Gemeente Dirksland
Ambtenaren rijden zuiniger
We hebben het allemaal al eens gehoord: rij 80 in de vijfde
versnelling, rol uit bij rood licht, schakel op bij 2500 toeren en
zorg dat je banden de juiste spanning hebben. De Doeks vertellen het
elke avond op tv in het spotje met de opvallende oranje autoâs. Maar
hoeveel bespaar je nu echt met Het Nieuwe Rijden?
De ambtenaren van het ISGO en de gemeenten op Goeree-Overflakkee namen
de proef op de som en deden verleden week mee aan de cursus Het Nieuwe
Rijden van de VVCR. Nu staat VVCR voor Verkeers Veiligheids College
Rijssen en niet voor Veilig, Vlot, Comfortabel en Rendabel, maar je
zou het haast wel denken.
Van alle vooroordelen over Het Nieuwe Rijden, bijvoorbeeld dat het
langzamer is, wordt tijdens de cursus het tegendeel bewezen. De
milieuvriendelijke en energiebesparende wijze van rijden levert zelfs
tijdwinst op. Bovendien voel je je rustiger, waardoor niet alleen je
rijplezier vergroot wordt, maar ook de verkeersveiligheid. Maar als al
deze voordelen u nog niet overtuigen, dan doet het voordeel dat het in
de portemonnee oplevert dat zeker wel.
Â
Met Het Nieuwe Rijden heeft u minder slijtage, dus minder vaak nieuwe
banden of remmen nodig en dus minder onderhoudskosten. Dat is een
voordeel op de lange termijn. Het âdagelijksâ voordeel zit âm in het
brandstofverbruik.
De deelnemende ambtenaren hebben gemiddeld een besparing van meer dan
een liter op 100 km verwezenlijkt tijdens de cursus. Zij maakten een
proefrit door Middelharnis en Nieuwe Tonge van ca. 10 km. in de eigen
rijstijl. Daarna kregen zij een instructie over Het Nieuwe Rijden, met
vele interessante discussies over oliepeil, stikstof in de banden en
het extra energieverbruik door open ramen. Vervolgens gingen de
ambtenaren weer op weg om dezelfde route in de zojuist geleerde nieuwe
rijstijl af te leggen. De tijdsduur, de gemiddelde snelheid en het
brandstofverbruik werd tijdens de ritten door de boardcomputer
berekend. Sommigen reden 1 liter zuiniger, anderen 1,7 liter, maar
allemaal boekten ze tijdwinst. Bij elke deelnemer bleek de gemiddelde
snelheid toegenomen, soms met zo veel als 5 km per uur. Het maximaal
behaalde resultaat kwam voor rekening van een ISGO-medewerker: over
een afstand van 9,1 km met een gemiddelde snelheid van 39 km per uur
behaalde hij een brandstofverbruik van 3,9 liter per 100 km. Dat is 1
op 25,6 km!
Dus, met Het Nieuwe Rijden rij je zuiniger, sneller en veiliger.
Â
De uitvoering van Het Nieuwe Rijden voor Goeree-Overflakkee valt onder
het SLoK-project. Dit houdt in dat de cursus via subsidie vergoed
wordt aan de gemeenten en het ISGO.