Gemeente Leeuwarden

Modernste game- en animatiestudio van Nederland in Leeuwarden

Bron: Gemeente Leeuwarden (01-12-2009)

Op 10 november 2009 openden Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden en Eddy Zoey, BNN presentator, muzikant, acteur en regisseur `Gameship' in Leeuwarden. Volgens de initiatiefnemers is het `de meest moderne game- en animatiestudio van Nederland'. Gameship werkt vanuit deze nieuwe multimediastudio aan spraakmakende en innovatieve producties op het gebied van video (HD), geluid, animatie en gaming. Daarmee neemt het een voortrekkersrol in binnen Europa. Initiatiefnemer Tim Laning van Grendel Games: "Vanuit Leeuwarden heb je de wereld aan je voeten."

Klik op flickr. voor foto's van de opening.

Gameship heeft als doel `high end' en `content driven' projecten te leveren die superieur zijn, zowel in concept als in uitvoering. Gameship verwacht met haar aanpak en met de participatie van vooraanstaande creatieve bedrijven zowel nationaal als internationaal de toon te kunnen zetten. Deze ambitie wordt gedreven door de grote potentie en groeiverwachting van de nationale en internationale game-industrie in de komende jaren. Gameship werkt samen met gespecialiseerde partners op het gebied van conceptontwikkeling, videoproductie, audiodesign, game-ontwikkeling en motion capture.

Hoewel Gameship een commerciële organisatie is, heeft het bedrijf ook een educatieve doelstelling. Toptalenten van ondermeer de studie Communication & Multimedia Design (CMD) van NHL Hogeschool (NHL) krijgen binnen het leerbedrijf Gameship de kans om ervaring op te doen in het bedrijfsleven en op hoog niveau te werken aan multimedia projecten. Daarnaast biedt Gameship kennis en middelen aan onderwijs en zorgverleners, met een sterke link naar animatie, beweging en sport. De doelgroep bestaat uit producenten, gaming bedrijven, multimedia (reclame)bureaus, medici en onderzoekers.

Geavanceerde studio's

Gameship is gevestigd aan de Willemskade, in het centrum van Leeuwarden, en is een van de meest geavanceerde game-/multimediastudio's van Europa, met een Motion Capture studio, een volledig digitale TV studio op HD kwaliteit, een uniek "Caren System" en (op Protools en Digidesign gebaseerde) geluid- en videostudio. Binnen Gameship zijn meer dan 50 werkplekken gerealiseerd waar studenten van de opleiding CMD van de NHL, maar ook externe bedrijven en andere instellingen aan de slag kunnen met de nieuwste multimedia-, animatie- en simulatietechnieken.

Tim Laning, directeur van Grendel Games, is verheugd over de komst van Gameship. Hij was dan ook een van de grondleggers van het idee er achter. Hij legt uit: "We hebben geanalyseerd wat we hebben, wat er in de wereld te koop is en wat we daar aan toe te voegen hebben. En dan zie je dat met name de markt voor Serious Games (games voor serieuze toepassingen, zoals educatie en training, red.) enorm groeit. Belangrijk daarbij is dat je met dat soort specifieke toepassingen veel minder afhankelijk bent van de oude afzetkanalen, die gedomineerd worden door grote partijen. Ook afstand wordt veel minder belangrijk; dankzij internet is het niet nodig vlakbij je klanten te zitten. Daar liggen dus veel kansen voor Leeuwarden. Wat er miste was een uitzonderlijk goed ingerichte faciliteit, waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Met gameship is die er gekomen."

Laning deed in het verleden ervaring op, toen hij als freelancer werkte in onder andere Austin, Texas. "De situatie in Austin was een beetje vergelijkbaar met die van Leeuwarden. Een ietwat perifere ligging, maar genoeg potentie. Ook daar keek men wat er in de grotere steden gebeurt. Men zocht vervolgens niches, met name ook door producten te ontwikkelen die gemakkelijker via internet afneembaar zijn."

Laning bedardukt geen probleem te hebben met de traditionele verkoopkanalen maar zegt het directe circuit via internet wel erg charmant te vinden. "Ik ben onlangs in Japan geweest en daar zie je te ook. De grote gaming-industrie maakt vooral gebruik van de grote commerciële kanalen, zoals de popmuziek dat bijvoorbeeld ook doet. Men onderschat in feite de potentie van de markt voor serieuze toepassingen. En die potentie is er; ik heb in Japan met ze gesproken: ziekenhuizen, overheidsinstellingen. Die partijen willen best direct zaken doen met de producent, zonder een duur verkoopkanaal. Je zou er enkele jaren geleden misschien niet opkomen, maar dankzij dit soort ontwikkelingen heb je vanuit een stad als Leeuwarden de wereld aan je voeten."

Partners

Gameship B.V. is een joint venture tussen de NHL, internetbureau theFactor.e, Motek, de Jonge Beheer en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). Naast deze aandeelhouders, hebben ook Gemeente Leeuwarden en Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) een belangrijk aandeel geleverd.