Verslag Landbouw- en Visserijraad, 20 november 2009
Datum 3 december 2009
Betreft Verslag Landbouw- en Visserijraad, 20 november 2009
Geachte Voorzitter,
In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad
die op 20 november 2009 in Brussel plaatsvond en kom ik terug op de handel in
illegaal ivoor. Dit onderwerp kwam tijdens het Algemeen Overleg van
18 november jl. ter sprake.
De landbouwpunten op de agenda van de Raad waren: het Pools verzoek om
staatssteun te verlenen voor de aankoop van landbouwgrond door kleine familie-
bedrijven en de toelating van een genetisch gemodificeerde (ggo-)maïsvariant. De
visserijonderwerpen waren: verordening technische maatregelen, visserij-
onderhandelingen EU-Noorwegen, en vangstmogelijkheden Zwarte Zee.
Onder `diversen' stonden meerdere punten op de agenda: bijvangsten van
zeevogels (geagendeerd door de Commissie), een verzoek om het verlenen van
staatssteun door Hongarije en Letland, een Frans verzoek over bossen, een Frans
verzoek over WTO, een Hongaars verzoek over identificatie en registratie van
schapen en geiten en een Italiaans verzoek over de uitkomst van de jaar-
vergadering van de International Commission for the Conservation of Atlantic
Tunas (ICCAT).
Er was een informele lunchbijeenkomst over de toekomst van het
Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB).
Staatssteun voor de aankoop van landbouwgrond
(Besluit)
De Raad heeft met unanimiteit het Poolse verzoek aangenomen om de dit jaar
aflopende overgangsregeling, die het mogelijk maakt staatssteun te verlenen aan
kleine familiebedrijven voor de aankoop van landbouwgrond, te verlengen tot eind
2013. Polen motiveerde dit verzoek door aan te geven dat de combinatie van de
ongunstige bedrijfsstructuur in het land (veel landbouwbedrijven van vijf hectare
of kleiner) met een, ten opzichte van de `oude' 15 lidstaten lager niveau van
directe betalingen, veel boerenfamilies verhindert hun leefomstandigheden te
verbeteren. Polen verklaarde jaarlijks een rapport over de resultaten van de
staatssteunregeling en een lijst van begunstigden aan de Raad en de Commissie
toe te sturen.
Pagina 1 van 10
Programmadirectie
Gemeenschappelijk
Tijdens het Algemeen Overleg van 18 november jl. heb ik aangegeven begrip te Landbouwbeleid
hebben voor de Poolse situatie. Ik heb mij dan ook niet verzet tegen eenparigheid
in de Raad.
Datum
Toelating genetisch gemodificeerde maïsvariëteit MIR604 3 december 2009
(Besluit) Onze referentie
De lidstaten dienden te besluiten over de toelating tot de EU-markt van de ggo- 88202
maïsvariëteit MIR604. De Commissie stelde vast dat er voor deze variëteit een
positieve beoordeling ligt van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid
(EFSA).
Ik heb vóór toelating van deze variëteit gestemd. Daarbij heb ik aangegeven dat
de veiligheid voor mens, dier en milieu voorop staat en dat Nederland mede op
grond van de positieve risicobeoordeling van de EFSA kan instemmen met de
toelating van MIR604. Naleving van EU-wetgeving is een essentieel anker in de
Europese samenwerking. Tevens heb ik nogmaals aangegeven dat mijns inziens
de EU ggo-regelgeving niet langer op alle onderdelen inspeelt op de huidige
ontwikkelingen. Wat Nederland betreft is een oplossing dat na beoordeling en
toelating bij de import van producten, conform de huidige regelgeving, de interne
marktregels gelden. Bij teelt zouden de lidstaten echter zelf moeten kunnen
beslissen.
Daarnaast heb ik aangegeven dat het belangrijk is om voortvarend het proces op
te pakken om de sociaal-economische dimensie bij de afweging te kunnen
betrekken. Hiervoor is een wijziging van de bestaande regelgeving nodig. Ik heb
er met klem bij de Commissie op aan gedrongen om nu snel met voorstellen tot
aanpassing van regelgeving voor teelt te komen. Tevens heb ik aangegeven dat
Nederland graag wil bijdragen aan het proces om de sociaal-economische
dimensie bij de nationale afweging voor teelt te inventariseren. Ik heb
aangegeven over dit onderwerp op 25 en 26 november 2009 een Europees
congres te organiseren.
