Gemeente Binnenmaas

Klantvolgsysteem om klanten nog beter van dienst te zijn

Vanaf dinsdag 1 december 2009 staat de bezoekers van de afdelingen burgerzaken, Wmo en ruimtelijke zaken van de gemeente Binnenmaas iets nieuws te wachten. Vanaf die dag maakt de gemeente namelijk gebruik van een klantvolgsysteem. Met dit systeem kan gemeente Binnenmaas haar klanten beter doorverwijzen en dus beter bedienen.

Verbetering door klantvolgsysteem

Het klantvolgsysteem is weer een verbetering in de dienstverlening. Bij binnenkomst melden de klanten zich direct bij de receptie. Daar ontvangen ze een volgnummer, gespecificeerd op de reden van hun bezoek aan het gemeentehuis. Als de klant aan de beurt is, verschijnt het volgnummer op de tv-schermen met een verwijzing naar de juiste balie/spreekkamer. Hiermee kan de klant dus sneller en beter worden geholpen. Van in de rij staan is voor de bezoekers geen sprake meer, ze kunnen rustig plaatsnemen om zo te wachten op hun beurt. Op de tv-schermen wordt bovendien actuele informatie over de gemeente gepubliceerd. Daarnaast kan de klant genieten van fotos van de gemeente Binnenmaas. Deze fotos zijn gemaakt door inwoners die deelnamen aan de Foto van de Week-wedstrijd van de gemeente.

Duidelijker

Met het klantvolgsysteem wordt duidelijker waar de bezoeker moet zijn en verloopt de dienstverlening aan de loketten meer gestructureerd. Als de wachttijd oploopt, is dit direct zichtbaar en kan er bijvoorbeeld een extra balie worden geopend.

Behoeften en wensen

Met het nieuwe klantvolgsysteem kan de gemeente beter monitoren hoe de dienstverlening verloopt. Zo wordt bijvoorbeeld exact bijgehouden wat de wachttijden zijn. Hierdoor kan de gemeente Binnenmaas beter inspelen op de behoeften en wensen van de klant.

Uitbreiding

In de toekomst wordt het systeem nog verder uitgebreid met een afsprakenmodule, waarmee burgers thuis achter de computer, via internet, een afspraak kunnen inplannen.