Sanoma Uitgevers

sites SMM

Baanbrekende campagne Electronic Arts op sites SMM
---

03.12.09

Je hebt een nieuwe racegame. Je adverteert ermee met banners. En in die banners laat je de gamers realtime tegen elkaar racen. Met die unieke campagne promoot Electronic Arts zijn nieuwste ramegame Need for Speed: Shift. Een innovatief concept van bureau NRG3 op vijf sites van Sanoma Mens Magazines. Ook uniek: Coca-Cola Zero sponsort het scorebord. In-campagne advertising dus.

Er komt bijna geen game meer uit zonder multiplayer optie: de mogelijkheid om via internet tegen echte tegenstanders te spelen. "Dat wilden we ook mogelijk maken in banners," zegt Frank Schippers, creative director NRG3. "Spelletjes in banners zijn niets nieuws. Maar hoe mooi is het als je in een banner kunt spelen tegen iemand die op dat moment dezelfde banner ziet?"

Echte tegenstanders
En dat is gelukt. De nieuwe bannercampagne voor Need for Speed: SHIFT bestaat uit interactieve banners, waarin real time geracet kan worden tegen andere spelers. Ferry Brands, brand manager bij Electronic Arts Benelux: "Het gevoel van de game komt hierdoor heel goed naar voren. Racegames zijn toch het leukst tegen echte tegenstanders."

Sites als Grand Prix
Deze tegenstanders zijn te vinden op de homepages van vijf websites van Sanoma Mens Magazines. Die hebben ieder een eigen Need for Speed SHIFT banner gekregen, met daarin een speelbaar circuit. Samen vormen deze een Grand Prix. Om die te winnen, moeten spelers elkaar verslaan op alle vijf de circuits.

Real driving experience
Schippers: "Need for Speed: Shift draait om de real driving experience. Je begint een carrière als coureur en werkt je omhoog door over de hele wereld toernooien te racen. Dit hebben we in de campagne doorvertaald door de spelers van de ene naar de andere website te sturen.

Adverteerder/publisher
Een unieke opzet, die het klassieke adverteerder/publisher model op zijn kop zet. Arnoud van der Valk, sales manager digital media bij Sanoma Men's Magazines: "De vijf websites genereren niet alleen waardevolle traffic naar de campagne; de campagne genereert ook waardevolle traffic naar de websites. Die hebben qua doelgroep namelijk veel overlap. Eigenlijk is dit zowel een campagne voor Electronic Arts als voor Sanoma Men's Magazines."

In-campagne advertising
Coca-Cola Zero adverteert ook in de campagne, door het scorebord te sponsoren. Schippers: "In-game advertising is steeds meer regel dan uitzondering. Dus waarom zouden we dit niet kunnen doortrekken naar de campagne voor een game? Het doel was immers om de game-ervaring maximaal door te vertalen. En bij een racegame horen sponsorborden."

Vernieuwende vormen
Jos Opsteen, brand manager bij Coca-Cola Zero: De doelgroep van deze campagne sluit precies aan bij die van ons. En wij zijn altijd op zoek naar vernieuwende vormen van adverteren. Adverteren in andermans campagne was daarom een aanbod dat we niet konden afslaan."

Echt teameffort
De campagne laat volgens Schippers duidelijk zien wat er mogelijk is als partijen de handen ineen slaan. "Het is echt een teameffort van bureau (NRG3), klant (Electronic Arts), richmedia aanbieder (EyeWonder) en exploitant (Sanoma Men's Magazines). Iedereen heeft vanaf het begin nauw samengewerkt om dit project te realiseren." Michel de Rijk, managing director EyeWonder Benelux: "Deze campagne laat duidelijk zien hoe je de beleving van een game zo goed mogelijk over brengt via banners. Dat is onder andere de essentie van rich media advertising.

Op zes sites
De vijf banners kunnen bereikt worden via de centrale campagnesite: www.electronicarts.nl/thinkfastdrivefaster. En op de volgende sites van SMM: autoweek.nl, formule1.nl, sportweek.nl, insidegamer.nl en gamer.nl. Op de centrale site staan het algemeen klassement en meer info over de game. De campagne loopt van 3 december tot en met 29 december.