Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Drs. A.T. van Venrooij

Titel proefschrift
Classifications in Popular Music

---

Promotors:
Prof.dr. M.S.S.E. Janssen
Prof.dr. T.J. Dowd

---

Datum
03 december 2009 14:00

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)

Populaire muziek is echte kunst

Recensenten beoordelen popmuziek niet lager dan andere cultuurvormen

Niet veel mensen vinden de nieuwe cd van popartiest Anouk echte kunst. Toch vervagen de grenzen tussen wat traditioneel als `hoge' en `lage' kunst wordt bestempeld. Dit stelt Alex van Venrooij in zijn proefschrift `Classification in Popular Music. Discourses and Meaning Structures in American, Dutch and German Popular Music Reviews', waarin hij onderzoekt hoe recensenten in kranten over popmuziek schrijven. Van Venrooij promoveert op donderdag 3 december 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Alex van Venrooij onderzocht Nederlandse, Duitse en Amerikaanse krantenrecensies over popmuziek. Hij bekeek hoe de manier van het schrijven, oordelen en categoriseren van populaire muziek over een lange periode veranderde.

Van Venrooij stelt dat het verschil tussen `hoge' en `lage' kunst de laatste jaren vervaagt. Dit duidt er op dat er minder sprake is van een culturele hiërarchie. Popmuziek wordt tegenwoordig meer als een eigen soort kunstvorm beschouwd. Hierdoor vergelijken recensenten popmuziek ook minder met `hogere' muzieksoorten (bijvoorbeeld klassieke muziek) en kunnen ze populaire criteria gebruiken. Dit is volgens Van Venrooij een ontwikkeling die vooral in Nederland en de Verenigde Staten te zien is; in Duitsland wordt populaire muziek nog wel beoordeeld met traditionele criteria.

Ook binnen het genre van de populaire muziek vervagen de grenzen. Van Venrooij onderzocht recensies in de Los Angeles Times van halverwege de jaren '80 en vergeleek deze met recensies uit 2004 en 2005. Het blijkt dat in de jaren tachtig `rock' werd gezien als artistiek en `pop' als commercieel, maar dat dit verschil twintig jaar later is verminderd. Volgens Van Venrooij komt dit door institutionele veranderingen binnen de muziekindustrie en door het ontstaan van een open systeem van productie waarin `kleine' en `grote' platenmaatschappijen steeds meer samenwerken en de grenzen tussen wat `alternatief' en wat `mainstream' is vervagen.

Zijn er dan geen grenzen meer binnen de populaire muziek? Nee, stelt Van Venrooij, want het maakt wel uit naar welke recensenten wordt gekeken. Recensenten lijken zichzelf namelijk te specialiseren in het beoordelen van producten van ofwel grootschalige `major' platenmaatschappijen of kleinschalige producties.