zorgzwaartepakketten (ZZP's) bij de Gemiva-SVG Groep
Antwoorden op kamervragen van Leijten over de gevolgen van
zorgzwaartepakketten (ZZP's) bij de Gemiva-SVG Groep
Kamerstuk, 30 november 2009
DLZ-K-U-2969063
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten
(SP) over de gevolgen van zorgzwaartepakketten (ZZP's) bij de
Gemiva-SVG Groep (Ingezonden 6 november 2009).
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Leijten over de gevolgen
van zorgzwaartepakketten (ZZP's) bij de Gemiva-SVG Groep (Ingezonden 6
november 2009).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat Gemiva-SVG Groep EUR 5,5 miljoen
moet bezuinigen als gevolg van de nieuwe bekostiging (ZZP)? 1)
De invoering van de zorgzwaartebekostiging betekent een herverdeling
van de beschikbare middelen. Naast instellingen die er in budget op
vooruitgaan als gevolg van de invoering van de zorgzwaartebekostiging,
zijn er ook instellingen die er in budget op achteruitgaan. Voor
instellingen die er in budget op achteruit- gaan, is het logisch dat
zij hun uitgaven aanpassen aan de hoogte van het nieuwe budget.
Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat de nieuwe bekostigingsregels ertoe leiden
dat 4.000 cliënten alleen al bij Gemiva-SVG Groep te maken krijgen met
verschraling van de zorg en minder individuele aandacht, met name op
de dagbesteding die 15% budget moet inleveren? Kunt u uw antwoord
toelichten?
De invoering van de zorgzwaartebekostiging betekent dat de beschikbare
middelen op een transparante en eerlijker manier verdeeld worden over
de instellingen. De bekostiging van de instellingen wordt daarbij
gebaseerd op de zorgzwaarte van de cliënten. Naast de instellingen die
meer budget ontvangen als gevolg van de invoering van de
zorgzwaartebekostiging (de meerderheid van de instellingen) zijn er
ook instellingen die minder budget zullen ontvangen. Het lagere budget
is in dergelijke gevallen passend bij de zorgzwaarte van de aldaar
verblijvende cliënten.
Vraag 3
Vindt u het wenselijk dat alleen al deze organisatie 130
arbeidsplaatsen moet schrappen, omdat de zorgverlening niet langer
bekostigd wordt? Kunt u dit toelichten?
Ik vind het gewenst dat de instelling de uitgaven aanpast op de hoogte
van het nieuwe budget. Indien de instelling dat niet zou doen, zou ze
op langere termijn niet levensvatbaar blijven. Natuurlijk is het niet
mijn streven dat zorginstellingen arbeidsplaatsen schrappen, maar de
consequentie van de invoering van de zorgzwaartebekostiging is wel dat
het beschikbare geld op een eerlijker manier verdeeld wordt. In andere
instellingen leidt de invoering van de zorgzwaartebekostiging juist
tot een uitbreiding van het personeel (omdat de zorgzwaarte van de
cliënten dat vereist). Op haar website geeft Gemiva-SVG aan zorgvuldig
te werk te gaan en er alles aan te doen om gedwongen ontslagen te
voorkomen.
Vraag 4
Hoe rijmt u het gedwongen schrappen van arbeidsplaatsen met de
groeiende vraag naar zorg? Welke gevolgen zal dit hebben voor de
kwaliteit van de zorg?
In zijn algemeenheid leidt de invoering van de zorgzwaartebekostiging
niet tot een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen. Wel heeft de
invoering van de zorgzwaartebekostiging tot gevolg dat het personeel
wordt ingezet voor die cliënten die dit het hardste nodig hebben.
Vraag 5
Wat gaat u doen om te voorkomen dat de betrokken personeelsleden nu
verloren raken voor de zorg?
Ik ga ervan uit dat de personeelsleden niet verloren hoeven te raken
voor de zorg, omdat zoals u ook stelt er in algemene zin een groeiende
vraag is naar zorg. Ik ga ervan uit dat medewerkers ook elders binnen
de zorg aan de slag kunnen.
Vraag 6
Houdt u vast aan uw uitspraak dat de nieuwe financiering geen
bezuinigingsmaatregel is? Zo ja, kunt u dit met cijfers onderbouwen?
