Collecterende organisaties moeten met hun tijd mee

02/12/2009 15:31

Nationaal Epilepsie Fonds

Op donderdag 3 december verschijnt een rapport over de toekomst van de collecte als inkomstenbron voor collecterende goede doelen. Stichting Collecteplan, het samenwerkingsverband van de landelijk collecterende organisaties, liet dit onderzoek doen naar aanleiding van haar 60-jarig bestaan. Sociologen Bekkers en Boonstoppel van de vakgroep Filantropie van hoogleraar Schuyt van de VU in Amsterdam deden onderzoek en komen met aanbevelingen voor collecterende organisaties voor nu en voor de toekomst. De belangrijkste conclusie en aanbeveling voor de toekomst is dat collecterende organisaties zullen moeten moderniseren om deze inkomstenbron te waarborgen.

In 2008 hebben de collecterende organisaties naar schatting één miljoen collectanten gemobiliseerd. Zij zijn de ambassadeurs aan de deur van goede doelen organisaties; het zijn vrijwilligers waar de organisaties trots op zijn. Zeven van de tien Nederlanders geeft aan de collectant en dat is een hoge score in vergelijking met andere manieren van fondsenwerving. De gemiddelde gift is 3,15 euro. Voor collecterende organisaties zijn de inkomsten belangrijk, maar de collecte betekent ook zichtbaarheid van de organisatie en publiciteit.

Bekkers en Boonstoppel zijn kritisch en concluderen uit literatuurstudie en eigen onderzoek dat de beschikbaarheid van collectanten in de loop der jaren is afgenomen. De inkomsten uit de collecten groeien nauwelijks mee met de algemene economische ontwikkeling. De collecte vergroot de bekendheid van organisaties weliswaar enigszins, maar draagt niet bij aan de hoogte van inkomsten uit andere bronnen.

De onderzoekers vinden echter dat er wel degelijk toekomst zit in de collecte. De belangrijkste aanbeveling is om te moderniseren en open te staan voor nieuwe ontwikkelingen. Er moet gezocht worden naar nieuwe partners: scholieren moeten maatschappelijke stages vervullen en bedrijven willen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook moet kritisch worden gekeken naar de effectiviteit van de traditionele wervingsmethoden: het experimenteren met nieuwe technieken van fondsenwerving wordt aanbevolen. Daarnaast is een intensieve samenwerking tussen de collecterende fondsen een vereiste om de toekomst van de collecte te garanderen. De collecte zou bovendien binding moeten creëren. Een concreet advies is dat de collectant iets tastbaars achter zou kunnen laten, bijvoorbeeld een product dat symbool staat voor de organisatie.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.collecteren.nl