Ten slotte heb ik over nultolerantie gesproken die voor niet in de EU toegelaten
ggo's geldt. De nultolerantie belemmert de handel in grondstoffen voor de
diervoeder- en levensmiddelenindustrie, en kan hierdoor de concurrentiepositie
van deze sectoren schaden, leiden tot verlies aan werkgelegenheid en kan een
prijsopdrijvend effect hebben voor consument en diervoeder. Ik heb de Europese
Commissie wederom opgeroepen daarom snel met voorstellen voor een
"technische oplossing" te komen voor de onbedoelde en onvermijdelijke
aanwezigheid van sporen van nog niet in de EU toegelaten, maar reeds veilig
bevonden ggo's in diervoeders en levensmiddelen. Daarbij staat voor mij voorop
dat de nultolerantie behouden blijft.
Het Voorzitterschap constateerde dat, hoewel meer landen voor het voorstel
stemden, er geen gekwalificeerde meerderheid voor of tegen het voorstel van de
Commissie is, en dat het dus aan de Commissie is om een besluit te nemen.
Pagina 2 van 10
Verordening technische maatregelen Programmadirectie
Gemeenschappelijk
(Politiek akkoord) Landbouwbeleid
De Raad heeft niet ingestemd met het compromis van het Voorzitterschap inzake
de technische maatregelen. De Europese Commissie heeft aangegeven het
compromis niet te steunen, omdat zij geen mandaat heeft om af te wijken van Datum
haar oorspronkelijke voorstel, waarover het Europese Parlement dit jaar advies 3 december 2009
heeft uitgebracht. Derhalve is besluitvorming met unanimiteit vereist. Ik heb met Onze referentie
enkele andere lidstaten aangegeven dat het voorstel, gelet op de impact op de 88202
visserijsectoren en de onvoldoende consultatie, niet rijp is voor besluitvorming.
Omdat geen overeenstemming kon worden bereikt, is het noodzakelijk een aantal
maatregelen, welke de Raad aanvullend op de technische maatregelen
verordening jaarlijks vaststelt, te verlengen. Op voostel van het Voorzitterschap
heeft de Raad met een tegenstem van het Verenigd Koninkrijk en Ierland besloten
de voor 2009 geldende aanvullende technische maatregelen met anderhalf jaar te
verlengen. Op deze wijze is er voldoende tijd om te komen tot besluitvorming
over een nieuwe verordening. Belangrijk voor Nederland is dat met het nu
geldend beleid (maatregelen 2009) het gebruik van de pulskor voor 5% van de
vloot toegestaan blijft.
Visserijonderhandelingen EU-Noorwegen
(Gedachtewisseling)
De Raad heeft van gedachten gewisseld over de visserijonderhandelingen tussen
de EU en Noorwegen. De Europese Commissie heeft aangegeven dat het erg lastig
wordt een balans te bereiken in de uitruil van vangstmogelijkheden door het
grotere Noorse aanbod van Arctische kabeljauw. De Gemeenschap zal in ieder
geval niet volledig gebruik kunnen maken van de door Noorwegen aangeboden
hoeveelheden vis. Daarnaast is de problematiek van het makreelbeheer lastig op
te lossen.
In lijn met mijn opmerkingen in de Raad van oktober heb ik gesteld dat de
meerjarenplannen uitgangspunt zijn voor het beheer. Voor schol in de Noordzee
gaat het om het meerjarenplan tong en schol. Dit plan zal volgend jaar
geëvalueerd worden. Naar mijn opvatting moet dit gebeuren op basis van een
wetenschappelijk advies en met volledige betrokkenheid van alle belanghebbende
partijen.
Ten aanzien van het noodzakelijke evenwicht in de jaarlijkse uitwisseling van
vangstmogelijkheden tussen de EU en Noorwegen heb ik benadrukt dat Nederland
in het verleden meer heeft bijgedragen dan teruggekregen, dat de overdrachten
van blauwe wijting naar Noorwegen substantieel verlaagd moet worden en dat
niet automatisch alle door Noorwegen aangeboden arctische kabeljauw moet
worden afgenomen. Tenslotte is het voor de bilaterale onderhandelingen met
Noorwegen van belang dat zo spoedig mogelijk een oplossing wordt gevonden
voor de makreelgeschillen tussen de diverse betrokken partijen.
