CPNB


Persbericht 30-11-2009
CPNB opent site helemaalnietleuk.nl
Van Boeken Krijg Je Nooit Genoeg

"Wat zullen we je broer eens geven?". Deze en identieke verzuchtingen leiden in de cadeauperiode vaak tot geschenken die vrij kort na het uitpakken Marktplaats overspoelen, kelders en zolders vullen en op Koninginnedag op straat liggen.

De Stichting CPNB nodigt Nederland uit cadeaus die in aanmerking komen voor de categorie `onzin', aan te melden op www.helemaalnietleuk.nl. Wim T. Schippers is vervolgens op deze site niet te beroerd meteen een alternatief aan te bieden: een boek.

De site flankeert de reclamecampagne Van Boeken Krijg Je Nooit Genoeg die de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (kortweg de CPNB) dit jaar voor de derde keer voert. De publieke en commerciële omroepen verkozen onlangs de CPNB-radiospots tot de drie meest bijzondere reclamecampagnes van het jaar.

De site www.helemaalnietleuk.nl toont de producten die in de reclamespots met een knipoog worden afgeserveerd. Zoals de Vrijdagmiddaghamer en de Waxitaxi. Het publiek wordt tot 24 december uitgenodigd een tweet - liefst met foto! - met #helemaalnietleuk te sturen van een - in hun ogen - onzinartikel dat ze op hun kooptochten zien. Elke dag worden de leukste tweets op de site geplaatst en beloond met een Boekenbon van EUR 25,-.

Het boek behoort reeds decennialang tot de meest gevraagde en gegeven cadeau's. Ondanks de teruggelopen consumentenbestedingen verwacht de Stichting CPNB dat de cadeauverkoop van het boek dit jaar op niveau zal blijven. De boekhandel voorziet vooral veel belangstelling voor de nieuwe Dan Brown, Nicci French en Jamie Oliver. Daarnaast constateert zij toenemende interesse voor informatieve boeken - in navolging van De Prooi van Jeroen Smit - zoals De Vastgoedfraude van Vasco van der Boon en Gerben van der Marel en Overleef de kredietcrisis van Willem Middelkoop.