Ingezonden persbericht



Nederlander vindt dat privézaken regelen tijdens thuiswerken legitiem is Huishoudelijke klussen het meest populair

Amsterdam, 2 december 2009 - Uit onderzoek van Peil.nl blijkt dat 79 procent van de Nederlanders vindt dat privézaken tijdens een thuiswerkdag uitgevoerd moeten kunnen worden. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van StartReady, Interoute en Plantronics die samenwerken onder de naam Trojka.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat ruim veertig procent (46%) van de ondervraagden aangeeft wel eens thuis te werken, 13 procent doet dat in beperkte mate en 39 procent mag niet van de werkgever thuiswerken. Bijna 80 procent van de ondervraagden vindt dat persoonlijke zaken tijdens werkuren thuis uitgevoerd moeten kunnen worden.

Tussendoor klusjes
Van de mensen die thuiswerken, geeft 36 procent aan weleens een huishoudelijke klus te doen, zoals strijken, een was of boodschappen doen. Ruim twintig procent (21%) zegt wel eens bezig te zijn met andere gezinsleden of de hond. Bijna vijftien procent neemt tijd voor zichzelf, zoals sporten, de krant lezen of de schoonheidsspecialiste bezoeken. Andere activiteiten die worden ondernomen tijdens het thuiswerken zijn: douchen, seks of privé-administratie.

Social media gebruik tijdens thuiswerken
Zeven procent van de ondervraagden geeft aan geen gebruik te maken van social media, zoals Hyves en Facebook, tijdens het thuiswerken, omdat dat verboden is door de werkgever. 33 Procent geeft aan dat er geen richtlijnen zijn voor het gebruik van social media en bij 21 procent is dat geen probleem, zolang het een zakelijk doel dient.

Politieke voorkeur en thuiswerkers
Opvallend is verder dat van de deelnemers aan het onderzoek die in 2006 tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op de PVV stemden, slechts 29 procent thuiswerkt (in vergelijking met de 46 procent van alle deelnemers). De VVD-stemmers werken met 54 procent het meeste thuis.

Lucas Wensing van StartReady: "Het Nieuwe Werken is niet langer een idee of een wens, maar heel veel organisaties houden zich hier nu actief mee bezig. Wij merken dat in het aantal opdrachten dat wij krijgen. Thuiswerken als exponent van het Nieuwe Werken, zo blijkt uit dit onderzoek, is allang geen uitzondering meer, maar wordt de nieuwe standaard. We adviseren bedrijven dan ook om zo goed mogelijke faciliteiten te creëren die thuiswerken op een snelle, efficiënte manier mogelijk maken. Unified Communications is daar onderdeel van. Met ons gezamenlijke initiatief Trojka helpen we het nieuwe werken bij klanten technisch mogelijk te maken."

De enquête werd uitgevoerd onder 1.200 mensen door Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, in opdracht van StartReady, Interoute en Plantronics. Deze drie bedrijven zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van Unified Communications: Trojka.

Over Interoute
Interoute is de snelst groeiende leverancier van communicatietechnologie en eigenaar en operator van het meest geavanceerde en wijdvertakte Europese netwerk voor spraak en data met meer dan 57.000 kilometer glasvezel. Het full-service next generation netwerk van Interoute bedient meer dan 14.000 klanten variërend van detailhandel tot de ruimtevaartindustrie, alle grote Europese telecomaanbieders, de belangrijkste operators in Noord-Amerika en Zuidoost-Azië, overheden en onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Interoute is voor deze organisaties de ideale partner voor het hosten van content, het leveren van wholesale transitdiensten, het bieden van corporate access en het creëren van nieuwe diensten. Interoute heeft kantoren door heel Europa en in Noord Amerika en is eigenaar en operator van stedelijke netwerkringen in de belangrijke Europese zakencentra. E-commerce transacties met een waarde van meer dan 1 miljard euro vloeien dagelijks door de data centres van Interoute. Hiermee is Interoute een van de sleutelcomponenten in de digitale supplychain van Europa. Voor meer informatie zie: www.interoute.nl

Over Plantronics
Plantronics is wereldleider in persoonlijke audiocommunicatie voor professionals en consumenten: van Unified Communication-oplossingen tot bluetooth-headsets. Dankzij bijna 50 jaar ervaring in innovatie en klantgerichtheid biedt Plantronics ongeëvenaarde audio-ervaring en kwaliteit. Plantronics wordt gebruikt door elk bedrijf in de Fortune 100 en is de eerste keuze voor luchtverkeersleiding, alarmnummers en de New York Stock Exchange. Kijk voor meer informatie op: http://www.plantronics.com.

Over StartReady
StartReady maakt op Microsoft-technologie gebaseerde appliances voor 'Unified Communications' en 'Enterprise Search'. Deze appliances integreren hard- en software én beheer tot één kant-en-klaar product dat snel en eenvoudig in gebruik te nemen is. Bedrijven die StartReady appliances inzetten verkorten hun implementatietijd aanzienlijk. Daarbij neemt StartReady bedrijven ook het beheer voor de appliances uit handen waardoor beheerinspanningen aanzienlijk worden verlaagd en grote efficiency- en kostenvoordelen te realiseren zijn. StartReady is opgericht door twee ex-Microsoft medewerkers en is dankzij de goede relatie met Microsoft in staat dicht bij de bron vernieuwende technologische oplossingen te maken. Voor meer informatie: wwww.startready.com