BOVAG

BOVAG wil slooppremie tweetakt brom- en snorfietsen

03 december 2009

De introductie van een slooppremie voor oude tweetakt brom- en snorfietsen is een effectief middel tegen geluidshinder, illegaal opvoeren en de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarom pleit BOVAG voor een landelijke sloopregeling voor dit type voertuig.

Viertakt brom- en snorfietsen zijn volgens TNO* een factor tien schoner dan versies met tweetakt motor. Bovendien is de viertakt motor een stuk stiller en is hij veel lastiger op te voeren. BOVAG stelt voor om degene die zijn oude tweetakt exemplaar inruilt voor een nieuwe brom- of snorfiets met viertakt- of elektromotor, te belonen met een slooppremie. Daarmee kan met name in binnensteden een belangrijke bijdrage worden geleverd aan verbetering van de leefomgeving door verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van hinderlijk lawaai.

Bijdrage
Maurice Manders van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van BOVAG: "De industrie en de branche hebben er al voor gezorgd dat bijna alle nieuwe brom- en snorfietsen een viertaktmotor hebben of elektrisch worden aangedreven. Nu is het zaak dat de overheid met een landelijke regeling óók de eigenaar van een tweetakt-brommer stimuleert zijn bijdrage aan een betere leefomgeving te leveren. Dat kan via een sloopregeling. Zo wordt het brom- en snorfietspark in hoog tempo een stuk schoner, stiller en veiliger. In Amsterdam gingen recent al stemmen op voor zo'n brommersloopregeling, maar BOVAG ziet meer heil in een landelijke regeling."

"Daarnaast zou het goed zijn als er op Europees niveau strengere euro-emissienormen komen voor nieuwe snor- en bromfietsen. Uiteraard kan Nederland die niet eenzijdig afkondigen. Dat staat Europa niet toe en het verstoort de vrije markt."

BOVAG heeft becijferd dat ongeveer tweederde van het Nederlandse brom- en snorfietspark (ruim 600.000 stuks) een tweetaktmotor heeft. Rond 2007 kreeg de schonere en stillere viertakt de overhand in verkoopcijfers. En inmiddels heeft zo'n 4 procent van de nieuwe brommers en snorfietsen een elektrische aandrijving.


* TNO-rapport `De effecten van brommers op de luchtkwaliteit in de gemeente Amsterdam', van 23 januari 2009 in opdracht van Gemeente Amsterdam Programmabureau Luchtkwaliteit.
TNO raadt aan om in de hoofdstad het gebruik van elektrische brom- en snorfietsen en van viertakt-varianten te stimuleren. Dit leidt niet alleen tot minder uitstoot van schadelijke stoffen, maar damt ook de belangrijkste bron van geluidshinder in, aldus het rapport.