Duits-Nederlandse Handelskamer
Seminar: "Marketing en beurzen in Duitsland"
Utrecht, 20 november 2009
Om hun bedrijf en producten succesvol op de Duitse markt te kunnen
presenteren moeten ondernemingen geïnformeerd zijn over de verschillen
in waarneming tussen Nederlandse en Duitse klanten. Het seminar
"Marketing & beurzen - Hoe presenteer ik mijn bedrijf in Duitsland",
dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op donderdag 3 december
tussen 13.30 en 17.30 uur bij Markant Office Furniture in Utrecht
organiseert, helpt daarbij.
"Duurzaamheid speelt op dit moment een heel grote rol in de Duitse
reclamewereld. Zo worden bijvoorbeeld auto's en bier vanwege
economische redenen met behulp van groene landschappen verkocht",
aldus Knut Volkenand, docent van het seminar. "Nederlandse waarden
zoals gezelligheid en vrolijkheid moeten ervoor wijken." Ook worden
bepaalde beelden verschillend geassocieerd. "Terwijl een dijk voor
Nederlanders alleen een technische maatregel is, denken Duitsers
meteen aan vrijheid en idylle. Voor hen symboliseren dijken vakantie
en ontspanning."
Met deze voorbeelden voor ogen wordt duidelijk waarom het gevaar
aanwezig is dat ook het beste Nederlandse product kan floppen. Het
seminar belicht daarom oorzaken en gevolgen van de verschillen tussen
Duitsland en Nederland op basis van reclamebeginselen en hun invloeden
op het zakenleven. In het tweede deel worden de deelnemers in een
beurstraining goed voorbereid op beurzen in Duitsland. Het doel van
het seminar is de marketingpresentatie en het beursoptreden van de
deelnemers op de Duitse markt te verbeteren.
Deze training is geschikt voor directeuren en medewerkers van
marketingafdelingen, die hun optreden op de markt in het buurland
willen optimaliseren. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20
personen. Aangezien een gedeelte van het seminar in het Duits wordt
gepresenteerd, is het van belang dat de deelnemers over enige
basiskennis van het Duits beschikken. De partners van het seminar zijn
het reclamebureau M28 Markenwerbung, Bibo Trainingen alsmede Markant
Office Furniture Utrecht.
De kosten voor de deelname zijn 199 euro (excl. BTW). Leden van de
Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen 20 procent korting.