CO2 reductie in verkeer en vervoer stimuleert economische groei

03/12/2009 10:27

NEA Transportonderzoek en -opleiding B.V.

De voorgenomen CO2 reductie in het verkeer en vervoer voortkomend uit klimaatdoelstellingen geeft de EU tien jaar langer de ruimte om economisch te groeien zonder tegen energiebeperkingen aan te lopen. Zonder de CO2 beperkende maatregelen zal vanaf uiterlijk 2018 de economische groei beperkt worden door energieschaarste in het verkeer en vervoer. Tevens zijn aanvullende doelstellingen en maatregelen voor reductie van CO2-uitstoot voor na 2020 nodig om ook in de verdere toekomst economische groei mogelijk te maken. Dit concludeert onderzoeksbureau NEA uit een interne studie die in samenwerking met ASPO-NL is uitgevoerd.

De termijn waarop er een beperking op de economische groei zal zijn, is van verschillende factoren afhankelijk. Wanneer de klimaatdoelstellingen volledig worden gehaald zal dit omslagpunt liggen tussen 2020 en 2028. Verwacht wordt dat als het verkeer en vervoer zijn afhankelijkheid van olie niet drastisch verkleint , het aanbod van olie op den duur achter zal blijven bij de vraag. De maatmaatregelen met als doel CO2 te reduceren, stimuleren het gebruik van alternatieven en het verhogen van efficiency, en helpen dus het verkeer en vervoer minder afhankelijk te zijn van olie. Het verkeer en vervoer is momenteel nog voor 97% afhankelijk van olieproducten en verbruikt binnen de EU méér dan 55% van alle geconsumeerde olie. Een onvoldoende aanbod van olie zal leiden tot een beperking van de groei van het verkeer en vervoer en uiteindelijk, geholpen door het prijsmechanisme, ook leiden tot een beperking van de economische groei. Een ander belangrijke factor is het tempo waarmee de wereld de financiële recessie achter zich zal laten en de investeringen in nieuwe olievelden weer op een gewenst niveau gebracht worden. Nieuwe recessies zullen de beschikbaarheid van olie en daarmee het economisch toekomstbeeld aanzienlijk verslechteren. Ook een sneller dan verwachte ontwikkeling van de opkomende economieën als China en India kan de termijn waarbinnen een mondiaal economisch groeipotentieel mogelijk is negatief beïnvloeden doordat dan eerder tegen een onvoldoende aanbod van olie wordt aangelopen.

NEA heeft een methode ontwikkeld dat het oliebudget voor de EU omzet in groeipotentieel van het verkeer en vervoer, en hieraan gekoppeld de economie. Het hoge olieaanbod scenario - dat is opgesteld door ASPO-NL - is iets positiever dan het scenario in een studie die de Europese Commissie onlangs heeft uitgevoerd. Aangezien er veel onzekerheden zijn in de bepaling van het toekomstige olieaanbod is er ook gebruik gemaakt van een laag olieaanbod scenario waarin bijvoorbeeld de huidige recessie langer duurt, er in de navolgende jaren grote prijsschommelingen zullen zijn, en een slechte afstemming tussen olieaanbod en vraag.

De noodzakelijke veranderingen, die in het verkeer en vervoer moeten gaan plaatsvinden om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen, zijn aanzienlijk. Veranderingen in ons verkeer en vervoerssysteem hebben bovendien een lange doorlooptijd waardoor een deugdelijke lange termijnvisie van cruciaal belang is. Er moet bovendien niet al te lang getreuzeld worden. Het niet halen van de klimaatdoelstellingen heeft onherroepelijk een negatief effect op de toekomstige groeimogelijkheden van de economie.





http://www.nea.nl