Internetter krijgt driekwart van advertentie-inkomsten


Nieuwe online shopping community stelt gebruiker centraal

ALMERE, 20091130 -- Sinds deze week is in Nederland een nieuwe online shopping community actief: Shopcentral.nl Net als bij sociale netwerksites, zoals Hyves en Facebook, staat bij Shopcentral de gebruiker centraal. Bezoekers delen via de website hun ervaringen met anderen. Het bijzondere aan deze shopping community is dat de gebruikers meedelen in de advertentie-inkomsten.

De bedenkers van Shopcentral hebben zich laten inspireren door websites als Wikipedia, waar de gebruikers samen voor de inhoud zorgen. Leden van de shopping community geven hun mening over ruim 600.000 producten, vakantiebestemmingen en webshops. Zo helpen bezoekers elkaar bij het vergelijken van producten, winkels en vakantiebestemmingen. Omdat de community gebaat is bij veel reviews van goede kwaliteit, beloont Shopcentral actieve leden. Gebruikers die minimaal twee beoordelingen schrijven, krijgen 75% van de advertentieopbrengst bij hun reviews uitgekeerd. Daarnaast wordt per duizend reviews een Nintendo Wii verloot.

De jonge shopping community breidt zich snel uit. Niet alleen verschijnen er dagelijks honderden nieuwe productomschrijvingen, ook het aantal deelnemende webwinkels groeit voortdurend. Eigenaren van webshops kunnen zich gratis bij de community aansluiten. Hierdoor ontstaat een overzicht van online winkelmogelijkheden in de meest uiteenlopende productcategorieën. Hoe meer winkels en consumenten zich aanmelden, hoe beter de community functioneert. De bedenkers hopen dat de site op deze manier zal uitgroeien tot een centraal informatie- en communicatiepunt voor consumenten.

Op de website van Shopcentral is een breed scala aan producten te vinden, uiteenlopend van USB-sticks tot zonnebanken. Ook staan er circa 100.000 vakantiebestemmingen beschreven. Bezoekers kunnen de producten vergelijken op basis van zeer uitgebreide productspecificaties. Ook de prijzen van de deelnemende webwinkels zijn eenvoudig te vergelijken. Gebruikers die een profiel aanmaken worden lid van de community. Zij mogen producten, bestemmingen en webshops beoordelen en worden hier vanaf hun tweede review zelfs voor beloond.

Meer informatie op shopcentral.nl
[logo shopcentral]