Blauw Research
---
Omzet online retailers stoomt door dankzij Sinterklaas
Rotterdam , 3 december 2009
De komst van Sinterklaas zorgt voor liefst 37% extra omzet bij online
retailers. In de periode van 1 november tot en met 6 december
verwachten zij een omzet van 73 miljoen per week te boeken. In de
periode van 1 januari tot 1 november boekten dezelfde online retailers
een gemiddelde weekomzet van 53,3 miljoen. Sinterklaas zorgt dus voor
een verschil van 19,6 miljoen per week en 98 miljoen in totaal over de
periode van 1 november tot en met 6 december.
Dit blijkt uit een in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde online
onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research onder de ruim 1.000
leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en
webwinkels in Nederland.
Totale detailhandel groeit veel minder
De extra omzet in de aanloop naar de feestdagen is ook aanzienlijk
hoger vergeleken met de totale detailhandel. Deze sector boekt dit
jaar een omzet van 2,05 miljard (bron: HBD) in de periode van 1
november tot en met 6 december, goed voor een extra omzet van 450
miljoen, ofwel 28%. Deze extra omzet daalde 7% in vergelijking met
dezelfde periode in 2008.
Bij het onderzoek werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders
van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.
De populairste cadeaus zijn volgens de online retailers kleding,
consumentenelektronica, cds en dvds en speelgoed.
De top 5 van online Sinterklaascadeaus:
1. Kinderkleding
2. Mobiele telefoon
3. Mp3-speler
4. Navigatieapparatuur
5. Digitale camera
Jaaromzet richting 6 miljard
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De thuiswinkelbranche
blijft zich in deze moeilijke tijden positief onderscheiden.
Sinterklaas geeft de online retailers een welkome duw in de rug met
deze 37% extra omzet. De verwachting is dat de omzet van de online
thuiswinkelmarkt, mede dankzij het behoud van koopkracht, in de buurt
van de 6 miljard komt.
Vervolgonderzoek
Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org
aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in alle feestweken rond
Sinterklaas en Kerst. De resultaten hiervan worden begin januari
gepubliceerd.