De nieuwe financiering is geen bezuinigingsmaatregel. Ik heb zelfs
structureel meer geld beschikbaar gesteld voor de verpleeghuiszorg
(EUR 248 miljoen per jaar) en voor de gehandicaptenzorg (EUR 72
miljoen per jaar). In mijn brief over de voortgang van de invoering
van de zorgzwaartebekostiging van 5 november 2009 heb ik cijfers
opgenomen over het aantal instellingen dat er in budget op
vooruitgaat (opbouwers) en het aantal instellingen dat er op
achteruitgaat (afbouwers) als gevolg van de invoering van de
zorgzwaartebekostiging. Het aantal opbouwers is groter dan het aantal
afbouwers. In genoemde brief heb ik eveneens aangegeven dat er meer
cliënten zijn die in een instelling zitten die er in budget op
vooruitgaan dan cliënten in een instelling die er op achteruitgaan.
Vraag 7
Is het waar dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nog geen
cijfermatige onderbouwing van de regels voor de nieuwe bekostiging
heeft kunnen presenteren? Welke richtlijnen liggen aan de nieuwe
regels ten grondslag?
Nee, dat klopt niet. De NZa is transparant over de tariefsopbouw. In
juni 2007 is het rapport "indicatieve prijzen zorgzwaartepakketten; de
ZZP's op waarde geschat" verschenen. Op 29 januari 2009 heb ik u ook
de prijsopbouw van de ZZP's toegezonden (TK 2008 - 2009, 26 631, nr.
295).
Vraag 8
Zijn er verschillen in het materiaalbudget in de ZZP's dat wordt
gebruikt voor het bekostigen van facilitaire zaken? Sluit u uit dat
door de ZZP-bekostiging soortgelijke locaties verschillende
financieringen krijgen?
De prijsopbouw binnen een sector is voor iedere ZZP gelijk.
Facilitaire zaken zoals schoonmaken en dergelijke vormen een onderdeel
van de verblijfscomponent die voor iedere ZZP binnen een sector gelijk
is. Daarmee sluit ik uit dat voor soortgelijke locaties de
financiering verschillend is.
Vraag 9
Erkent u dat het weinig transparant is of de hele operatie
daadwerkelijk wordt uitgevoerd op basis van budgettaire neutraliteit?
Zo ja, wat gaat u daaraan doen? Zo nee, kunnen de organisaties in het
veld de gemaakte keuzes onderbouwen?
De budgettaire neutraliteit is volledig transparant. In mijn brief van
27 juni 2008 (TK 2007 -2008, 26 631, nr. 261) heb ik aangegeven op
welke wijze de NZa te werk gaat om de budgettaire neutraliteit te
waarborgen.
Vraag 10
Is Gemiva-SVG Groep een daler of een stijger in het kader van de
herallocatie die nodig is door de invoering van de ZZP's? Hoeveel
procent bedraagt de daling of stijging?
Volgens cijfers van de website van Gemiva-SVG gaan zij er in totaal
bijna vijf procent op achteruit. Ik ga ervan uit dat de Gemiva-SVG
Groep daarmee een daler is in het kader van de herallocatie.
Vraag 11
Past het zorgkantoor tariefkorting toe bij Gemiva-SVG Groep? Zo ja,
hoeveel?
De UVIT zorgkantoren hebben als stelregel bij de zorginkoop gehanteerd
dat ze kwaliteit belangrijker vinden dan prijs. Voor instellingen in
de regio's Waardenland en Midden Holland die bereid waren om mee te
werken aan doelmatigheidsinitiatieven, heeft het zorgkantoor op 100%
van de ZZP-prijs ingekocht. Voor instellingen die daar niet aan mee
wilden werken is op 99% van de ZZP-prijs gecontracteerd. Gemiva-SVG in
de regio's Waardenland en Midden Holland heeft er volgens het
zorgkantoor voor gekozen om niet mee te doen aan het
doelmatigheidsinitiatief en voor de ZZP's 99% van de maximumprijs af
te spreken. De 1% is door zorgkantoor en Gemiva-SVG gebruikt om meer
extramurale zorg (inclusief dagbesteding) te kunnen contracteren dan
anders mogelijk zou zijn geweest.
1) Leidsch Dagblad, 3 november 2009.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport