Consumentenbond
---
3 december 2009
Bart Smit belooft beterschap inzake garantie
Wie met een kapot computerspel teruggaat naar Bart Smit wordt dikwijls
naar de fabrikant doorverwezen en kan dan niet meer in de winkel
terecht. Garantiekwesties mogen best door de fabrikant worden
afgehandeld, maar de winkel blijft altijd aanspreekpunt. De
Consumentenbond heeft Bart Smit hierop gewezen en de speelgoedketen
heeft beterschap beloofd.
Gaat een spelcomputer of spelletje vanaf 14 dagen na aankoop stuk, dan
verwijzen de winkels van Bart Smit hun klanten door naar de fabrikant.
Volgens de keten doen zij dit op verzoek van onder meer Sony en
Nintendo, die de klachten dan sneller zouden kunnen afhandelen. Dit
ontslaat Bart Smit echter niet van zijn verplichtingen. Uit meldingen
van leden van de bond blijkt dat zij in de winkel worden afgewimpeld
als zij er met de fabrikant niet uitkomen of als zij de apparatuur
niet zelf willen opsturen. Bart Smit heeft inmiddels beloofd alle
winkels nog eens instructies te geven dat zij klanten met defecte
apparatuur ook in de winkel dienen te helpen.
Consumentenrecht
Als een relatief nieuw product buiten de schuld van de consument kapot
gaat, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze reparatie of
vervanging. Ook als het product al wat ouder is en geen garantie meer
heeft, kan het redelijk zijn dat de verkoper een deel van de kosten
voor zijn rekening neemt.