Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 3 december 2009 2009Z17614

Onderwerp kamervragen over de aanpak van katvangers
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoorden wij de vragen die de leden De Rouwe en Omtzigt hebben gesteld over katvangers.


1. Heeft u kennisgenomen van het feit dat Sietse V., die vaak een zwervend bestaan leidde, 171 auto's op zijn naam kon hebben en meer dan 120.000 euro aan boetes had uitstaan zonder dat daarop actie werd ondernomen?1


1. Ja. Overigens is wel degelijk actie ondernomen. Dit is in de loop van 2002 gedaan. De Belastingdienst heeft toen op grond van artikel 19a Kentekenreglement in het kentekenregister een signaal geplaatst. Daardoor heeft de heer V. vanaf dat moment geen nieuwe kentekens op zijn naam kunnen zetten. De Belastingdienst kreeg die mogelijkheid pas in 2002 omdat in dat jaar artikel 19a van het Kentekenreglement op dit punt is aangepast.


2. Indien al deze boetes worden omgezet in een gevangenisstraf voor Sietse V., welk bedrag aan boetes loopt de Staat dan mis en hoeveel kosten maakt de Staat dan voor het opleggen en ten uitvoeringleggen van een gevangenisstraf?


2. Boetes voor verkeersovertredingen die zijn opgelegd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (hierna: Wahv) kunnen niet worden omgezet in gevangenisstraf. Wel kan, zoals in het geval van de heer V., het dwangmiddel gijzeling worden ingezet op grond van artikel 28 Wahv om de betrokkene ertoe te bewegen alsnog te betalen. Met het afdwingen van de betalingsverplichting wordt ook een afschrikkende werking nagestreefd richting de betrokkene en het bredere publiek. Daarbij vervalt niet de verplichting om de boetes te betalen.


1 TC Tubantia, 26 september 2009: "Katvanger in het nauw" a
agina 1 van 3 P





Het CJIB kan met een katvanger een zogenoemde katvangerovereenkomst Datum sluiten waarbij een passende betalingsregeling wordt afgesproken. Als deze

overeenkomst tot stand komt, zal de gijzeling van de kentekenhouder Ons kenmerk worden opgeheven. Dit gebeurt als onderdeel van de procedure om oude VENW/DGMO-2009/9944 kentekens van de naam van betrokkene te kunnen halen door de RDW. Daartoe is vereist dat de kentekenhouder proces-verbaal van zijn katvangerschap laat opmaken door de politie. In de onderhavige situatie heeft de kentekenhouder een dergelijk proces-verbaal niet laten opmaken. De gemiddelde dagprijs van een verblijf in een penitentiaire inrichting vanwege een gijzeling was 208 in 2008.


3. Kunt u aangeven wat het beleid is om het werk van katvangers onmogelijk te maken dan wel voortijdig te signaleren en aan te pakken?

3. Artikel 19a van het Kentekenreglement biedt de mogelijkheid om te voorkomen dat katvangers nieuwe kentekens op naam kunnen krijgen. Dit kan als onherroepelijk vaststaat dat iemand ten minste vijf maal de motorrijtuigenbelasting of ten minste vijf administratieve verkeersboetes niet heeft betaald. Daarvan moet aantekening worden gemaakt in het kentekenregister. De Belastingdienst doet dit langs geautomatiseerde weg door een signaal bij de betreffende kentekenhouder in het kentekenregister te plaatsen. Zie verder de antwoorden op vragen 4 en 5.


4. Deelt u de mening dat het onmogelijk moet zijn om auto's op naam te zetten wanneer er grote schulden uitstaan bij het CJIB? Deelt u voorts de mening dat het, zo nodig na vooronderzoek, katvangers onmogelijk moet worden gemaakt om opnieuw auto's op naam te registreren?

4. Ja, dit is vastgelegd in het eerder genoemde artikel 19a Kentekenreglement. Er is geen vooronderzoek door de politie nodig om dit artikel te kunnen toepassen.


5. Is het mogelijk en bent u bereid om een koppeling te leggen tussen de bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en van het Centraal Justitieel Incassobureau, die het onmogelijk maken om nog een auto op naam te zetten, indien meer dan bijvoorbeeld vijf boetes uitstaan bij het CJIB?

5. Wij zijn bereid om te bezien hoe het CJIB en de RDW het plaatsen van een signaal in het kentekenregister kunnen realiseren, in navolging van het signaal dat de Belastingdienst in het kentekenregister plaatst bij niet betalen van de motorrijtuigenbelasting.

agina 2 van 3 P






6. Is het mogelijk en bent u bereid de justitiële bestanden te koppelen aan de Datum

bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, zodat mensen aan wie

de rijbevoegdheid is ontzegd of wier rijbewijs is ingevorderd, geen auto op Ons kenmerk hun naam kunnen zetten? VENW/DGMO-2009/9944

6. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft onderzoek laten doen naar de aanpak van mensen aan wie de rijbevoegdheid is ontzegd en die toch blijven rijden. Daarbij is ook de optie "geen rijbewijs, geen kenteken" aan de orde gekomen. Met name omdat in dat geval dergelijke mensen in de anonimiteit verdwijnen, is deze optie hem ontraden.
Op verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat is het onderzoek uitgebreid naar andere mogelijkheden om deze groep mensen toch aan te kunnen pakken. De mogelijkheden die uit dat onderzoek naar voren zijn gekomen, zullen op praktische uitvoerbaarheid en doelmatigheid worden geanalyseerd. Dat zal gebeuren in een aantal sessies waar deskundigen en betrokkenen gezamenlijk aan deelnemen. De Minister van Verkeer en Waterstaat verwacht een advies daarover begin 2010.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

DE MINISTER VAN JUSTITIE,

dr. E.M.H. Hirsch Ballin

agina 3 van 3 P