Duits-Nederlandse Handelskamer

Seminar: "Marketing en beurzen in Duitsland"

Utrecht, 20 november 2009

Om hun bedrijf en producten succesvol op de Duitse markt te kunnen presenteren moeten ondernemingen geïnformeerd zijn over de verschillen in waarneming tussen Nederlandse en Duitse klanten. Het seminar "Marketing & beurzen - Hoe presenteer ik mijn bedrijf in Duitsland", dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op donderdag 3 december tussen 13.30 en 17.30 uur bij Markant Office Furniture in Utrecht organiseert, helpt daarbij.

"Duurzaamheid speelt op dit moment een heel grote rol in de Duitse reclamewereld. Zo worden bijvoorbeeld auto's en bier vanwege economische redenen met behulp van groene landschappen verkocht", aldus Knut Volkenand, docent van het seminar. "Nederlandse waarden zoals gezelligheid en vrolijkheid moeten ervoor wijken." Ook worden bepaalde beelden verschillend geassocieerd. "Terwijl een dijk voor Nederlanders alleen een technische maatregel is, denken Duitsers meteen aan vrijheid en idylle. Voor hen symboliseren dijken vakantie en ontspanning."

Met deze voorbeelden voor ogen wordt duidelijk waarom het gevaar aanwezig is dat ook het beste Nederlandse product kan floppen. Het seminar belicht daarom oorzaken en gevolgen van de verschillen tussen Duitsland en Nederland op basis van reclamebeginselen en hun invloeden op het zakenleven. In het tweede deel worden de deelnemers in een beurstraining goed voorbereid op beurzen in Duitsland. Het doel van het seminar is de marketingpresentatie en het beursoptreden van de deelnemers op de Duitse markt te verbeteren.

Deze training is geschikt voor directeuren en medewerkers van marketingafdelingen, die hun optreden op de markt in het buurland willen optimaliseren. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 personen. Aangezien een gedeelte van het seminar in het Duits wordt gepresenteerd, is het van belang dat de deelnemers over enige basiskennis van het Duits beschikken. De partners van het seminar zijn het reclamebureau M28 Markenwerbung, Bibo Trainingen alsmede Markant Office Furniture Utrecht.

De kosten voor de deelname zijn 199 euro (excl. BTW). Leden van de Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen 20 procent korting.