Gemeente Dirksland


Ambtenaren rijden zuiniger

We hebben het allemaal al eens gehoord: rij 80 in de vijfde versnelling, rol uit bij rood licht, schakel op bij 2500 toeren en zorg dat je banden de juiste spanning hebben. De Doeks vertellen het elke avond op tv in het spotje met de opvallende oranje autoâs. Maar hoeveel bespaar je nu echt met Het Nieuwe Rijden?

De ambtenaren van het ISGO en de gemeenten op Goeree-Overflakkee namen de proef op de som en deden verleden week mee aan de cursus Het Nieuwe Rijden van de VVCR. Nu staat VVCR voor Verkeers Veiligheids College Rijssen en niet voor Veilig, Vlot, Comfortabel en Rendabel, maar je zou het haast wel denken.

Van alle vooroordelen over Het Nieuwe Rijden, bijvoorbeeld dat het langzamer is, wordt tijdens de cursus het tegendeel bewezen. De milieuvriendelijke en energiebesparende wijze van rijden levert zelfs tijdwinst op. Bovendien voel je je rustiger, waardoor niet alleen je rijplezier vergroot wordt, maar ook de verkeersveiligheid. Maar als al deze voordelen u nog niet overtuigen, dan doet het voordeel dat het in de portemonnee oplevert dat zeker wel.

Â

Met Het Nieuwe Rijden heeft u minder slijtage, dus minder vaak nieuwe banden of remmen nodig en dus minder onderhoudskosten. Dat is een voordeel op de lange termijn. Het âdagelijksâ voordeel zit âm in het brandstofverbruik.

De deelnemende ambtenaren hebben gemiddeld een besparing van meer dan een liter op 100 km verwezenlijkt tijdens de cursus. Zij maakten een proefrit door Middelharnis en Nieuwe Tonge van ca. 10 km. in de eigen rijstijl. Daarna kregen zij een instructie over Het Nieuwe Rijden, met vele interessante discussies over oliepeil, stikstof in de banden en het extra energieverbruik door open ramen. Vervolgens gingen de ambtenaren weer op weg om dezelfde route in de zojuist geleerde nieuwe rijstijl af te leggen. De tijdsduur, de gemiddelde snelheid en het brandstofverbruik werd tijdens de ritten door de boardcomputer berekend. Sommigen reden 1 liter zuiniger, anderen 1,7 liter, maar allemaal boekten ze tijdwinst. Bij elke deelnemer bleek de gemiddelde snelheid toegenomen, soms met zo veel als 5 km per uur. Het maximaal behaalde resultaat kwam voor rekening van een ISGO-medewerker: over een afstand van 9,1 km met een gemiddelde snelheid van 39 km per uur behaalde hij een brandstofverbruik van 3,9 liter per 100 km. Dat is 1 op 25,6 km!
Dus, met Het Nieuwe Rijden rij je zuiniger, sneller en veiliger.

Â

De uitvoering van Het Nieuwe Rijden voor Goeree-Overflakkee valt onder het SLoK-project. Dit houdt in dat de cursus via subsidie vergoed wordt aan de gemeenten en het ISGO.