EU EC Enterprise
Cultuur, onderwijs en jeugd - Onderwijs en opleiding - 26/11/2009
Een slecht rapport
Jonge studenten met boek voor een gebouw met daarop de Europese
sterren ©EC
De EU haalt een van haar onderwijsdoelstellingen, maar mist de
deadline voor de rest.
Bijna tien jaar nadat de lidstaten overeenstemming bereikten over vijf
hoofddoelstellingen voor onderwijs en opleiding, blijkt uit een
voortgangsrapport English dat zij de deadline in 2010 niet zullen
halen.
Slechts een van de doelstellingen wordt gehaald, namelijk de groei met
15% van het aantal universiteitsstudenten dat afstudeert in wiskunde,
wetenschap en technologie. En een hoger percentage afgestudeerden is
vrouw, een voorwaarde die aan die doelstelling was gekoppeld.
Op drie andere gebieden - deelname aan permanente educatie, verlaging
van het drop-outpercentage op middelbare scholen en universiteiten, en
afronding van het hoger middelbaar onderwijs - zijn de EU-landen
tekortgeschoten, al is er wel vooruitgang boekt.
Wat de vijfde doelstelling betreft - verbetering van de
leesvaardigheid van vijftienjarigen - heeft de EU niet alleen haar
doelstelling gemist, maar is de situatie zelfs verslechterd ten
opzichte van vijftien jaar geleden.
In het algemeen is het opleidingsniveau in Europa gestegen. Toch heeft
nog steeds 30% van de beroepsbevolking, ofwel 77 miljoen mensen, een
relatief laag opleidingsniveau. Maar sinds 2000 is dat aantal
jaarlijks met ongeveer een miljoen gedaald.
De EU beseft allang dat beter onderwijs essentieel is om economische
en maatschappelijke problemen te verhelpen. Door de recente recessie
is de noodzaak van onderwijshervormingen en -investeringen alleen maar
duidelijker geworden, aldus de Commissie.
Een apart rapport English over samenwerking tussen EU-landen op
onderwijsgebied concludeert dat er sinds 2000 over de gehele linie
meer in onderwijs geïnvesteerd wordt. De stijging gaat in het hoger
onderwijs echter minder snel dan vroeger. De EU-landen zouden per
student gemiddeld 10.000 euro meer per jaar in hoger onderwijs moeten
investeren om op hetzelfde peil als de VS te komen.
De doelstellingen maken deel uit van de Lissabonstrategie, het
tienjarenplan voor groei en banen uit 2000. De Commissie publiceert
hiervoor jaarlijks een voortgangsverslag.
Nu de strategie haar einde nadert, is de EU begonnen de resultaten te
evalueren. Eerder dit jaar hebben de EU-regeringen er doelstellingen
voor onderwijs aan jonge kinderen en postsecundair onderwijs aan
toegevoegd. Zij hebben ook afgesproken om voor vijftienjarigen naast
de leesvaardigheidsdoelstelling ook doelstellingen voor de wiskundige
en wetenschappelijke vaardigheden te introduceren.
* Vragen en anwoorden over onderwijshervomingen in de EU
* Een leven lang leren in de EU
* Europees Centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding
* Europese stichting voor opleiding