Blauw Research


---

Omzet online retailers stoomt door dankzij Sinterklaas Rotterdam , 3 december 2009
De komst van Sinterklaas zorgt voor liefst 37% extra omzet bij online retailers. In de periode van 1 november tot en met 6 december verwachten zij een omzet van 73 miljoen per week te boeken. In de periode van 1 januari tot 1 november boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van 53,3 miljoen. Sinterklaas zorgt dus voor een verschil van 19,6 miljoen per week en 98 miljoen in totaal over de periode van 1 november tot en met 6 december.

Dit blijkt uit een in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde online onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research onder de ruim 1.000 leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en webwinkels in Nederland.

Totale detailhandel groeit veel minder
De extra omzet in de aanloop naar de feestdagen is ook aanzienlijk hoger vergeleken met de totale detailhandel. Deze sector boekt dit jaar een omzet van 2,05 miljard (bron: HBD) in de periode van 1 november tot en met 6 december, goed voor een extra omzet van 450 miljoen, ofwel 28%. Deze extra omzet daalde 7% in vergelijking met dezelfde periode in 2008.

Bij het onderzoek werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

De populairste cadeaus zijn volgens de online retailers kleding, consumentenelektronica, cds en dvds en speelgoed.

De top 5 van online Sinterklaascadeaus:

1. Kinderkleding

2. Mobiele telefoon

3. Mp3-speler

4. Navigatieapparatuur

5. Digitale camera

Jaaromzet richting 6 miljard
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De thuiswinkelbranche blijft zich in deze moeilijke tijden positief onderscheiden. Sinterklaas geeft de online retailers een welkome duw in de rug met deze 37% extra omzet. De verwachting is dat de omzet van de online thuiswinkelmarkt, mede dankzij het behoud van koopkracht, in de buurt van de 6 miljard komt.

Vervolgonderzoek
Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in alle feestweken rond Sinterklaas en Kerst. De resultaten hiervan worden begin januari gepubliceerd.