De Europese Commissie heeft nota genomen van de opmerkingen in de Raad en
zal zich inzetten voor een over de gehele linie bevredigend akkoord met
Noorwegen. De Commissie maakte daarbij wel de kanttekening dat de recente
gebeurtenissen rondom de makreelvisserij het er niet gemakkelijk op maken.
Pagina 3 van 10
Vangstmogelijkheden (TAC en quota) Zwarte Zee Programmadirectie
Gemeenschappelijk
(Politiek akkoord) Landbouwbeleid
De Raad heeft ingestemd met de maximaal toegestane vangstmogelijkheden en
de technische voorwaarden voor de visserij in de Zwarte Zee voor het jaar 2010.
Datum
Diversen 3 december 2009
Onze referentie
Terugdringen incidentele bijvangsten van zeevogels 88202
(Presentatie door de Commissie)
Met verwijzing naar de afspraken in het kader van de Voedsel- en Landbouw-
organisatie van de VN (FAO) heeft de Europese Commissie vastgesteld dat
verdere maatregelen nodig zijn om de bijvangst van zeevogels tegen te gaan. Dit
zal in de regelgeving voor de technische maatregelen moeten gebeuren, waarbij
de Commissie ook wees op de mogelijke inzet van het Europees Visserij Fonds,
indien daarvoor investeringen aan de orde zijn. Het Verenigd Koninkrijk heeft
aangedrongen om de aanpak van de Europese Commissie in een concreet
actieplan vast te leggen.
Bossen
(Verzoek van de Franse delegatie)
De Franse delegatie vroeg aandacht voor het EU-beleid voor de bescherming van
bossen in het kader van de aankomende presentatie van het Groenboek over de
bescherming van bossen in Europa (verwacht begin 2010). Frankrijk wilde
benadrukken dat bossen een belangrijke rol kunnen spelen in de aanloop naar de
klimaatonderhandelingen van Kopenhagen. Een geëxploiteerd bos kan veel meer
betekenen dan een natuurlijk bos, bijvoorbeeld op het gebied van het gebruik van
biomassa. Frankrijk gaf aan dat er in het EU-bosbeleid dus rekening gehouden
moet worden met zowel de economische dimensie, als de natuur- en de milieu-
dimensie. Frankrijk riep de Commissie op om langs de geschetste lijn het
Groenboek op te stellen. Enkele lidstaten steunden de oproep van Frankrijk.
Ik heb met interesse kennisgenomen van de Franse oproep. Ik heb aangegeven
dat in de toekomst álle uitdagingen moeten worden meegenomen waar onze
bossen de komende tijd mee geconfronteerd worden. De hernieuwde aandacht
voor bossen in het kader van klimaatbeleid, van plattelandsontwikkeling (en in
Nederland ook stedelijke ontwikkeling) en van vernieuwbare energie en grond-
stoffen, vereisen de brede benadering zoals Frankrijk die schetste. Daarom heb ik
Frankrijk ondersteund in het verzoek aan de Commissie om deze brede
benadering te hanteren bij het opstellen van het aangekondigde Groenboek.
Tegelijkertijd heb ik aangegeven, zoals in eerdere Raden, dat het cruciaal is, dat
we samen sterk blijven inzetten op een internationaal en Europees verbod op
handel in illegaal hout.
Commissaris Fischer Boel onderstreepte het belang van de bosbouwsector voor de
economie en de plattelandsbeleid. Bossen vormen een sleutelrol voor
biodiversiteit, klimaat en waterbeheer, zo gaf zij aan. Commissaris Fischer Boel
gaf aan dat de sector ook een kernrol speelt voor de EU-doelstellingen voor
hernieuwbare energie en dat een evenwichtige benadering van de verschillende
doelen nodig is. Deze evenwichtige benadering is op dit moment ook al verwerkt
in het EU-Actieplan voor de bossen, liet zij weten.
Pagina 4 van 10
Het EU-Actieplan biedt de gelegenheid aan lidstaten en belanghebbenden een Programmadirectie
Gemeenschappelijk
mening te vormen over de rol en betekenis van de bossen en de Commissie Landbouwbeleid
hiervan op de hoogte te stellen.
Identificatie en registratie bij schapen en geiten Datum
(Verzoek van de Hongaarse delegatie) 3 december 2009
Hongarije, met steun van Slowakije, verzocht om een Raadsbesluit dat nodig is Onze referentie
om een eerder aangebrachte wijziging van Verordening 21/2004 in werking te 88202
kunnen laten treden die voorziet in de mogelijkheid om dieren onder de
12 maanden met een conventioneel oormerk in plaats van een elektronisch
oormerk naar het slachthuis af te kunnen voeren. Hongarije en Slowakije gaven
overigens aan niet tegen elektronische identificatie en registratie (I&R) te zijn. De
twee delegaties gaven aan dat elektronische I&R bij de jonge dieren relatief erg
kostbaar is. Aangezien elektronische I&R in derde landen niet verplicht is, werkt
het systeem derhalve concurrentievervalsend, zo gaven Hongarije en Slowakije
aan.
Er kwam steun van diverse lidstaten. Een enkele lidstaat pleitte voor een vrijwillig
gebruik van elektronische I&R. Enkele lidstaten lieten weten begrip te hebben
voor de problematiek, maar dat de doelstelling van goede tracing en tracking op
generlei wijze opgegeven mag worden. Andere lidstaten gaven aan dat er ook
rekening moet worden gehouden met lidstaten die de nodige (financiële) moeite
hebben gedaan om aan de nieuwe regelgeving te voldoen.
Situatie op de varkensvleesmarkt
(Verzoek van de Belgische delegatie)
België heeft opnieuw aandacht gevraagd voor de situatie op de EU-varkensvlees-
markt. Door de wisselkoers van de euro en door de financiële crisis, bevinden de
varkensvleesprijzen zich volgens België nog steeds op een laag niveau. De
veevoederprijzen zijn volgens België het afgelopen jaar weliswaar gedaald, maar
nog steeds aan de hoge kant. De marges voor de varkensvleesproducenten blijven
daardoor beneden het door België gewenste niveau. België heeft eerder de
Commissie verzocht om ondersteuning van de varkensvleesmarkt door middel van
de spoedige instelling van exportrestituties. Enkele lidstaten ondersteunden dit
Belgische verzoek.
De Commissaris gaf aan dat de Raad al een aantal keer over dit thema heeft
gedebatteerd. De Commissie volgt de ontwikkelingen in deze sector op de voet.
De Commissie heeft eerder besloten niet op te treden en staat nog steeds achter
dit besluit. De Commissie ziet op dit moment onvoldoende argumenten om
exportrestituties in te stellen.
Stand van zaken WTO
(Verzoek van de Franse delegatie)
De Franse delegatie onderstreepte het belang van de ministeriële WTO-conferentie
in Genève van 30 november tot 2 december 2009 en maakte daarbij enkele
inhoudelijke opmerkingen op het gebied van tariefdaling, geschil omtrent douane-
tarieven van bananen en tropische producten.
Pagina 5 van 10
Ik heb aangegeven dat Nederland nog steeds een snelle afronding van de Doha- Programmadirectie
Gemeenschappelijk
ronde nastreeft. Daarbij sprak ik mijn steun uit voor de lijn die ingezet is door de Landbouwbeleid
Commissie. Ik heb benadrukt dat de EU reeds meer dan een substantiële bijdrage
heeft geleverd aan de onderhandelingen. Ook heb ik aangegeven dat ik er belang
aan hecht dat de Europese landbouw in de toekomst concurrerend en levens- Datum
vatbaar blijft, uiteraard met inachtneming van sociale en economische aspecten 3 december 2009
en het milieu. Met name in relatie tot klimaatverandering verdient dit laatste punt Onze referentie
extra aandacht. Tenslotte heb ik laten weten dat een Doha-akkoord bij moet 88202
dragen aan de doelen van de EU en de internationale gemeenschap op het gebied
van voedselzekerheid en ontwikkeling.
