december 2009
Belastingverordeningen 2010
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor de
belastingverordeningen 2010 vast te stellen. In dit voorstel worden alleen de
tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing verhoogd.
4
Bij de vaststelling van de Begroting 2010 op 3 november 2009 is een aantal
besluiten genomen tot het wijzigen van de belastingen en tarieven. Ook hebben er
enkele wijzigingen op grond van wetgeving en/of jurisprudentie plaatsgevonden.
De belastingverordeningen moeten daarop worden aangepast.
In het voorstel van het college aan de raad worden de OZB-tarieven, de lijk-
bezorgingsrechten, de tarieven voor precariorechten, de toeristenbelasting en de
hondenbelasting niet verhoogd. Ook de legestarieven zijn niet verhoogd. Wel zijn
enkele bedragen in de legesverordening aangepast aan wettelijk voorgeschreven
bedragen, zoals de tarieven voor reisdocumenten.
Om de tarieven voor afvalstoffenheffing 100% kostendekkend te houden, zijn de
tarieven met 6% verhoogd. Daarnaast wordt voorgesteld de rioolheffing met 2% te
verhogen.
Startnotitie Visie Lopik 2020
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor in
te stemmen met de Startnotitie Visie Lopik 2020. Het uiteindelijke
visiedocument moet op 1 april 2010 zijn opgesteld.
Al enige tijd bestaat de wens een strategische visie voor de gemeente Lopik op te
stellen. Ook in de in 2008 samen met de provincie Utrecht opgestelde Kwaliteits-
meting is de aanbeveling gedaan een dergelijke strategische visie op te stellen.
De raad heeft deze opdracht meegenomen in de benoemingsprocedure van
burgemeester Westerlaken-Loos.
In de startnotitie zijn onder andere de projectopdracht, de aanpak en organisatie
beschreven evenals de gewenste eindsituatie. Doel van het visiedocument, dat op
1 april 2010 moet zijn opgesteld, is een meerjarig perspectief geven voor alle
gemeentelijke beleids- en taakvelden. Het moet een praktisch handvat bieden als
toetsingskader voor toekomstige beleidsnota's. Ook wordt de visie op
intergemeentelijke/regionale samenwerking beschreven. Tot slot moet het
visiedocument input vormen voor een later op te stellen ruimtelijke structuurvisie.
Herziening grondexploitaties De Gaarden en
Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor de
herziening van de grondexploitaties De Gaarden en Noordelijke uitbreiding
bedrijventerrein vast te stellen. Daarbij wordt voorgesteld de aanvulling van
de reserve exploitatie bestemmingsplannen bij de Jaarrekening 2009 te
bezien.
De raad heeft voor het laatst op 25 september 2007 de grondexploitaties van De
Gaarden en de Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein herzien. Het is wenselijk de
grondexploitaties periodiek te herzien.
5
De verwachting is dat de grondexploitatie Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein
in 2010 kan worden afgesloten met een batig saldo van 138.252,02. Binnenkort
volgt een kredietvoorstel voor de aanleg van de een vrachtwagenparkeerplaats op
bedrijventerrein De Copen.
In de wijk De Gaarden in Lopik-dorp is nog één vrije sectorkavel te koop. Het
eindsaldo in 2010 van de grondexploitatie De Gaarden is geraamd op
1.324.567,-.
Beide bedragen zijn lager dan geraamd in de vastgestelde exploitatiebegroting
2007. In beide exploitaties zijn uitgaven gedaan die niet begroot waren of boven
de begroting uitstegen. De reserve exploitatie bestemmingsplannen komt hierdoor
per 1 januari 2010 uit op een negatief resultaat van 898.252,- en per 1 januari
2011 op een negatief resultaat van 108.398,-. Volgens de richtlijnen moet een
negatieve reserve worden aangevuld vanuit de algemene reserve. Dit zal bij de
Jaarrekening 2009 nader worden bezien.
Voortgang Rekenkamercommissie Triangel
De gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor
de volgende vier jaar vast te stellen en de huidige leden van de
rekenkamercommissie Triangel voor vier jaar te herbenoemen. Daarnaast
wordt gevraagd de bijdrage aan de Stichting ondersteuning rekenkamer-
functies Lopik, Montfoort en Oudewater vast te stellen op 16.000,- per jaar.
In juli 2009 hebben de raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater
besloten in te stemmen met een continuering van de huidige constructie per
1 januari 2010 voor wederom een periode van vier jaar. Dit houdt in een overkoe-
pelende stichting voor de ondersteuning van de drie rekenkamercommissies met
daaronder voor elke gemeente een eigen rekenkamercommissie.
Voor de komende periode van vier jaar moet een nieuwe samenwerkingsovereen-
komst worden gesloten tussen de drie gemeenten. Inhoudelijk verschilt de nieuwe
overeenkomst niet van de huidige. Per 1 januari 2006 zijn de heren Monkel en
Van Duin en mevrouw De Boer benoemd tot lid van Rekenkamercommissie
Triangel voor een periode van vier jaar. Zij hebben aangegeven bereid te zijn een
nieuwe zittingsperiode te aanvaarden. De voorgestelde bijdrage aan Stichting
ondersteuning rekenkamerfuncties Lopik, Montfoort en Oudewater bedraagt
16.000,- per jaar.
Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar
portefeuillehouder.
Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en
bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid,
Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie en
communicatie, Personeelszaken en organisatie, Burgerzaken. Project:
Organisatieontwikkeling.
6
Gemeente Lopik viert Naturalisatiedag
Op dinsdag 15 december 2009 zal de vierde Nationale Naturalisatiedag
plaatsvinden. In de gemeente Lopik zijn vijf in 2009 genaturaliseerde
inwoners van de gemeente, met hun familie uitgenodigd voor deze
bijzondere gelegenheid.
Burgemeester Westerlaken zal de inwoners van Lopik die na 15 december 2008
Nederlander zijn geworden, feestelijk ontvangen. De gemeente Lopik heeft voor
haar genaturaliseerde inwoners en hun familieleden een speciaal programma
samengesteld.
Zij brengen na een lunch op het gemeentehuis samen met collegeleden een
bezoek aan de bibliotheek Lek & IJssel.
De ceremonie is ingevoerd op verzoek van de Tweede Kamer om bewust stil te
staan bij de bijzondere betekenis van het Nederlanderschap.
Uitnodiging nieuwjaarsreceptie en uitreiking
Ereprijs
Het gemeentebestuur van Lopik nodigt alle inwoners van harte uit voor de
nieuwjaarsreceptie op woensdag 6 januari 2010 vanaf 19.30 uur in Wijk-
centrum De Schouw, Beatrix Plantsoen 5 te Lopik. De nieuwjaarsreceptie
staat in het teken van vrijwilligerswerk. De genomineerden en prijswinnaars
van de jaarlijkse Ereprijs Wijk- en Buurtbeheer worden tijdens deze
feestelijke avond bekend gemaakt.
Het college van burgemeester en wethouders wil het belang van en de waardering
voor de vrijwilligers en het vrijwilligerswerk voor een groter voetlicht brengen.
Daarom is besloten de uitreiking van de Ereprijs te combineren met de
nieuwjaarsreceptie.
Ereprijs wijk- en buurtbeheer
Wanneer een vrijwilligersgroep zich in het jaar 2009 heeft ingezet voor de
verbetering van de leefbaarheid van een buurt, wijk of kern, dan kan deze
meedingen naar de Ereprijs voor wijk- en buurtbeheer. Bij verbetering van de
leefbaarheid wordt bijvoorbeeld bedoeld: saamhorigheid in de kern verbeteren
door het organiseren van een gezellige activiteit als een straatspeeldag,
meehelpen bij het opknappen van een speeltuin, beheer en programmering van
een buurthuis of belangenbehartiging voor een wijk of kern. Criteria om te
beoordelen wie de prijs wint, zijn: zelfwerkzaamheid, creativiteit, originaliteit,
aantal betrokken vrijwilligers, resultaat en draagvlak. Er hebben zich achttien
vrijwilligersgroepen aangemeld.
De Ereprijs wordt jaarlijks uitgereikt en bestaat uit een drietal geldprijzen. De
eerste prijs is een geldbedrag van 500,-. De vrijwilligers van deze groep
7
ontvangen tevens een decoratie. Het geldbedrag mag vrij worden besteed, maar
moet wel ten dienste van de groep of wijk worden gebracht.
Donatie i.p.v. kerstkaarten
De gemeente Lopik heeft in 2006, in navolging van veel gemeenten, provincies en
andere instellingen, besloten het versturen van een kerstkaart te staken. Het
hiermee vrijgekomen geld maakt de gemeente elk jaar over aan een goed doel.
Dit keer gaat een geldbedrag van 700,- naar het Revalidatiefonds. Het
Revalidatiefonds zet zich in om de positie van mensen met een lichamelijke
handicap of chronische ziekte in de samenleving te verbeteren en initieert en
financiert projecten op het gebied van revalidatie, preventie, maatschappelijke
participatie en zelfredzaamheid.
Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke
ordening: -bestemmingsplannen waterplan, Volkshuisvesting, Verkeersbeleid,
Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie,
Economische zaken, Sport en sportaccommodaties. Projecten: Inrichting MOB-
complex, Ontwikkeling Centrumplan, Leefbaarheid Cabauw, Leefbaarheid
Benschop, Revitalisering bedrijventerrein, Uitbreidingslocatie Uitweg.
Geen nieuws over lopende projecten.
Portefeuillehouder: Wethouder J.W.M. Kooijman: 2e loco-burgemeester. Wet
Maatschappelijke Ondersteuning: - Indicatiestelling, Maatschappelijke
dienstverlening, Ouderenbeleid, Jeugdbeleid, Welzijn, Vrijwilligerswerk,
Kinderopvang, Wijk- en buurt-beheer, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid,
Gezondheidszorg, Onderwijs, Leerplicht, Volwasseneneducatie en inburgering,
Kunst en cultuur, Natuur en landschap, Milieu, Recreatie en toerisme,
Monumentenzorg, Financiën, Informatiebeleid en automatisering. Project:
Cultureel Centrum Lopik.
Tweede vaccinatie Mexicaanse griep
Op donderdag 17 december 2009 vaccineert de GGD Midden-Nederland
kinderen van 6 maanden tot en met 4 jaar en huisgenoten van baby's tot 6
maanden uit de gemeente Lopik. Zij worden voor deze tweede vaccinatie
verwacht in Sporthal Het Heem, Heemradenlaan 36 in IJsselstein.
In het oproepschema dat de ouders half november hebben ontvangen, kunnen zij
lezen waar, wanneer en hoe laat ze worden verwacht. Sporthal Het Heem is
geopend van 08.00 tot 18.30 uur. Om te voorkomen dat er lange wachtrijen
ontstaan, is iedereen ingedeeld op een bepaald tijdstip. Op de website
www.ggdmn.nl staat duidelijk aangegeven hoe deze indeling werkt.
Lopik, 30 november 2009
Gemeente Lopik