Bekendmaking Green Car of the Year 2010 tijdens de Los Angeles Auto Show 10/09/2009 16:06

PR Newswire

LOS ANGELES, September 10 /PRNewswire/ --

- Green Car Journal Award voor verrichtingen op milieugebied in de automobielindustrie wordt bekendgemaakt op 3 december

De winnaar van de verkiezing Green Car of the Year(R) (GCOY) voor het jaar 2010 zal op 3 december 2009 worden bekendgemaakt tijdens de persdagen van de Los Angeles Auto Show. Green Car Journal, het toonaangevende tijdschrift op het gebied van automobiel en milieu, is in 2005 van start gegaan met deze jaarlijkse verkiezing. Het evenement heeft elk jaar aan belang gewonnen als gevolg van de exponentieel groeiende vraag van de consument naar zuinigere en milieuvriendelijkere voertuigen.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20060612/LAM005LOGO)

"De LA Auto Show is de ideale gelegenheid om deze belangrijke bekendmaking te doen," aldus Ron Cogan, editor en uitgever van Green Car Journal en editor van GreenCar.com (http://www.greencar.com/). "Californië heeft door de jaren heen altijd het voortouw genomen wat betreft trends in de automobielindustrie en innovatie op milieugebied, waarbij de regio rond Los Angeles zich dikwijls in het centrum van deze activiteiten bevond. Het lijkt daarom vanzelfsprekend dat het belangrijkste voertuig van het jaar in milieuopzicht juist daar in het zonnetje wordt gezet."

Het Green Car of the Year-programma is opgezet ter bekroning van inspanningen op het gebied van het milieu in de automobielindustrie. Na zorgvuldige overweging van tientallen nieuwe automodellen en analyse van de bijdrage die erdoor wordt geleverd tot een beter milieu, worden vijf automodellen genomineerd. Deze nominaties worden nog voor de persconferentie bekendgemaakt.

Vorig jaar won de schone dieselauto Volkswagen Jetta TDI de verkiezing van Green Car of the Year 2009 van Green Car Journal. De juryleden merkten op dat deze auto de lat wat betreft milieuprestaties een stuk hoger had gelegd, met een door het EPA geschat brandstofverbruik van 41 mpg op de snelweg, verlaagde uitstoot van broeikasgassen en uitzonderlijk lage uitstoot van uitlaatgassen.

Tot de winnaars uit eerdere jaren behoren de Chevrolet Tahoe Hybrid en de Toyota Camry Hybrid. De winnaar van de eerste verkiezing, Green Car of the Year 2006, was de Mercury Mariner Hybrid.

Selectieproces GCOY
De redactie van Green Car Journal selecteert op basis van onderzoek en rijervaringen vijf finalisten. Alle actuele modellen die gebruikmaken van conventionele en alternatieve brandstoffen kunnen voor verkiezing in aanmerking komen. 'Nieuwheid' is een factor, evenals de betekenis van een voertuig voor de markt. De voertuigen moeten in het jaar van de verkiezing algemeen verkrijgbaar zijn voor de consument. Concepten, prototypen en 'fleet-only' voertuigen komen niet voor verkiezing in aanmerking.

"Het maken van een voorselectie wordt steeds lastiger als gevolg van de grote vooruitgang die de afgelopen jaren op milieuterrein is geboekt," aldus Cogan. "Dat is een uiterst positief teken. Het geeft aan dat autofabrikanten werkelijk zijn doordrongen van de gewijzigde omstandigheden, waarin hogere brandstofefficiëntie, lagere uitstoot en verminderde belasting van het milieu een steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen in de showroom."

Het winnende voertuig wordt gekozen door een oordeelkundige jury van uiterst deskundige experts uit diverse disciplines, zoals
transporttechnologie, automobieldesign en milieubescherming. Tot de prominente juryleden uit het verleden behoren onder andere leiders van vooraanstaande milieugroeperingen, zoals de Sierra Club, Ocean Futures Society en Natural Resources Defense Council, en prominenten uit de automobielwereld, zoals Carroll Shelby, en tv-presentator Jay Leno.

Over Green Car of the Year(R)
De Green Car of the Year-verkiezing maakt een belangrijk deel uit van de missie van Green Car Journal om de aandacht te vestigen op vooruitgang op milieugebied binnen de automobielindustrie. Al sinds 1992 richt Green Car Journal haar aandacht op de raaklijnen tussen automobiel, energie en milieu, aanvankelijk met een nieuwsbrief voor de bedrijfstak en vervolgens met een bekroond tijdschrift voor de autoliefhebber. Vandaag de dag wordt het tijdschrift beschouwd als de belangrijkste bron van informatie over hoge brandstofefficiëntie, lage uitstoot, geavanceerde technologie en voertuigen die werken op alternatieve brandstoffen. Green Car of the Year(R) is een gedeponeerd handelsmerk van Green Car Journal en RJ Cogan Specialty Publications Group, Inc.

Over de Los Angeles Auto Show
De Los Angeles Auto Show zal dit najaar voor de vierde keer op rij worden gehouden. De beurs opent haar deuren op 2 en 3 december voor de media. Het publiek kan er terecht op 4-13 december. Registratie voor de media (http://www.laautoshow.com/press.html) gaat van start op 14 september. Zie www.LAautoshow.com voor meer informatie.
Jessica Schmidt van The Rogers Group, +1-310-552-4177, LAautoshow@rogerspr.com, voor de Los Angeles Auto Show 2009; Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20060612/LAM005LOGO






-