SGP


02 - 12 - 09 | SGP: Defensie heeft genoeg bezuinigd

SGP: Defensie heeft genoeg bezuinigd

Defensie heeft genoeg bezuinigd. De huidige economische crisis mag dan ook geen reden zijn om verder te snijden in onze krijgsmacht, maar moet juist motiveren om Defensie te ontzien. Dat is de stelling die SGP-kamerlid van der Staaij poneerde bij de behandeling van de Defensiebegroting. De SGP vindt dat de krijgsmacht in de afgelopen jaren meer dan gemiddeld heeft moeten inleveren. Het is daarom niet goed dat er nu opnieuw een bezuinigingsronde overheen komt. Van der Staaij wees erop dat juist de economische crisis zomaar negatieve gevolgen kan hebben voor de politieke en sociale stabiliteit in de wereld.
Dan is een adequate landsverdediging onmisbaar, ook om internationaal present te zijn als dat nodig is.

---

Begroting Defensie
2 december 2009
C.G. van der Staaij

Beknibbeling
Voorzitter. Defensie is toegerust om te kunnen opereren in crisissituaties. Maar kan zij ook opereren in crisistijd? âIndien het den Minister er om te doen is te streven naar bezuiniging, niemand zal hem den lof kunnen ont-houden, het ver gebracht te hebben. Hoofddoel echter moet blijven een waardige verdedigbaarstelling van ons volk. Ik vrees, de zuinigheid zal de wijsheid bedriegen. De vlootbouw wordt beperkt op een wijze, dat betwijfeld worden moet of oude schepen genoegzaam door nieuwe worden vervangen, en het materieel der troepen vereischt meer en beter zorg. Voorzitter! Ik zou den Minister van Defensie een halt op zijn weg willen toeroepen, op den weg van beknibbeling van leger en vloot. Hij wage ons land en volk in deze ernstige tijden niet aan de allergrootste gevaren!â

Aldus SGP-voorman ds. Kersten bij de begrotingsbehandeling in 1931. Hoe zou hij vandaag hebben geoordeeld? 65 mln. bezuiniging in 2010 tot 172 mln. in 2013. Daarnaast komt de heroverwegingsoperatie eraan. Die moet uitlopen op een bezuiniging van 20%, onder de noemer van Internationale veiligheid; dat betekent 1,7 mrd. Tot mijn schrik heb ik geconstateerd, dat onder de noemers âInternationale samenwerkingâ en âVeiligheid en terrorismeâ het defensiebudget nog wordt uitgekleed.

Dit kan niet serieus zijn. De huidige economische crisis mag geen reden zijn om verder te snijden in onze krijgsmacht, maar moet juist motiveren om Defensie te ontzien. Juist de economische crisis kan zomaar negatieve gevolgen hebben voor de politieke en sociale stabiliteit in de wereld.

Als het gaat om bezuinigen op de Rijksbegroting heeft Defensie in de afgelopen jaren al méér dan haar portie geleverd. Daarom doe ik een klemmende oproep aan deze regering om Defensie zoveel mogelijk te ontzien bij het leveren van een bijdrage aan de maatregelen van het kabinet om de financiële tegenvallers het hoofd te bieden.

Concreet
We hebben al twee uitvoerige nota-overleggen achter de rug over personeel en materieel. Daarom nu wat overgebleven brokken.

Allereerst vraag ik naar meer inzicht omtrent de verhouding tussen de lopende Verkenningen en de rijksbrede bezuinigingswerkgroepen. Dat kunnen we niet los van elkaar zien. Hoe kan het kabinet besluiten over bezuinigingsoperaties, zónder een besluit te nemen naar aanleiding van de Verkenningen? Het is m.i. onontkoombaar om tot besluitvorming te komen in deze kabinetsperiode. De minister schrijft in zijn reactie (27-11-2009), dat het kabinet de uitkomsten van de verkenningen en die van de brede heroverwegingen tegelijkertijd zal presenteren. Zoân antwoord zegt natuurlijk niets. Ik ben niet geïnteresseerd in gelijktijdige presentatie, maar in tijdige en logische besluitvorming.

In het licht van het voorgaande leg ik ook de vinger bij de enorme bezuiniging op TNO: ruim een kwart van de eigen begroting! Prima dat deze organisatie een steentje moet bijdragen, maar de nu voorliggende voorstellen zijn disproportioneel. Ik kan mij niet onttrekken aan de gedachte, dat een dergelijke immense bezuiniging op Kennisontwikkeling feitelijk betekent een hypotheek nemen op de operationele inzetbaarheid in de nabije toekomst.

Vervolgens wil ik stilstaan bij het zogenaamde âburden sharingâ binnen de NAVO. Dit punt moet op veel agressievere wijze op de agenda komen. Als je als lidstaat actief bent, levens op het spel zet, veel meedoet aan operaties draai je ook nog voor de kosten op. Oneerlijk!

Over de JSF komen we uiteraard nog uitvoerig te spreken. Maar als ik de cijfers op mij laat inwerken â en ik constateer hoeveel geld we al geïnvesteerd hebben in de JSF â dan wordt het hoog tijd dat het Kabinet eens duidelijk besluit dat we die keuze voor de F-16 opvolging maken, ook al ligt de PvdA dwars. Dit kunnen we niet blijven uitstellen.

Een opmerking over onze capaciteit op het gebied van de Patrouilleschepen. Gelet op de vele piraterijactiviteiten blijkt dat er toch weer een omslag is van marine-inzet van bruin (kust) naar blauw (zeewater) voor strategische belangen als energietoevoer. Kunnen we dat wel behappen met onze patrouilleschepen of hadden we wat minder fregatten moeten afstoten? Is dit niet een zeer vervelend voorbeeld van (te) korte termijn bezuinigingsbeleid? Welke lessen trekken we hieruit?

Mijn fractie maakt zich grote zorgen over de kortingen op het budget voor de oefenactiviteiten. Dat staat in nauw verband met de veiligheid van onze mensen en gaat ten koste van de slagkracht van de krijgsmacht. Wat mij betreft wordt op dit onderdeel niet bezuinigd. Is het geen alternatief om eventueel oefeningen dichterbij kazerne te laten plaatsvinden, maar dan zonder op het oefenprogramma in te leveren?

Vergelijkbaar met het vorige punt, de kortingen op projecten inzake Mortieropsporingsradar en Apache-zelfbescherming. Dit zijn verkeerde prioriteiten. We mogen niet bezuinigen op force protection (bescherming eigen personeel). Uiteindelijk zijn we dan veel duurder uit.

Eed op Koran
Eind 2008 heb ik de nodige schriftelijke vragen gesteld aan de minister van BZK over eedsaflegging op de Koran. Uit de antwoorden bleek, dat er op rijksniveau inmiddels eenduidigheid als het gaat om de eedaflegging. Een uitzondering is Defensie, waar het nog steeds mogelijk is om de eed af te leggen op de Koran. Aan deze dissonant zou een einde moeten worden gemaakt. Wie niet bereid is de klassieke eed af te leggen, kan de belofte uitspreken. Meer smaken zijn niet nodig. Wil de minister streven naar uniformiteit?