Succesfactoren van de Nederlandse manager blootgelegd


Dr. André de Waal onderzoekt het profiel van de excellente Nederlandse manager

HILVERSUM, 20091130 -- De crisis en excessieve bonussen hebben het vergrootglas gelegd op het gedrag van managers. Managers krijgen de schuld van de misère. Ondanks grote stapels literatuur, lijkt de kwaliteit van managers de afgelopen jaren onvoldoende te zijn verbeterd om de problemen te voorkomen. Hebben managers de adviezen in de literatuur genegeerd? Of is de kwaliteit van de literatuur onvoldoende? De bron van veel managementliteratuur op dit gebied gaat terug naar de Verenigde Staten. Onderzoek laat zien dat de adviezen alleen daar toepasbaar zijn. André de Waal komt deze week met de kenmerken die een Nederlandse manager excellent maken.

Deze week rondde dr. André de Waal MBA van het Center for Organizational Performance zijn grootschalige onderzoek af naar het fenomeen `High Performance Individuals (HPI)', specifiek voor Nederland. De onderzoeksresultaten geven voor het eerst duidelijk en op wetenschappelijke basis de kenmerken aan van een excellente Nederlandse manager. Daarnaast geeft het onderzoek vier factoren die voor de Nederlandse manager van specifiek belang zijn om uitstekend te kunnen presteren.

Uit eerder onderzoek naar excellerende organisaties blijkt dat de kwaliteit van het management de belangrijkste factor is voor succes. Om verdieping te geven aan wat de precieze kenmerken zijn van excellent management in Nederland is André de Waal zijn onderzoek gestart. Ruim 800 Nederlandse managers, werkzaam binnen verschillende sectoren, deden mee aan het onderzoek. Als basis voor het onderzoek is de eerste multiculturele vragenlijst op het gebied van leiderschap genomen. Deze vragenlijst blijkt beter te passen bij de Nederlandse situatie dan vele Angelsaksische vragenlijsten.

Wat niet werkt om bovengemiddeld te presteren

Uit het onderzoek van De Waal komt ook naar voren wat een Nederlandse manager op de lange termijn niet onderscheidend maakt. Dit zijn onder andere:

* Lange dagen maken en altijd druk, druk, druk zijn;
* Korte termijndoelen nastreven;
* Medewerkers vertellen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen;
* Interne kantoorpolitiek tot in de puntjes beheersen.

De succesfactoren van een excellente Nederlandse manager

Een excellente manager combineert de juiste attitudes, kwaliteiten en gedragingen die nodig zijn binnen een bepaalde culturele context. Dat betekent dat in algemene zin de 49 aspecten van goed leiderschap binnen de Nederlandse setting kunnen worden weergegeven. Excellente Nederlandse managers zijn te herkennen aan hun zelfverzekerdheid, effectiviteit, respect voor hun medewerkers, eerlijkheid, motiverend vermogen, strategische visie en drang naar continue verbetering. Om excellent te worden en te blijven, is het nodig dat Nederlandse managers zich richten op vier factoren van goed leiderschap:

* Effectieve persoonlijke kwaliteiten (o.a. consistentie in de omgang met medewerkers, verantwoordelijkheid nemen voor eigen fouten, luisteren naar anderen);
* Goed managementgedrag (o.a. besluitvaardigheid, goed in delegeren, doelgerichtheid, flexibiliteit);
* Goed omgaan met de eisen die de organisatie stelt (o.a. professioneel imago van de organisatie waarborgen, prioriteit aan langetermijndoelen geven, acteren als een lid van het team);
* Goed omgaan met de veranderingen in de omgeving (o.a. hebben van een multiculturele en internationale blik, maatschappelijk verantwoord bezig zijn, sensitief voor ontwikkelingen zijn).

Van belang is dat het onderzoek uitwijst dat binnen verschillende branches een andere nadruk ligt op het belang van de individuele aspecten. Dit betekent dat bijvoorbeeld een excellente manager in het bankwezen aan dezelfde aspecten te herkennen is als een zorgmanager. Het verschil ligt in de volgorde waaraan gewerkt moet worden. Het onderzoek maakt het mogelijk de kwaliteiten van het management binnen een organisatie te toetsen aan de benodigde managementkwaliteiten binnen de sector waarin de organisatie opereert.

