Novemberomzet FUN groeit voor de tiende keer op rij

30/11/2009 16:02

FUN BELGIUM NV

De maand november is afgelopen en dat betekent dat het Sintseizoen op zijn einde loopt. Het moment dus om een top 10 van het best verkochte speelgoed op te stellen. FUN maakt hiervoor een onderscheid tussen de meest verkochte producten en de producten die het meeste omzet genereren. Beide lijsten worden gedomineerd door grote spelers op de speelgoedmarkt. Qua omzet gaat de eerste plaats naar Playmobil met de Boerderij. Het meest verkochte - en dus het populairste speelgoed van het moment - zijn de 72 verschillende autootjes van Hot Wheels (Mattel) die per stuk verkocht worden.

Groei in november

De maand november is traditioneel de belangrijkste maand van het jaar voor de speelgoedsector. Ook dit jaar weer kunnen we besluiten dat de Sint niet op zijn centen zit als het om cadeautjes voor de kinderen gaat. FUN heeft het afgelopen weekend een historisch recordomzet geboekt. Voor het tiende jaar op rij is de omzet in november gestegen.

Bart Coeman, bestuurder van FUN: "Ondanks de moeilijke economische tijden en de onheilspellende berichten in de media, is de Sint dit jaar niet minder gaan uitgeven voor zijn geschenken. De aankopen werden wel meer gespreid. De consumenten zijn in twee grote groepen op te delen. Zowat de helft koopt zijn sintspullen al zeer vroeg. Deze groep heeft genoten van de speciale acties die FUN op touw zette voor de vroege vogels. De BTW-actie in de tweede helft van oktober was dan ook een groot succes. Maar de andere helft wacht met aankopen tot na half november. Tijdens de Sintcampagne zijn er elk jaar verschillende acties en ook dit jaar waren die een onverhoopt succes en hebben ze de verkoop in de maand november een belangrijke impuls gegeven."

Nog tot en met zondag 6 december loopt de bekende stickeractie "Jij kleeft, FUN geeft!" met kortingen tot 15 % op speelgoed en kerstartikelen. Bart Coeman merkt op dat ook de kerstverkopen dit jaar beter gestart zijn. Kerstgeschenken worden jaar na jaar belangrijker voor FUN en ook december belooft een goede maand te worden.

Top 10

De top 10 van de meest verkochte artikelen wordt aangevoerd door de 72 verschillende basic cars van Hot Wheels (Mattel). Op de tweede plaats staat het Fun Speelpark van Playmobil, gevolgd door de Playmaïs Fun emmer van Mertex Trading. Opvallend is dat Playmobil zeer in trek is, want we vinden het Duitse merk nog drie keer terug in de top 10. Het best verkocht gezelschapsspel is Elefun voor de kleintjes. Ook op de tiende plaats staan die cast autootjes. Die zijn dus in bij de jongens. Het nieuwe kaartspel Bakugan duikt meteen op in de top 10.

Top 10 aantal verkochte stuks:

1 BASIC CARS 72 CAR ASSORTIMENT MATTEL BELGIUM NV

2 FUN SPEELPARK PLAYMOBIL BELGIUM NV

3 PLAYMAIS FUN EMMER MERTEX TRADING

4 LITTLEST PET SHOP SINGLE HASBRO NV

5 SPEL ELEFUN HASBRO NV

6 SAFARI VERZORGINGSPOST PLAYMOBIL BELGIUM NV

7 MANEGE PLAYMOBIL BELGIUM NV

8 BOERDERIJ PLAYMOBIL BELGIUM NV

9 BAKUGAN BOOSTER PACK UPPER DECK INTERNATIONAL BV

10 DIE CAST CAR ASSORTIMENT DISNEY CARS MATTEL BELGIUM NV

Ook de top 10 van de artikelen die het meeste omzet genereren, wordt gedomineerd door Playmobil. Op 1 de boerderij, op 2 de compleet ingerichte school en op 3 het Fun speelpark.

Wanneer we de top 10 buiten beschouwing laten en naar de allround omzet kijken, stellen we vast dat Lego de absolute topper is. Playmobil heeft een aantal topproducten, maar Lego komt het meest voor in de top 200 en komt zo aan een hoger omzetcijfer als merk.

Top 10 volgens omzet:

1 BOERDERIJ PLAYMOBIL BELGIUM NV

2 COMPLEET INGERICHTE SCHOOL PLAYMOBIL BELGIUM NV

3 FUN SPEELPARK PLAYMOBIL BELGIUM NV

4 BARBIE ROZE KAMPEERWAGEN MATTEL BELGIUM NV

5 FRENCH TOUCH EXCELLENCE 2009 SMOBY SA

6 POLITIEBUREAU LEGO BELGIUM NV

7 LUXE TREINSET LEGO BELGIUM NV

8 KIDIZOOM PRO V-TECH ELECTRONICS

9 SPEL ELEFUN HASBRO NV

10 WINKELTJE SUPERMARKET SMOBY SA

*****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.