NIKE EN(RED)™ GAAN SAMEN EN BENUTTEN AANTREKKINGSKRACHT VAN SPORT TER BESTRIJDING VAN HIV/AIDS IN AFRIKA

Topklasse voetballers bundelen krachten en kondigen partnerschip aan waarbij mensen worden aangespoord zich aan te sluiten en levens te redden met behulp van de slagzin “Lace Up. Save Lives”

LONDEN--(BUSINESS WIRE)-- 20091130 --

Op de dag vóór de internationale Aids-dag, werd Bono vergezeld door sommigen van de beste voetballers ter wereld bij de aankondiging van een partnerschap tussen NIKE, Inc. (NYSE:NKE) en (RED).

Didier Drogba (Chelsea), Joe Cole (Chelsea), Andrei Arshavin (Arsenal), Marco Materazzi (Inter Milan), Denilson (Arsenal), Lucas Neill (Everton), Clint Dempsey (Fulham) en Seol Ki-Hyeon (Fulham) kwamen in Londen bijeen voor de aankondiging van een partnerschap tussen NIKE, Inc. (NYSE:NKE) en (RED).

Met dit unieke partnerschap wordt een tweeledige benadering ter bestrijding van HIV/AIDS in Afrika beoogd: het verstrekken van programma’s waarbij onderwijs en geneesmiddelen ter plekke worden geboden. Het idee hierachter is de jeugd aan te sporen en te bewapenen door middel van de aantrekkingskracht die sport uitoefent, ter bestrijding van Aids in Afrika.

Tijdens de aankondiging van het partnerschap, Mark Parker, President en CEO van NIKE Inc., Susan Smith Ellis, CEO, (RED) en Professor Michel D. Kazatchkine Executive Director van het Global Fund ter bestrijding van AIDS, tuberculose en malaria, vergezeld door voetballers uit de hele wereld en U2 vocalist en (RED) medeoprichter Bono onderstreepten de noodzaak om wereldwijd actie te ondernemen zodat velen kunnen helpen om AIDS in Afrika te elimineren.

"Voor de strijd tegen AIDS in Afrika zijn er grote merken nodig om het bewustzijn en de betrokkenheid te stimuleren,” verklaarde Susan Smith Ellis, CEO, (RED). “Nike is de juiste partner voor het leggen van een verband tussen onderwijs en sport, zodat sociale veranderingen kunnen plaats vinden, preventie wordt toegepast en informatie over HIV/AIDS verspreidt wordt. We zijn erg enthousiast over hun steun."

Nike heeft in het verleden al vaak bewezen dat zij opkomt voor problemen in de hele wereld waarbij het bewustzijn en deelname van klanten gestimuleerd wordt. “Met haar wereldmerk en creatieve ondernemingsgeest kan Nike een belangrijke rol spelen om deze belangrijke zaak te verspreiden,” aldus Mark Parker, President en CEO van NIKE Inc. “Met de voetbalsport als katalysator sluit Nike zich bij de (RED) beweging aan om HIV/AIDS in Afrika te bestrijden.”

Het concept van Nike en (RED) is eenvoudig en stimuleert mensen zich aan te sluiten om een paar NIKE (PRODUCT)RED™ veters te kopen met behulp van de slagzin “Lace Up. Save Lives”. Honderd procent van de winst van de verkoop van de (NIKE)RED veters zal op gelijkwaardige worden verdeeld tussen het Global Fund ter bestrijding van AIDS, tuberculose en malaria, dat financiering ter beschikking stelt voor AIDS programma’s waarmee zowel medicijnen als onderwijs wordt geboden aan mensen die aan HIV lijden, en initiatieven van de voetbalgemeenschap die onderwijs bieden en informatie verstrekken over de preventie van HIV/AIDS. Met dit unieke partnerschip worden programma's geboden waarmee zowel medicijnen als onderwijs worden verschaft.

Er is vooruitgang geboekt in de tendens tot vermindering van HIV/AIDS infecties in Afrika en veertien landen rapporteren een terugval in de prevalentie van deze ziekte. Dit is groot nieuws en een bewijs dat de strijd gewonnen kan worden. AIDS blijft echter een van de grootste uitdagingen waarmee de wereld vandaag de dag te kampen heeft. Ongeveer 3.800 mannen, vrouwen en kinderen in Afrika bezuiden de Sahara overlijden iedere dag door deze ziekte, en dagelijks komen er 6.000 nieuwe infecties bij onder mannen en vrouwen tussen de 15 en 24 jaar.

“Dit initiatief van de (RED) Nike veters biedt atleten over de hele aardbol een goede mogelijkheid zich aaneen te sluiten met personen die onder de bedreiging van HIV in Afrika leven,” zei Professor Michel D. Kazatchkine, Executive Director van het Global Fund. “Door deze (RED) veters te dragen wordt getoond dat men zich om anderen bekommert – en dit helpt ons bij het beschermen en behandelen van miljoenen mensen die iedere dag het risico lopen de infectie te krijgen of met de effecten van HIV te kampen hebben.”