Het onderzoek helpt organisaties te verbeteren

Organisaties kunnen het HPI-onderzoek inzetten om te bepalen in hoeverre haar management over de benodigde kwaliteiten volgens de medewerkers en de managers zelf beschikken. Dit ondersteunt organisaties bij het verhogen van de kwaliteit van het management, het 'op maat' maken van Management Development programma's, het evalueren en coachen van managers en het werven en selecteren van nieuwe managers.

Over het onderzoek:
Ruim 800 Nederlandse managers, relaties van Management Team, het leiderschapsbureau Direction en het Center for Organizational Performance, werden gevraagd 94 stellingen over diverse aspecten van management te waarderen. De mannelijke en vrouwelijke managers waren werkzaam binnen grote en kleine organisaties in de profit, non-profit en overheidsector. De managers gaven hierbij aan hoe belangrijk een bepaald aspect is voor het excelleren in zijn/ haar functie. Een statistische analyse van de verkregen data leverde vervolgens 49 significante aspecten op waaraan een Nederlandse manager moet voldoen om zijn of haar werk op een excellente wijze te kunnen vervullen.

Over dr. André A. de Waal MBA:

Dr. André A. de Waal MBA is associate professor Strategic Management aan de Maastricht School of Management en academic director van het Center for Organizational Performance. Hier¬voor heeft hij zeventien jaar als organisatieadviseur en vennoot gewerkt bij Arthur Andersen en Holland Consulting Group. André is door Managementboek.nl geselecteerd als een van Hollandse Meesters in Management, tien mensen die het managementdenkend in Nederland het meest hebben beïnvloed tijdens het laatste decennium.

Over zijn werk zijn inmiddels luister-cd's verschenen in de reeksen Hollandse Meesters in Management en Management Topics. Als adviseur en onderzoeker richt André zich vooral op strategisch prestatiemanagement en excellerende organisaties. Hij heeft over deze onderwerpen college geven en projecten gedaan in onder meer China, Vietnam, Bangladesh, Mongolië, Nepal, Peru, Ecuador, Suriname, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Polen, Saudi-Arabie, Jemen, Palestina, Zuid-Afrika, Namibië and Tanzania.

André heeft ruim 200 artikelen en 24 boeken op zijn naam staan op het gebied van prestatiemanagement, high performance organizations en organisatieverbetering, waaronder 10 Rituelen van slecht management (Van Duuren Management, 2009), Maak van je bedrijf een toporganisatie! De vijf pijlers voor het creëren van een high performance organisatie (Van Duuren Management, 2008), Strategic Performance Management, a Managerial and Behavioural Approach (Palgrave MacMillan, 2007), Beyond Beyond Budgeting (met prof. Tom Groot, Kluwer, 2007), De financiële manager van de 21ste eeuw (Kluwer, 2006) en De resultaatgerichte overheid, op weg naar de prestatiegedreven overheidsorganisatie (met mr. Leo Kerklaan, SDU, 2004).
Zijn artikelen zijn te vinden op
www.hpocenter.nl/index.asp?lid=1&uid=4&act=artikelen.

Over het Center for Organizational Performance (HPO Center)

Het HPO Center is een kennis en research instituut voor organisatie analyse en -verbetering. Het HPO Center helpt organisaties hun resultaten (klant- en medewerkertevredenheid, innovatiekracht, financiën, etc.) significant te verbeteren. Het Center biedt organisaties, op basis van toonaangevend onderzoek, praktische instrumenten om een High Performance organisatie (HPO) te worden en te blijven. Met input van de deelnemers aan de eerste HPO Netwerken (o.a. Randstad, ABN Amro Bank, Wageningen Universiteit & Research, Unilever, Shell Downstream, Philips Lighting, Ernst & Young, IKEA, Corus, Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis en Dactylo) heeft het Center de resultaten van het onderzoek van André de Waal bruikbaar gemaakt voor profit -en non-profit organisaties.