Datum 3 december 2009 2009Z17614
Onderwerp kamervragen over de aanpak van katvangers
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoorden wij de vragen die de leden De Rouwe en Omtzigt hebben
gesteld over katvangers.
1. Heeft u kennisgenomen van het feit dat Sietse V., die vaak een zwervend
bestaan leidde, 171 auto's op zijn naam kon hebben en meer dan 120.000
euro aan boetes had uitstaan zonder dat daarop actie werd ondernomen?1
1. Ja. Overigens is wel degelijk actie ondernomen. Dit is in de loop van 2002
gedaan. De Belastingdienst heeft toen op grond van artikel 19a
Kentekenreglement in het kentekenregister een signaal geplaatst. Daardoor
heeft de heer V. vanaf dat moment geen nieuwe kentekens op zijn naam
kunnen zetten. De Belastingdienst kreeg die mogelijkheid pas in 2002 omdat
in dat jaar artikel 19a van het Kentekenreglement op dit punt is aangepast.
2. Indien al deze boetes worden omgezet in een gevangenisstraf voor Sietse V.,
welk bedrag aan boetes loopt de Staat dan mis en hoeveel kosten maakt de
Staat dan voor het opleggen en ten uitvoeringleggen van een
gevangenisstraf?
2. Boetes voor verkeersovertredingen die zijn opgelegd op grond van de Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (hierna: Wahv)
kunnen niet worden omgezet in gevangenisstraf. Wel kan, zoals in het geval
van de heer V., het dwangmiddel gijzeling worden ingezet op grond van
artikel 28 Wahv om de betrokkene ertoe te bewegen alsnog te betalen. Met
het afdwingen van de betalingsverplichting wordt ook een afschrikkende
werking nagestreefd richting de betrokkene en het bredere publiek. Daarbij
vervalt niet de verplichting om de boetes te betalen.
1 TC Tubantia, 26 september 2009: "Katvanger in het nauw"
a
agina 1 van 3
P
Het CJIB kan met een katvanger een zogenoemde katvangerovereenkomst Datum
sluiten waarbij een passende betalingsregeling wordt afgesproken. Als deze
overeenkomst tot stand komt, zal de gijzeling van de kentekenhouder Ons kenmerk
worden opgeheven. Dit gebeurt als onderdeel van de procedure om oude VENW/DGMO-2009/9944
kentekens van de naam van betrokkene te kunnen halen door de RDW.
Daartoe is vereist dat de kentekenhouder proces-verbaal van zijn
katvangerschap laat opmaken door de politie. In de onderhavige situatie
heeft de kentekenhouder een dergelijk proces-verbaal niet laten opmaken.
De gemiddelde dagprijs van een verblijf in een penitentiaire inrichting
vanwege een gijzeling was 208 in 2008.
3. Kunt u aangeven wat het beleid is om het werk van katvangers onmogelijk
te maken dan wel voortijdig te signaleren en aan te pakken?
3. Artikel 19a van het Kentekenreglement biedt de mogelijkheid om te
voorkomen dat katvangers nieuwe kentekens op naam kunnen krijgen. Dit
kan als onherroepelijk vaststaat dat iemand ten minste vijf maal de
motorrijtuigenbelasting of ten minste vijf administratieve verkeersboetes niet
heeft betaald. Daarvan moet aantekening worden gemaakt in het
kentekenregister. De Belastingdienst doet dit langs geautomatiseerde weg
door een signaal bij de betreffende kentekenhouder in het kentekenregister
te plaatsen. Zie verder de antwoorden op vragen 4 en 5.
4. Deelt u de mening dat het onmogelijk moet zijn om auto's op naam te zetten
wanneer er grote schulden uitstaan bij het CJIB? Deelt u voorts de mening
dat het, zo nodig na vooronderzoek, katvangers onmogelijk moet worden
gemaakt om opnieuw auto's op naam te registreren?
4. Ja, dit is vastgelegd in het eerder genoemde artikel 19a Kentekenreglement.
Er is geen vooronderzoek door de politie nodig om dit artikel te kunnen
toepassen.
5. Is het mogelijk en bent u bereid om een koppeling te leggen tussen de
bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en van het Centraal
Justitieel Incassobureau, die het onmogelijk maken om nog een auto op
naam te zetten, indien meer dan bijvoorbeeld vijf boetes uitstaan bij het
CJIB?
5. Wij zijn bereid om te bezien hoe het CJIB en de RDW het plaatsen van een
signaal in het kentekenregister kunnen realiseren, in navolging van het
signaal dat de Belastingdienst in het kentekenregister plaatst bij niet betalen
van de motorrijtuigenbelasting.
agina 2 van 3
P
6. Is het mogelijk en bent u bereid de justitiële bestanden te koppelen aan de Datum
bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, zodat mensen aan wie
de rijbevoegdheid is ontzegd of wier rijbewijs is ingevorderd, geen auto op Ons kenmerk
hun naam kunnen zetten? VENW/DGMO-2009/9944
6. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft onderzoek laten doen naar de
aanpak van mensen aan wie de rijbevoegdheid is ontzegd en die toch blijven
rijden. Daarbij is ook de optie "geen rijbewijs, geen kenteken" aan de orde
gekomen. Met name omdat in dat geval dergelijke mensen in de anonimiteit
verdwijnen, is deze optie hem ontraden.
Op verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat is het onderzoek
uitgebreid naar andere mogelijkheden om deze groep mensen toch aan te
kunnen pakken. De mogelijkheden die uit dat onderzoek naar voren zijn
gekomen, zullen op praktische uitvoerbaarheid en doelmatigheid worden
geanalyseerd. Dat zal gebeuren in een aantal sessies waar deskundigen en
betrokkenen gezamenlijk aan deelnemen. De Minister van Verkeer en
Waterstaat verwacht een advies daarover begin 2010.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
DE MINISTER VAN JUSTITIE,
dr. E.M.H. Hirsch Ballin
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat