Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1 Minder vergunningen in Utrecht
Het college stelt de gemeenteraad voor de huidige Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te vereenvoudigen door 28 regels te schrappen. Ook is de APV nu opgeschreven in heldere taal en zijn tegenstrijdigheden en dubbelingen met andere verordeningen eruit gehaald. Het doel is minder en betere regels en snellere en goedkopere dienstverlening aan de burger en ondernemer. De gemeenteraad beslist begin januari 2010 over de vaststelling van de Algemene plaatselijke verordening (APV).

Onder het motto: 'Utrecht Prettig Geregeld!?' schaft de gemeente Utrecht onnodige gemeentelijke regels af, maakt procedures makkelijker en pakt overbodige bureaucratie aan. Met de vereenvoudiging van de APV zet Utrecht een belangrijke stap in vermindering van de regeldruk voor burgers en ondernemers.

In het huidige voorstel van de APV worden sommige vergunningen volledig geschrapt. In andere gevallen volstaat voortaan een melding. Dit laatste geldt bijvoorbeeld voor kleine evenementen (zoals buurt- en/of straatfeesten) of algemene regels voor kleine en kortgeplaatste (bouw)steigers en (bouw)containers en uitstallingen. Op deze wijze besparen burgers of bedrijven naast tijd ook leges, omdat ze deze vergunningen niet meer hoeven aan te vragen.

Meer informatie: Anita van Wijnbergen, 030 - 286 10 44


2 Beleid buitenreclame aangepast
Vanaf 1 april 2010 worden bepaalde vormen van buitenreclame afgeschaft. Het ophangen van bijvoorbeeld spandoeken, flexibele driehoeksborden en jaarbeursbordjes is dan niet meer mogelijk. Utrecht wil alleen nog gebruik maken van kwalitatief goede buitenreclame. Dit is al in 2004 door de raad vastgelegd in de nota 'In beeld gebracht'. Loshangende spandoeken en scheefgezakte driehoeksborden leiden de weggebruikers af en kunnen onveilige verkeerssituaties veroorzaken. Inmiddels is een aantal reclamevormen uitbesteed en zijn met bedrijven contracten afgesloten over onder andere lichtmastreclame en reclame op A-0 formaat. Bedrijven die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van de exploitatie van de kleine reclamevormen zijn inmiddels op de hoogte en hebben nog tot 1 april 2010 de tijd om lopende afspraken met adverteerders af te wikkelen.