Commissaris Fischer Boel heeft aangegeven dat zij de Raad volledig op de hoogte
zal houden over de voortgang in de WTO. De Commissaris gaf aan dat het een
reguliere WTO-ministeriële conferentie betreft en dus geen onderhandelings-
vergadering is. Er zal dan ook geen ministeriële eindverklaring komen, zo gaf ze
aan. Tijdens de vergadering zullen een overzicht van de WTO-activiteiten en de
bijdrage van WTO aan herstel en groei besproken worden. Indien de Doha-Ronde
aan de orde komt, zal de Commissie herhalen dat er een evenwichtig akkoord
moet komen.
Staatssteun voor de aankoop van landbouwgrond
(Verzoek van de Hongaarse en Letse delegaties)
De Hongaarse en de Letse delegaties lichtten de verzoeken toe die ze aan de Raad
willen voorleggen voor het toestaan van staatssteun. Hongarije en Letland gaven
als motivatie dat de situatie in deze landen dezelfde is als in Polen.
Het Voorzitterschap verwees dit onderwerp voor een meer inhoudelijke bespreking
naar de agenda van de volgende vergadering van het ambtelijk voorportaal van
de Raad.
Uitkomst jaarvergadering International Commission for the Conservation
of Atlantic Tunas (ICCAT)
(Verzoek van de Italiaanse delegatie)
De Italiaanse delegatie is van oordeel dat de recente ICCAT-afspraken over de
toegestane vangstmogelijkheden voor blauwvintonijn niet volledig in de Europese
Gemeenschap moeten worden geïmplementeerd. De overeengekomen reductie
van de TAC (toegestane vangsthoeveelheid) tot 13.500 ton gaat naar Italiaans
oordeel te ver. Daar komt bij dat de herhaalde wijzigingen van het herstelplan
voor blauwvintonijn voor de sector onzekerheden met zich meebrengen. Ook is de
TAC-daling niet begrensd met de gebruikelijke 15%-limiet. Italië is voorts van
mening dat meer rekening moet worden gehouden met de multilaterale aspecten
van de ICCAT-afspraken. De Europese Commissie merkte op dat het herstelplan
voor blauwvintonijn aangepast is, om rekening te houden met de zorgwekkende
situatie van het tonijnbestand. Dit maakt een verdergaande reductie van de
toegestane vangstmogelijkheden noodzakelijker dan Italië wenselijk acht. De
Commissie verwees tevens naar het voorstel van Monaco om blauwvintonijn
tijdens de CITES-bijeenkomst in maart 2010 op lijst I van de CITES te plaatsen.
De Commissie wees er tenslotte op dat de interne oordeelsvorming over plaatsing
op de CITES-lijst nog gaande is.
Pagina 6 van 10
Informele lunchbijeenkomst: hervorming van het GVB Programmadirectie
Gemeenschappelijk
Tijdens de lunch is informeel gesproken over de hervorming van het Gemeen- Landbouwbeleid
schappelijk Visserijbeleid (GVB). Het Voorzitterschap heeft de discussie
geconcentreerd op de aspecten die op het besluitvormingproces betrekking
hebben. Daarbij heeft het Voorzitterschap aandacht gevraagd voor de opties om Datum
meer besluiten in comitologiekader te nemen of meer besluitvorming op regionaal 3 december 2009
niveau te leggen. Onze referentie
88202
Ik heb aangegeven dat een van de tekortkomingen van het GVB de wijze van
besluitvorming betreft. De huidige besluitvormingsprocedures zijn te
centralistisch. Ten aanzien van de comitologie heb ik gesteld dat een
pragmatische koers moet worden gevolgd. Technische, gedetailleerde besluiten
moeten in comitologiekader genomen worden. Het is van belang dat het
besluitvormingsproces via dergelijke comités transparant is.
Ten aanzien van meer regionale besluitvorming heb ik opgemerkt dat de
besluitvorming nu te zeer top down plaatsvindt en te ver af staat van de
bestaande praktijk met onvoldoende betrokkenheid van alle belanghebbenden. Ik
heb mij uitgesproken voor een meer regionale benadering. Op basis van een
dergelijke benadering nemen de lidstaten samen met de belanghebbenden op
basis van de communautair geldende principes en de lange termijndoelstellingen
besluiten over maatregelen gericht op het bereiken van die doelstellingen. Ik heb
hier ook gewezen op de positieve Nederlandse ervaringen met co-management en
de betekenis hiervan voor een meer regionale aanpak.
