Nike en (RED) van Bono starten campagne ter bestrijding van HIV/AIDS in Afrika

30/11/2009 19:11

KONING BOUDEWIJNSTICHTING - FONDATION ROI BAUDOUIN

Bono en toonaangevende voetballers bundelen krachten en kondigen partnerschap aan voor wereldwijde campagne 'Lace Up. Save Lives'. Rode veters kopen kan levens redden.

LONDEN--- Bono, Didier Drogba (Chelsea), Joe Cole (Chelsea), Javier Mascherano (Liverpool), Andrei Arshavin (Arsenal), Marco Materazzi (Inter Milan), Denilson (Arsenal), Lucas Neill (Everton), Clint Dempsey (Fulham) en Seol Ki-Hyeon (Fulham) kondigden vandaag, één dag voor Wereldaidsdag, in Londen een partnerschap met NIKE, Inc. (NYSE:NKE) en(RED) aan.

Dit unieke partnerschap heeft twee doelstellingen in de strijd tegen HIV/AIDS in Afrika : het starten van programma's die onderwijs en geneesmiddelen ter plaatse aanbieden. Het idee hierachter is de jeugd te motiveren en te wapenen door middel van de aantrekkingskracht die sport uitoefent. Hiermee wordt het (RED) concept toegankelijker gemaakt en worden er onderwijsprogramma's aan de voetbalgemeenschap in Afrika verstrekt.

Bij de aankondigen van het partnerschap werd Bono vergezeld door Mark Parker, President en CEO van NIKE, Inc.; Susan Smith Ellis, CEO (RED); professor Michel D. Kazatchkine, directeur van Global Fund, en voetballers uit de hele wereld. Zij onderstreepten de noodzaak tot wereldwijde actie in de strijd tegen HIV/AIDS in Afrika.

"Voor de strijd tegen AIDS in Afrika zijn er gereputeerde merken nodig die een vertrouwensband hebben met de consument om aan te zetten tot engagement en actie", zei Susan Smith Ellis. "Nike is de juiste partner om sociale veranderingen te stimuleren en voor de preventie en het begrijpen van HIV/AIDS. Door een link te maken tussen sport en onderwijs beschikken wij over een krachtig hulpmiddel bij deze dringende en permanente strijd"

Nike heeft in het verleden al vaak bewezen dat het opkomt voor problemen in de hele wereld waarbij sensibilisering en actie van klanten wordt gestimuleerd. "Als wereldmerk en creatieve gemeenschap kan Nike een belangrijke rol spelen bij de sensibilisering van het publiek voor dit belangrijk probleem", verklaarde Mark Parker. "Met de voetbalsport als katalysator, willen wij het concept (RED) toegankelijk maken zodat mensen zich in de hele wereld kunnen verenigen in de strijd tegen HIV/AIDS in Afrika."

Het concept van Nike en (RED) is eenvoudig en stimuleert mensen om een paar Nike (RED) veters te kopen met behulp van de slogan 'Lace Up. Save Lives'. Nike zal 100% van de winst van de verkoop van ieder paar (RED) veters schenken en de opbrengst zal op gelijkwaardige wijze worden verdeeld onder (RED)'s partner The Global Fund - dit fonds verschaft geneesmiddelen aan personen die aan HIV/AIDS lijden - en initiatieven waarbij onderwijs en uitleg over de preventie van HIV/AIDS gegeven wordt.

De Koning Boudewijnstichting identificeert en ondersteunt voor (RED) lokale aidsprojecten die preventie, sensibilisering en voetbal combineren. Vanaf 3 december lanceert de Stichting een projectoproep voor organisaties in heel Afrika. De organisaties zullen tot 1 februari 2010 een project kunnen indienen. Een onafhankelijke jury van experten zal een selectie maken. Zij krijgen een financiële ondersteuning tussen 3.500¤ en 17.000¤ om hun project te realiseren.

Het is niet de eerste keer dat Nike en de Koning Boudewijnstichting samenwerken. Dat gebeurde eerder ook al met de actie Stand Up Speak Up waarbij gestreden werd tegen het racisme in het voetbal.

Hoewel er vooruitgang is geboekt bij het verminderen van het aantal HIV/AIDS infecties in Afrika en veertien landen een terugval in het aantal gevallen rapporteren, is HIV/AIDS nog altijd een van de grootste uitdagingen waarmee de wereld vandaag te kampen heeft. Ongeveer 4.100 mannen, vrouwen en kinderen in Afrika ten zuiden van de Sahara overlijden iedere dag door deze ziekte, en dagelijks komen er 6.000 nieuwe infecties bij onder mannen en vrouwen tussen de 15 en 24 jaar.

"De noodzaak voor duurzaam onderwijs en vitale medicijnen in sub Sahara Afrika is nog altijd net zo dringend als op het moment van opkomst van deze epidemie, omdat 68% van alle mensen met HIV/AIDS in dit gebied wonen," zei Professor Michel D. Kazatchkine, Executive Director van het Global Fund.

