Sanoma Uitgevers
sites SMM
Baanbrekende campagne Electronic Arts op sites SMM
---
03.12.09
Je hebt een nieuwe racegame. Je adverteert ermee met banners. En in
die banners laat je de gamers realtime tegen elkaar racen. Met die
unieke campagne promoot Electronic Arts zijn nieuwste ramegame Need
for Speed: Shift. Een innovatief concept van bureau NRG3 op vijf sites
van Sanoma Mens Magazines. Ook uniek: Coca-Cola Zero sponsort het
scorebord. In-campagne advertising dus.
Er komt bijna geen game meer uit zonder multiplayer optie: de
mogelijkheid om via internet tegen echte tegenstanders te spelen. "Dat
wilden we ook mogelijk maken in banners," zegt Frank Schippers,
creative director NRG3. "Spelletjes in banners zijn niets nieuws. Maar
hoe mooi is het als je in een banner kunt spelen tegen iemand die op
dat moment dezelfde banner ziet?"
Echte tegenstanders
En dat is gelukt. De nieuwe bannercampagne voor Need for Speed: SHIFT
bestaat uit interactieve banners, waarin real time geracet kan worden
tegen andere spelers. Ferry Brands, brand manager bij Electronic Arts
Benelux: "Het gevoel van de game komt hierdoor heel goed naar voren.
Racegames zijn toch het leukst tegen echte tegenstanders."
Sites als Grand Prix
Deze tegenstanders zijn te vinden op de homepages van vijf websites
van Sanoma Mens Magazines. Die hebben ieder een eigen Need for Speed
SHIFT banner gekregen, met daarin een speelbaar circuit. Samen vormen
deze een Grand Prix. Om die te winnen, moeten spelers elkaar verslaan
op alle vijf de circuits.
Real driving experience
Schippers: "Need for Speed: Shift draait om de real driving
experience. Je begint een carrière als coureur en werkt je omhoog door
over de hele wereld toernooien te racen. Dit hebben we in de campagne
doorvertaald door de spelers van de ene naar de andere website te
sturen.
Adverteerder/publisher
Een unieke opzet, die het klassieke adverteerder/publisher model op
zijn kop zet. Arnoud van der Valk, sales manager digital media bij
Sanoma Men's Magazines: "De vijf websites genereren niet alleen
waardevolle traffic naar de campagne; de campagne genereert ook
waardevolle traffic naar de websites. Die hebben qua doelgroep
namelijk veel overlap. Eigenlijk is dit zowel een campagne voor
Electronic Arts als voor Sanoma Men's Magazines."
In-campagne advertising
Coca-Cola Zero adverteert ook in de campagne, door het scorebord te
sponsoren. Schippers: "In-game advertising is steeds meer regel dan
uitzondering. Dus waarom zouden we dit niet kunnen doortrekken naar de
campagne voor een game? Het doel was immers om de game-ervaring
maximaal door te vertalen. En bij een racegame horen sponsorborden."
Vernieuwende vormen
Jos Opsteen, brand manager bij Coca-Cola Zero: De doelgroep van deze
campagne sluit precies aan bij die van ons. En wij zijn altijd op zoek
naar vernieuwende vormen van adverteren. Adverteren in andermans
campagne was daarom een aanbod dat we niet konden afslaan."
Echt teameffort
De campagne laat volgens Schippers duidelijk zien wat er mogelijk is
als partijen de handen ineen slaan. "Het is echt een teameffort van
bureau (NRG3), klant (Electronic Arts), richmedia aanbieder
(EyeWonder) en exploitant (Sanoma Men's Magazines). Iedereen heeft
vanaf het begin nauw samengewerkt om dit project te realiseren."
Michel de Rijk, managing director EyeWonder Benelux: "Deze campagne
laat duidelijk zien hoe je de beleving van een game zo goed mogelijk
over brengt via banners. Dat is onder andere de essentie van rich
media advertising.
Op zes sites
De vijf banners kunnen bereikt worden via de centrale campagnesite:
www.electronicarts.nl/thinkfastdrivefaster. En op de volgende sites
van SMM: autoweek.nl, formule1.nl, sportweek.nl, insidegamer.nl en
gamer.nl. Op de centrale site staan het algemeen klassement en meer
info over de game. De campagne loopt van 3 december tot en met 29
december.