“(RED) heeft een duurzame manier gecreëerd om bedrijven betrokken te laten zijn bij de financiering van de strijd tegen AIDS in Afrika op grootschalige wijze. Haar partnerschappen brengen niet alleen maar gelden op voor de aankoop van geneesmiddelen om mensenlevens te redden, maar bieden ook de hefboomwerking die nodig is zodat wij de openbare sector kunnen laten zien dat dit partnerschap functioneert en extra steun kan leveren,” zei Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, Minister van Volksgezondheid van Ethiopië en Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Global Fund. “En door Nike bij dit (RED) initiatief te betrekken, wordt deze impact alleen nog maar verder versterkt, daar deze boodschap aan miljoenen voetbalfans in de hele wereld wordt overgedragen om hen door middel van hun passie voor sport bij deze zaak betrokken te laten raken.”

(NIKE)RED veters zijn verkrijgbaar vanaf 1 december bij de winkels van Nike Store en belangrijkste detailhandelaars wereldwijd. Bovendien kunnen de Nike (RED) veters ook op nike.com worden gekocht. In de komende maanden zullen er nog andere (NIKE) RED producten aan worden toegevoegd.

Voor nadere informatie: www.nikemedia.com

Over Nike

Nike, Inc., gevestigd nabij Beaverton, Oregon (V.S.), is 's werelds toonaangevende ontwerper, verkoper en distributeur van authentiek sportschoeisel, apparatuur en accessoires voor een breed scala aan sporten en fitnessactiviteiten. Volledige dochterondernemingen van Nike zijn onder anderen Converse Inc., dat sportschoeisel, -kleding en -accessoires ontwerpt, verkoopt en distribueert; Cole Haan, dat luxe schoeisel, handtassen, accessoires en jassen ontwerpt, verkoopt en distribueert; Umbro Ltd., een toonaangevend wereldwijd voetbal (soccer) merk met vestiging in het Verenigd Koninkrijk; en Hurley International LLC, dat schoeisel, kleding en accessoires voor actiesporten en jongeren ontwerpt, verkoopt en distribueert. Voor meer informatie, ga naar www.nikebiz.com.

Over (RED)™ en (PRODUCT)RED

(RED)’s belangrijkste doelstelling is de privé-sector te betrekken bij het creëren van bewustzijn en het inzamelen van geld voor het Global Fund, waarmee wordt geprobeerd AIDS in Afrika te bestrijden. Bedrijven die het (PRODUCT)RED merk opnemen in hun assortiment, geven een aanzienlijk percentage van de omzet of een deel van de winst van dat product aan het Global Fund. Met dit geld worden AIDS-programma's in Afrika gefinancierd, waarbij de nadruk wordt gelegd op de gezondheid van vrouwen en kinderen. Partners van dit moment zijn: American Express (uitsluitend in het Verenigd Koninkrijk), Apple, Bugaboo, Converse, Gap, Emporio Armani, Hallmark, Dell en Starbucks. Sinds haar lancering in de lente van 2006 heeft (RED) $140 miljoen dollar voor het Global Fund gegenereerd. Honderd procent van deze gelden wordt tewerk gesteld in Swaziland, Rwanda, Ghana en Lesotho. Voor meer informatie, ga naar http://www.joinred.com/

Over het Global Fund

Het Global Fund is een uniek openbaar/privé partnerschap wereldwijd voor het aantrekken en financieren van extra hulpbronnen ter bestrijding en behandeling van AIDS, tuberculose en malaria. Dit partnerschap van regeringen, de civiele samenleving en de privé-sector met gemeenschappen die slachtoffer van deze ziekten zijn, betekent een nieuwe benadering van besteding van internationale geldmiddelen voor de gezondheid. Het Global Fund werkt nauw samen met andere bilaterale en multilaterale organisaties, als aanvulling op bestaande inspanningen ter bestrijding van deze drie ziektes. Sinds haar oprichting in 2002 heeft het Global Fund zich ontwikkeld tot belangrijkste financier van programma's ter bestrijding van AIDS, tuberculose en malaria. Inmiddels heeft het fonds al $18,4 miljard dollar uitgekeerd voor meer dan 600 programma's in 144 landen. Vandaag zijn door de programma's met ondersteuning van het Global Fund 4,5 miljoen mensenlevens gered waarbij 2,3 miljoen mensen voor AIDS en 5,4 miljoen personen voor tuberculose zijn behandeld, en 88 miljoen muggennetten met insectenbestrijdend middel ter bestrijding van malaria zijn uitgedeeld.

Voor meer informatie, zoals multimediamateriaal, ga naar: www.nikemedia.com

Zie voor illustraties en bijlagen de Multimedia Galerij: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6108940〈=nl

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Nike
Stephan Lub
Stephan.lub@nike.com

+31 (0)33 4343 104

Ticker_symbol NYSE:NKE