TNS NIPO-RTL publicaties
3 december 2009
Nederlanders houden vast aan Sinterklaas
Economische crisis of niet, ruim de helft van de Nederlanders (55%)
maakt zich op voor een oer-Hollandse sinterklaasavond met cadeaus.
Daarmee wordt de stijgende lijn die zich sinds 2006 heeft ingezet
gecontinueerd. Het gezellig avondje wordt vooral gevierd met familie
en/of vrienden met jonge kinderen (59%).
Gemiddeld is men per huishouden van plan 122 euro uit te geven aan
cadeaus. Vorig jaar was dat 119 euro. Mensen dichten dit jaar meer dan
voorheen. Van de mensen die Sinterklaas vieren doet 56 procent de
moeite om iemand te verblijden met een gedicht. Het maken van een
surprise is traditiegetrouw iets minder in trek: 31 procent van de
vierders verpakt zijn cadeau in een surprise. Het favoriete snoepgoed
blijft onveranderd de chocoladeletter: dit geldt voor één op de vijf
Nederlanders (22%).
Als het gaat om populariteit, dan laat sinterklaas de kerstman steeds
verder achter zich. Dit jaar zegt 44 procent van de Nederlanders kerst
te vieren met cadeautjes onder de boom. Het budget voor de
kerstcadeaus is niet veel anders dan dat voor de sinterklaascadeaus:
124 euro is men van plan uit te geven aan deze pakjes.
Download het volledige rapport (.pdf):
Zie het origineel
Sinterklaasonderzoek 2009 (november 2009)
C6956 K2 | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht
van RTL Nieuws. Het veldwerk heeft plaatsgevonden op 12 en 13 november
2009. Hierbij zijn in totaal 767 personen van achttien jaar en ouder,
behorend tot het Leven-in-Nederland-forum, ondervraagd (n=767). De
resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd,
opleiding, gezinsgrootte, regio, werkzaamheid, stemgedrag november
2006.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/RTL Nieuws
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Roos Huver
(tel: 020 522 57 14) of met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).