Stille kracht MegaJobs viert vijfjarig bestaan met vernieuwde website

30/11/2009 11:28

MegaJobs B.V.

Kaarten in online vacaturemarkt opnieuw geschud.

Na een uitgebreide softlaunch is de vernieuwde site van MegaJobs vandaag live gegaan. Het is 5 jaar geleden dat MegaJobs als frontrunner de webwervingsmarkt opschudde met nieuwe adverteerdersmogelijkheden en technologie. Met de vernieuwing en het zich uitbreidende netwerk van doelgroep- en partnersites, bestendigt MegaJobs haar positie als een gedegen alternatief voor (inter)nationale uitgeverijen en buitenlandse vacaturesites opererend in Nederland. En dat overigens in een markt die door de recessie behoorlijk uitdunt; per 1 januari stapt de eerste grote speler uit de markt.

Met enerzijds de opkomst van vertical engines die vacatures "spideren" en samengebald aanbieden, en anderzijds nichesites voor specifieke doelgroepen, is webwerving in een nieuwe fase beland. Wil een vacaturesite niet uit de gunst vallen bij haar bezoekers, dan dient zij zich te onderscheiden op zowel concurrerende fronten alsmede met hedendaagse internettoepassingen. De komende jaren, zo is de verwachting ten aanzien van vacaturesites, zal tot een nog grotere versnippering van het aandachtspotentieel leiden. Geen van de vacaturebanken zal de claim op een nummer 1 positie langer waar kunnen maken, zo lijkt het.

Binnen dit perspectief zal de top 5 van vacaturebanken zijn omzet-doelstellingen drastisch moeten aanpassen. Het dik houden van het eigen label zal meer marketingactiviteiten vergen, terwijl juist de tarieven voor het gebruik van een vacaturebank naar beneden kunnen, ja moeten.

Opschuivend paradigma?

Was voorheen alleen bereik van een vacaturebank, groot is beter, het onderscheidend motto, thans gaat het om haar inhoud en het pad naar die inhoud. De ontwikkeling in internettoepassingen voorziet in één op één communicatie met het bezoek, dat zijn informatie via diverse kanalen (o.a. Twitter, Linkedin, Hyves, Facebook, iGoogle) gepersonifieerd naar zich toehaalt. Het zijn onder andere deze tools die de moderne baanveranderaar inzet om zich te oriënteren wil hij of zij gericht solliciteren. In dit opschuivend paradigma wordt de kandidaat meer en meer een manager van zijn of haar carrière. MegaJobs heeft zich als onafhankelijke carrièresite hiervan rekenschap gegeven en de eerste aanpassingen gerealiseerd. "En dit is nog maar een beginfase in onze ambitie. Nu de economische situatie en de markt voor e-Jobmarketing de waarde en bijdrage van een vacaturebank in het wervingsproces op de proef stelt, is het juist noodzaak om als internetmedium je rol te herijken. Het zoekgedrag alsmede het oriëntatie- en sollicitatiegedrag is diverser en gerichter geworden. Daar zul je op moeten anticiperen. Vandaar dat wij in 2010 de vernieuwingen doortrekken naar o.a. mobiele applicaties en de integratie van api-toepassingen", aldus Ernst Snijder, managing director MegaJobs.

Vernieuwingen: Beter in Banen?

Met een nieuw vormgegeven logo en een ambitieuze ondertitel "Beter in Banen" heeft MegaJobs een eigentijdse look and feel gekregen. Daarnaast kunnen bedrijven en recruiters namens bedrijven kosteloos bedrijfsfilms online publiceren bij de functieprofielen. Zoekopdrachten worden organisch vastgelegd via MyJobs terwijl vacatures met vacaturebuttons worden verspreid via de profielpagina's of "interest fields" van gebruikers van ondermeer Linkedin, Twitter, Facebook, Myspace en Hyves.

MegaJobs heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillen en overeenkomsten tussen de toonaangevende vacaturesites en naar de gebruikerservaringen van baanveranderaars. De vertaling van de verschillen en de realisatie van de vernieuwde website is in handen geweest van YellowMind dat ondermeer het concept en design voor de recent vernieuwde homepage van MSN realiseerde. Op grond van de onderzoeksresultaten had MegaJobs ook specifieke wensen. "Met name de wens om het sollicitatieproces te verbeteren ten opzichte van andere portals alsmede de integratie van tekst met online streaming video, heeft ertoe geleid dat we gekozen hebben voor het huidige format. Op basis van een pen & paper test en een uitgebreide eye-tracking onderzoek is de navigatie sterk verbeterd", aldus Harrie Elzinga, marketing director Yellowmind.

Met het oog op toekomstige integratie van api-toepassingen kan de baanveranderaar nu al op MegaJobs een extra curriculum samenstellen. Met het plaatsen van een CV wordt de mogelijkheid geboden om een verwijzing naar onder andere een Linkedin profiel op te nemen. Een portfolio van kennis, kunde en werkervaring houdt echter niet op bij een social netwerk, ook is er ruimte voor de eigen projecten of websites. Tevens is voor het bezoek een complete opleidingencatalogus online gezet, gekoppeld aan de actuele vacatures uit het vacaturebestand van MegaJobs.

Over MegaJobs

MegaJobs, opgericht in 2004, is een onafhankelijke online vacaturesite in Nederland en België. Het bedrijf biedt een uitgebreid online netwerk van partner- en doelgroepsites voor werkzoekenden en werkgevers. Met haar netwerk streeft MegaJobs naar kwalitatief bezoek onder latente en manifeste baanveranderaars. Actief in Nederland en België bedient het bedrijf meer dan 1500 werkgevers, worden circa 480.000 maandelijkse bezoekers bereikt en beschikt het over 48.000 cv's.





http://www.megajobs.nl