Overig
Handel in illegaal ivoor Convention on International Trade in
Endangered Species (CITES)
Naar aanleiding van ons Algemeen Overleg van 18 november jl. kan ik u over de
toegenomen illegale handel in ivoor het volgende berichten.
Er is in de afgelopen twee jaar een toename van onderscheppingen van illegale
ivoortransporten te zien. Ook neemt, hoewel nog steeds relatief beperkt in
omvang, de hoeveelheid ivoor per transport toe. Ik vind dit zorgwekkend en hecht
eraan de oorzaak hiervan te achterhalen.
Het CITES-secretariaat en de niet-gouvernementele organisatie TRAFFIC zullen
ten behoeve van de 15e Conference of the Parties (COP) bij het CITES verdrag,
van 13 tot en met 25 maart aanstaande in Doha, Qatar, cijfers aanleveren die
licht kunnen werpen over de mogelijke toedracht en achtergronden van de
toegenomen illegale handel in ivoor.
Pagina 7 van 10
Ik zal de situatie volgen met name in het licht van de voorstellen inzake ivoor, die Programmadirectie
Gemeenschappelijk
voor zullen liggen bij de CITES. Ik zal u hierover nog separaat berichten. Landbouwbeleid
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT, Datum
3 december 2009
Onze referentie
88202
G. Verburg
Pagina 8 van 10
Bijlage 1: A-punten Programmadirectie
Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid
De volgende punten heeft de Raad als A-punt aangenomen, dat wil zeggen zonder
discussie: Datum
3 december 2009
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot intrekking van een aantal Onze referentie
achterhaalde wetsbesluiten van de Raad, voorstel voor een verordening van 88202
de Raad tot intrekking van een aantal achterhaalde wetsbesluiten van de
Raad op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid;
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening
(EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de
landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal
landbouwproducten ("Integrale-GMO-verordening");
- Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de
bij de toepassing van de hygiëneverordeningen (EG) nr. 852/2004, (EG)
nr. 853/2004 en (EG) nr. 854/2004 van het Europees Parlement en de Raad
van 29 april 2004 opgedane ervaring, aanneming van conclusies van de
Raad;
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van een
communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het
gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen, aanneming van het
wetgevingsbesluit;
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling, voor 2010, van
de vangstmogelijkheden voor sommige visbestanden en groepen
visbestanden in de Oostzee en van de bij die visserij in acht te nemen
voorschriften, aanneming van het wetgevingsbesluit;
- Ontwerpconclusies van de Raad over Speciaal verslag nr. 9/2009
betreffende de doelmatigheid en doeltreffendheid van de door het Europees
bureau voor personeelsselectie verrichte activiteiten voor selectie van
personeel, aanneming van conclusies van de Raad;
- Gemeenschappelijk optreden van de Raad tot wijziging en verlenging van
Gemeenschappelijk Optreden 2005/889/GBVB tot instelling van een missie
van de Europese Unie voor bijstandverlening inzake grensbeheer aan de
grensovergang bij Rafah (EU BAM Rafah);
- Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad
inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstof-
efficiëntie en andere essentiële parameters, aanneming van het
gemeenschappelijk standpunt en van de motivering van de Raad;
- Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot
wijziging van de Richtlijnen 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk
regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten,
2002/19/EG inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische
communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten en 2002/20/EG
betreffende de machtiging voor elektronische communicatienetwerken en
-diensten, aanneming van het wetgevingsbesluit;
- Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad
betreffende cosmetische producten, aanneming van het wetgevingsbesluit;
- Tweede lezing door de Raad van de algemene begroting van de Europese
Unie voor het begrotingsjaar 2010;
Pagina 9 van 10
- Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de ondertekening, Programmadirectie
Gemeenschappelijk
namens de Europese Gemeenschap, van de overeenkomst inzake Landbouwbeleid
havenstaatmaatregelen om illegale, ongemelde en ongereglementeerde
visserij (IOO visserij) te voorkomen, tegen te gaan en te beëindigen,
aanneming. Datum
3 december 2009
Onze referentie
88202
Pagina 1 van 10
0
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit