Stanislav-video wint Gouden Eurobest 2009
Nieuwsbericht | 30-11-2009
De video Stanislav, die onderdeel is van een overheidscampagne tegen
cybercrime, heeft vrijdag een Gouden Eurobest 2009 gewonnen in de
categorie Media. De prijsuitreiking vond plaats op de slotavond van
een driedaags Europees reclamefestival in Amsterdam. Eurobest is een
belangrijke Europese prijs voor reclamecampagnes.
De Gouden Eurobest is in ontvangst genomen door het bureau Kong, dat
de video maakte in opdracht van het ministerie van Justitie.
Het Stanislav-filmpje maakte deel uit van de campagne `Veilig
Internetten' en was te zien op netwerksite Hyves. De video verspreidde
zich als een olievlek onder gebruikers. Een week na de start hadden
zeker drie miljoen mensen het filmpje één of meerdere keren gezien. In
totaal verstuurden leden van Hyves de video ruim zeven miljoen keer
naar vrienden en bekenden. Uit het standaard effectonderzoek van de
Rijksvoorlichtingsdienst komt naar voren dat deze Postbus 51-campagne
één van de beste is geweest van de afgelopen tien jaar.
In de video is te zien hoe cybercrimineel Stanislav een kijkje neemt
in de persoonlijke gegevens die Hyves-gebruikers publiceren op Hyves.
Kong-directeuren Peggy Wijtzes en Yacco Vijn nemen de Eurobest 2009 in
ontvangst
Foto: Kong-directeuren Peggy Wijtzes en Yacco Vijn nemen de Eurobest
2009 in ontvangst.
Er waren slechts drie Nederlandse winnaars van een Gouden Eurobest
2009 in de tien prijscategorieën. De meeste prijzen gingen naar
commerciële campagnes in Frankrijk, België en Duitsland.
Ministerie van Justitie