Gemeente Oost-Gelre


Persbericht

Personeel van de Sociale Dienst Oost Achterhoek gaat naar nieuwe werkplek Maandagmorgen 'symbolische wandeling' door Groenlo

Aanstaande maandag nemen de medewerkers van de nieuwe Sociale Dienst Oost Achterhoek alvast hun intrek in het stadhuis van Groenlo. Per 1 januari 2010 gaat de gezamenlijke Sociale Dienst van Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk vervolgens officieel van start. 'Kwartiermaker' (en vanaf 1 januari directeur) Annemieke Gildhuis in een korte toelichting: "We zijn natuurlijk hartstikke blij dat we met onze nieuwe organisatie in zo'n prachtig pand mogen gaan werken. Daar zullen we dan ook extra bij stil staan met een symbolische wandeling vanuit 'de drie windrichtingen' door Groenlo."

'Stadsomroepers'
Maandag aanstaande komen de drie afdelingen sociale zaken op drie verschillende plekken in Groenlo aan. Symbolisch lopen ze, ieder vanuit hun eigen vertrekpunt, naar het gemeenschappelijk doel, de nieuwe werkplek, het oude Stadhuis van Groenlo. Gezamenlijk vormen ze dan de Sociale Dienst Oost Achterhoek. We komen rond 9.45 uur aan op de drie plekken en lopen onder begeleiding van drie stadsomroepers (Échte Grollenaren) naar het Stadskantoor (10.00 uur). De visie van de nieuwe Sociale Dienst Oost Achterhoek is 'iedereen doet mee, niemand aan de kant'. Deze zal verderop in het dagprogramma op diverse manieren ervaren worden.

Goede en snelle dienstverlening
Een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor werk en inkomen is nodig om de taken goed en snel te kunnen vervullen. Daarnaast wil de nieuwe organisatie een sterke partner zijn in de samenwerking met grotere organisaties als CWI en UWV (inmiddels gefuseerd tot UWV WERKbedrijf).

Jarenlange voorbereiding
Aan de definitieve besluitvorming over de gezamenlijke sociale dienst ging in de drie gemeenten een jarenlange periode van voorbereiding vooraf. Op 1 januari 2007 is door de colleges een gemeentelijk dienstverleningsconcept vastgesteld voor Werk & Inkomen. Alle werk- en bijstandsklanten worden - ongeacht hun woongemeente - op eenzelfde manier geholpen bij het zoeken naar werk en het krijgen van een (tijdelijke) uitkering. Daarnaast werd besloten te werken aan een gezamenlijke 'backoffice' voor sociale zaken / werk en inkomen.

Op 1 januari 2008 namen de colleges het standpunt in dat een gemeenschappelijke regeling de beste manier is om de gezamenlijke uitgangspunten (3 K's) te realiseren. De 3 k's zijn:
. Minder kwetsbaarheid door schaalvergroting

. Meer kwaliteit door verbeterde werkprocessen, systemen en toegeruste medewerkers

. Minder kosten door efficiencywinst en anders werken

Hiermee mondt de reeds jarenlange samenwerking op het gebied van Werk & Inkomen nu uit in één uitvoeringsorganisatie die dus op 1 januari 2010 van start gaat.

Werk en activering
De benadering van klanten is niet alleen gericht op het verkrijgen van (betaald) werk. Klanten die nog te ver van de arbeidsmarkt verwijderd zijn zullen worden geactiveerd om zoveel mogelijk te kunnen participeren in de samenleving. Daarom wordt in de klantbenadering rekening gehouden met 'werkklanten' en 'activeringsklanten'. En vervolgens vinden klantcontacten daar plaats waar dat het meest functioneel is: . De 'werkklant': op het Werkplein Oost Achterhoek in Winterswijk, . De 'activeringsklant': op een van de gemeentelijke locaties of op de locatie van een organisatie of instelling die mede bijdraagt aan de activering van de klant, . De klant die een beroep doet op lokale minimavoorzieningen: op een van de gemeentelijke locaties, zo dicht mogelijk bij zijn woonadres.

Gemeenschappelijke regeling
Hoe de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie gaat werken ligt vast in een 'Gemeenschappelijke Regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek'. In september vond hierover besluitvorming in de drie gemeenteraden plaats.