Gemeente Valkenswaard

tevreden over dienstverlening Samenwerkingsverband Werk en Inkomen

Klanten tevreden over dienstverlening Samenwerkingsverband Werk en Inkomen

Logo A2-gemeenten W&I

Klanten die een periodieke uitkering ontvangen van het Samenwerkingsverband Werk en Inkomen van de gemeenten Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre zijn tevreden over de dienstverlening van het Samenwerkingsverband. Dat blijkt uit het onderzoek 'Klanttevredenheidsonderzoek 2009' van het Samenwerkingsverband dat uitgevoerd is in april tot en met juni 2009.

Hieronder geven wij u de belangrijkste conclusies uit het rapport:
* De contacten met de klantmanagers worden door de respondenten positief beoordeeld met gemiddeld een 7,9 als rapportcijfer. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de persoonlijke contacten met de klantmanager voldoen aan de verwachtingen van de klant.
* De algemene dienstverlening scoort positief met een rapportcijfer 7,4. Hieruit kan geconcludeerd worden dat klanten tevreden zijn. Verder vindt het merendeel van de respondenten (die reeds voor 1 januari 2007 een uitkering ontvingen) dat de dienstverlening sinds het ontstaan van het Samenwerkingsverband, is verbeterd of gelijk is gebleven.

* Verder blijkt dat de respondenten tevreden zijn over het telefonisch contact. Geconcludeerd kan worden dat de kwaliteit van de telefoongesprekken met medewerkers als positief worden ervaren. Kwalitatief voldoet de telefonische dienstverlening aan de verwachtingen van de klant. Minder tevreden zijn klanten over de openingstijden van het telefonisch spreekuur (tussen 11.00 en 12.00 uur). Begin 2010 zal er onderzoek worden gedaan hoe de telefonische bereikbaarheid verbeterd kan worden.

Verbeterpunten en aanbevelingen
Uit het onderzoek komen de volgende verbeterpunten naar voren:
* betere voorlichting over rechten, plichten en voorzieningen;
* meer persoonlijke contacten met de klantmanager;
* meer maatwerk naar aanleiding van de individuele situatie van de cliënt;

* aanvraagprocedures en rechtmatigheidsonderzoeken eenvoudiger maken;

* vereenvoudigen formulieren en beschikkingen;
* meer gebruik maken van gegevens die het Samenwerkingsverband al in huis heeft over de klant.

Gemeente Cranendonck
Per 1 januari 2009 is de afdeling Werk & Inkomen van de gemeente Cranendonck toegetreden tot het Samenwerkingsverband. Ten tijde van de uitvoering van het klanttevredenheidsonderzoek (april 2009 tot en met juni 2009) is de samenwerking met de gemeente Cranendonck pas enkele maanden operationeel. Het klanttevredenheidsonderzoek is daarom niet uitgevoerd onder klanten van Cranendonck, omdat deelname van de gemeente Cranendonck aan het Samenwerkingsverband een te korte periode betreft om effecten van de nieuwe dienstverlening te kunnen meten.

Nulmeting
Dit klanttevredenheidsonderzoek kan worden gezien als een nulmeting: er wordt in kaart gebracht in welke mate de dienstverlening van het Samenwerkingsverband voldoet aan de verwachtingen van de klant. De uitkomst van het onderzoek wordt beschouwd als input, waarop nieuw beleid gebaseerd wordt, het dienstverleningsconcept heroverwogen wordt en waar tegen werkprocessen worden doorgelicht. In de komende tijd zal het Samenwerkingsverband zich gaan richten op de verbeterpunten die uit het rapport naar voren zijn gekomen. In 2011 wordt de klanttevredenheid opnieuw gemeten. Het onderzoek is beschikbaar op de website van het Samenwerkingsverband swi.rechtopbijstand.nl en ligt ook voor u ter inzage in de gemeentehuizen van de desbetreffende gemeenten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Samenwerkingsverband Werk en Inkomen, telefoonnummer 040-2083 444.