Technische Universiteit Delft

Promotie: Rijgedrag

door M&C

Promotie van dhr. V.L. Knoop: "Road Incidents and Network Dynamics - Effects on driving behaviour and traffic congestion"

02 december 2009 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Drs. V.L. Knoop | doctorandus in de natuurkunde, Nederland promotor 1 | Prof.dr. H.J. van Zuijlen CiTG
promotor 2 | Prof.dr.ir. S.P. Hoogendoorn CiTG

Ongevallen op de weg en netwerkdynamiek - effecten op rijgedrag en congestie

Incidenten veroorzaken een groot gedeelte van de congestie op de weg. Dit promotieonderzoek beschrijft hoe het menselijk gedrag verandert als men geconfronteerd wordt met een ongeluk. Het onderzoek wijst uit dat rijgedrag verandert en dat bestuurders trager op hun voorligger reageren. Bovendien is de uitkomst dat bestuurders hun route veranderen als ze met onverwachte vertraging als gevolg van een incident te maken krijgen. De routekeuze is anders indien de file veroorzaakt wordt door een incident vergeleken met een situatie waar evenveel file staat die níet veroorzaakt wordt door een incident.

Ook zijn de filepatronen in een netwerk onderzocht. Dat onderzoek laat zien dat zogenoemde "fileterugslageffecten" van belang zijn. Dat zijn files die verder terug groeien dan tot de kruising, waardoor ook automobilisten die een andere kant op willen dan de kant waar de "bottleneck" zich bevindt, vertraging oplopen. Door deze effecten is het essentieel een accurate beschrijving van het verkeer te hebben ten behoeve van de berekening van de totale vertraging van een ongeluk. De bevindingen van dit onderzoek kunnen worden gebruikt om robuustere wegennetwerken te ontwerpen, waarbij minder vertraging ontstaat in het geval van incidenten.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.