Gemeente Utrecht

Utrecht winnaar prijs duurzame stedelijke distributie

Utrecht is winnaar van de eerste Award Stedelijke Distributie 2009. Het gaat om een landelijke prijs van ¤250.000 bedoeld om ssamenwerking en innovatie in de stadsdistributie te stimuleren en daarmee het leefklimaat in binnensteden te verbeteren. De prijs vloeit voort uit een initiatief van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De gemeente en de Utrechtse bedrijven Hoek Transport en Gepu horecagroothandel zijn beloond voor hun samenwerking bij het opstellen van een concreet plan om de bevoorrading van winkels en bedrijven in de historische Utrechtse binnenstad efficiënter en duurzamer te laten verlopen. Verkeerswethouder De Bondt vandaag aanwezig bij de uitreiking in Den Haag reageert verheugd: "Samenwerking tussen gemeente en particulier initiatief loont. We gaan dit verder uitbouwen bij het bevoorraadbaar, bereikbaar en leefbaar houden van Utrecht."

De drie bekroonde Utrechtse partijen zijn voorlopers op het gebied van stedelijke distributie. De stad Utrecht geldt sinds de totstandkoming van het gemeentelijke Bevoorradingsplan nationaal en internationaal als voorbeeldstad voor duurzame stedelijke distributie. De gemeentelijke Bierboot, die vanaf 2010 elektrisch vaart, is daar een voorbeeld van. Gepu horecagroothandel is vaste gebruiker van de bierboot en heeft laten zien dat zelfs koel- vers- en vriesproducten per schip kunnen worden vervoerd. Hoek Transport is initiatiefnemer van Cargohopper, de 16 meter lange bevoorradingstrein die werkt met gestandaardiseerde wissellaadbakken en rijdt op zonne-energie. De Cargohopper vormt een belangrijke schakel in het stadsdistributiecentrum van Hoek en leidt tot minder vervuilend vrachtverkeer in de stad. Door zijn geringe breedte levert de cargohopper veel minder hinder op voor het overige verkeer. De bevoorradingstrein kan door veel passages waar gewoon transport moet omrijden, zodat veel minder kilometers gemaakt worden.

Het vandaag bekroonde planvoorstel gaat uit van samenwerking tussen partijen en vervlechting van de afzonderlijke activiteiten. Zo kan vrachtverkeer in de binnenstad verminderd worden door het uitwisselen van lading tussen de Bierboot en Cargohopper. De inzet van een tweede (grotere) Cargohopper- buiten de historische binnenstad- kan hierbij een rol spelen. Ook onderzoeken gemeente en Hoek transport de mogelijkheid om verpakkingsmateriaal als plastic, karton en papier als retourvracht met de Cargohopper af te voeren. Ook dat vermindert de vervoersbewegingen in de binnenstad. De gemeente en Gepu willen waar mogelijk de leveranties aan de stedelijke horeca te bundelen via de Bierboot en de Cargohopper. Belangrijk onderdeel van het plan is om het 'Utrechtse model' zodanig te documenteren dat andere steden makkelijker een soortgelijk plan kunnen uitrollen in hun eigen binnenstad. Meer uniformiteit vergroot en versnelt de kansen om duurzame binnenstedelijke distributie goed van de grond te krijgen. Utrecht heeft voor dit project Europese subsidie gekregen.