Gemeente Binnenmaas
Klantvolgsysteem om klanten nog beter van dienst te zijn
Vanaf dinsdag 1 december 2009 staat de bezoekers van de afdelingen
burgerzaken, Wmo en ruimtelijke zaken van de gemeente Binnenmaas iets
nieuws te wachten. Vanaf die dag maakt de gemeente namelijk gebruik
van een klantvolgsysteem. Met dit systeem kan gemeente Binnenmaas haar
klanten beter doorverwijzen en dus beter bedienen.
Verbetering door klantvolgsysteem
Het klantvolgsysteem is weer een verbetering in de dienstverlening.
Bij binnenkomst melden de klanten zich direct bij de receptie. Daar
ontvangen ze een volgnummer, gespecificeerd op de reden van hun bezoek
aan het gemeentehuis. Als de klant aan de beurt is, verschijnt het
volgnummer op de tv-schermen met een verwijzing naar de juiste
balie/spreekkamer. Hiermee kan de klant dus sneller en beter worden
geholpen. Van in de rij staan is voor de bezoekers geen sprake meer,
ze kunnen rustig plaatsnemen om zo te wachten op hun beurt. Op de
tv-schermen wordt bovendien actuele informatie over de gemeente
gepubliceerd. Daarnaast kan de klant genieten van fotos van de
gemeente Binnenmaas. Deze fotos zijn gemaakt door inwoners die
deelnamen aan de Foto van de Week-wedstrijd van de gemeente.
Duidelijker
Met het klantvolgsysteem wordt duidelijker waar de bezoeker moet zijn
en verloopt de dienstverlening aan de loketten meer gestructureerd.
Als de wachttijd oploopt, is dit direct zichtbaar en kan er
bijvoorbeeld een extra balie worden geopend.
Behoeften en wensen
Met het nieuwe klantvolgsysteem kan de gemeente beter monitoren hoe de
dienstverlening verloopt. Zo wordt bijvoorbeeld exact bijgehouden wat
de wachttijden zijn. Hierdoor kan de gemeente Binnenmaas beter
inspelen op de behoeften en wensen van de klant.
Uitbreiding
In de toekomst wordt het systeem nog verder uitgebreid met een
afsprakenmodule, waarmee burgers thuis achter de computer, via
internet, een afspraak kunnen inplannen.