Stichtingen hebben ook een rol te spelen in de strijd tegen HIV/AIDS. Als expert in filantropie is de Koning Boudewijnstichting goed geplaatst om lokale projecten in Afrika via de campagne (RED) te ondersteunen.", onderlijnt Peter Piot, voorzitter van de Koning Boudewijnstichting.

Nike (RED) veters zijn verkrijgbaar vanaf 1 december bij de winkels van Nike Store en belangrijkste detailhandelaars wereldwijd. Bovendien kunnen de Nike (RED) veters ook op nike.com worden gekocht.

Contact

KONING BOUDEWIJNSTICHTING :

JOSSE ABRAHAMS

ABRAHAMS.J@KBS-FRB.BE



TEL +32-2-549 02 56

GSM +32-495 54 61 42



BREDERODESTRAAT 21 B-1000 BRUSSEL

WWW.KBS-FRB.BE

Nike

Mediabetrekkingen

+44 (0)207 578 0560

of email media.europe@nike.com

À propos de Nike

La société NIKE, Inc., installée près de Beaverton, dans l'Oregon, est la plus grande société au monde de conception, de commercialisation et de distribution de chaussures, de vêtements, d'équipement et d'accessoires de sport authentiques pour un large éventail de sports et d'activités physiques. Les filiales à cent pour cent de Nike comprennent Converse Inc., qui conçoit, commercialise et distribue des chaussures, des vêtements et des accessoires de sport ; Cole Haan, qui conçoit, commercialise et distribue des chaussures, des sacs à main, des accessoires et des manteaux de luxe ; Umbro Ltd., l'une des plus grandes marques mondiales de football (soccer) installée au Royaume-Uni ; et Hurley International LLC, qui conçoit, commercialise et distribue des chaussures, des vêtements et des accessoires de sport d'action et destinés aux jeunes. Pour en savoir plus, rendez-vous sur le site www.nikebiz.com.

A propos de (RED)® et (PRODUCT) RED®

L'objectif premier de (RED) est de mobiliser le secteur privé pour développer la sensibilisation et récolter des fonds pour le Fonds mondial, afin d'aider à éradiquer le SIDA en Afrique. Les sociétés dont les produits arborent la marque (PRODUCT)RED versent une partie significative de leurs profits générés par la vente de ces produits au Fonds Mondial, afin de financer des programmes de lutte contre le sida en Afrique, en mettant un accent particulier sur la santé des femmes et des enfants. Les partenaires actuels sont : American Express (RU seulement), Apple, Bugaboo, Converse, Gap, Emporio Armani, Hallmark, Dell et Starbucks. Depuis son lancement au printemps 2006, 140 millions de dollars ont été générés par (RED) pour le Fonds mondial. L'argent de (RED) est utilisé au Swaziland, au Rwanda, au Ghana et au Lesotho. Pour de plus amples informations, rendez-vous sur le site http://www.joinred.com/

À propos du Fonds mondial

Le Fonds mondial est un partenariat public/privé unique visant à collecter, puis allouer, des ressources supplémentaires pour prévenir et traiter le VIH/SIDA, la tuberculose et le paludisme. Ce partenariat entre gouvernements, société civile, secteur privé et communautés affectées constitue une approche novatrice de financement international dédié à la santé. En étroite collaboration avec d'autres organisations bilatérales et multilatérales, le Fonds mondial apporte sa contribution à la lutte contre les trois maladies. Depuis sa création en 2002, le Fonds mondial est devenu le principal organisme de financement des programmes de lutte contre le sida, la tuberculose et le paludisme, avec un financement approuvé de 18,4 milliards d'USD pour plus de 600 programmes dans 144 pays. À ce jour, les programmes soutenus par le Fonds mondial ont évité plus de 4,5 millions de morts en offrant des traitements contre le SIDA à 2,3 millions de personnes, des traitements contre la tuberculose à 5,4 millions de personnes et en distribuant 88 millions de moustiquaires imprégnées d'insecticide pour la prévention du paludisme à l'échelle mondiale.

À propos de la Fondation Roi Baudouin

La Fondation Roi Baudouin, basée à Bruxelles, en Belgique, est une importante fondation européenne d'intérêt public. La Fondation, indépendante et pluraliste, porte le nom de l'ancien chef de l'État belge et a été créée en 1976. Son objectif est d'apporter une contribution durable à la justice, à la démocratie et au respect de la diversité. Chaque année, la Fondation apporte un soutien financier à près de 2.000 organisations et individus engagés en faveur d'une société meilleure. Elle est active au niveau national, européen et international. Ses initiatives dans le Sud global incluent des projets de lutte contre le VIH/SIDA. Pour obtenir des informations complémentaires, veuillez consulter le site www.kbs-frb.be

________________________________________________________________________

Pour obtenir des informations complémentaires et accéder à des documents multimédia, veuillez consulter www.nikemedia.com : Photos/Galerie multimédia disponibles: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6108940&lang=fr Le texte du communiqué issu d'une traduction ne doit d'aucune manière être considéré comme officiel. La seule version du communiqué qui fasse foi est celle du communiqué dans sa langue d'origine. La traduction devra toujours être confrontée au texte source, qui fera jurisprudence.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel