1 op 5 organisaties reageert niet op sollicitaties

04/12/2009 09:44

Internet-Id

ICT-organisatie CapGemini topscorer in SollRespons 2009

GRONINGEN - Eén op de vijf organisatie reageert niet op sollicaties. Dat blijkt uit het onderzoeksproject SollRespons van Internet-Id uit Groningen. SollRespons heeft 117 organisaties verdeeld over 13 branches, benaderd via zogeheten 'mysterie sollicitaties.' Ook werden de online vacatures beoordeeld. Uit de branches Food en Bouw kwam het vaakst geen reactie op sollicitaties. Ook Retail en Overheid presteerden beneden gemiddeld. Verder bleek dat de allochtone (mannelijke) sollicitant vaker werd afgewezen dan de anderen. Overall bleek ICT-organisatie CapGemini met 180 punten de individuele winnaar in editie 2009. Andere top-10 organisaties zijn Zwitserleven, Start People, Heineken, Randstad, Getronics, DNB, Nuon, Eiffel, Ziggo, CZ en Adecoo.

Mysterie sollicaties en websiteonderzoek

Het onderzoek vond plaats tussen februari en augustus van dit jaar. In die periode zijn uit hoofde van verschillende typen sollicitanten 'mysterie sollicitaties' verstuurd naar landelijke, gerenommeerde organisaties. Alle reacties zijn geregistreerd en geanalyseerd op snelheid, accuratesse, kwaliteit en inhoud. De personages Linda, Soemaya, Maarten en Anouar solliciteerden open en/of gericht als man/vrouw, als starter/professional en als autochtoon/allochtoon. Daarnaast zijn websites en daarbinnen de vacaturegedeelten nauwgezet onderzocht, geanalyseerd en beoordeeld. De organisatieselectie, branche-indeling en het toekennen van punten aan onderzoekscriteria leverden rankings op van organisaties binnen de branches en in landelijk perspectief.

Algemene resultaten

De reacties van organisaties waren vrijwel allemaal binnen tien werkdagen binnen. "Toch kregen we in 1 op de 5 gevallen geen enkele respons," vertelt directeur Eric Blaauboer van Internet-Id. "Vooral de branches Food en Bouw scoorden slecht en daarnaast viel ons op dat het personage Anouar, man en allochtoon, vaker werd afgewezen dan de andere personages." Het grootste verschil tussen gerichte en open sollicitaties was, zoals verwacht, het reactiepercentage. Vrijwel alle organisaties bieden hun vacatures online aan, alleen de mogelijkheden om ook online en/of open te solliciteren blijken vaak beperkt. Op 35 van de 117 onderzochte sites stond geen uitgebreide organisatieomschrijving en slechts 49 organisaties publiceerden de arbeidsvoorwaarden. Ruim 80 organisaties verschaften in het geheel geen informatie over de sollicitatieprocedure.

Winnaars en verliezers

Uitzendorganisaties en energiebedrijven kwamen als besten uit de bus. Uitzendorganisatie Content behaalde op alle onderdelen van het mysterie onderzoek de maximumscore. Binnen diezelfde branche scoorde Randstad overall hoger en eindigde in de totaal ranking zelfs op positie 2. Op de vacaturescan behaalden 7 organisaties de maximumscore. Overall bleek ICT-organisatie CapGemini met 180 punten de individuele winnaar in editie 2009. Andere top-10 organisaties zijn Zwitserleven, Start People, Heineken, Randstad, Getronics, DNB, Nuon, Eiffel, Ziggo, CZ en Adecoo. De nummer 1 behaalde ruim 140 punten meer dan hekkensluiter, verzekeraar Lancyr. In de staart van de ranglijst zien we verder onder andere Burger King, Ormer, Febo, Alice en van der Horst Bouwgroep.

Onderzoeksdoel

SollRespons maakt met dit onderzoek duidelijk hoe Nederlandse organisaties omgaan met sollicitaties. Afhankelijk van hun positie in de rankings worden ze aangespoord om hun sollicitatieprocedures te verbeteren. Verder geven de onderzoeksresultaten marketing- en communicatie-afdelingen input om het gewenste corporate image te optimaliseren. Een mooie SollRespons uitslag helpt daarbij. Anderzijds kunnen kandidaten aan de hand van dit rapport inschatten wat zij bij een eventuele sollicitatie kunnen verwachten van de potentiële werkgever.

SollRespons

SollRespons is een onderzoeksproject van het Groningse bedrijf Internet-Id. Deze organisatie ontwikkelt en exploiteert innovatieve webconcepten, onder andere op het gebied van solliciteren en recruitment. Blaauboer: "Dit onderzoek is een vervolg op de verkennende SollRespons onderzoeken uit 2005 en 2007 naar de wijze waarop Nederlandse organisaties omgaan met sollicitanten. SollRespons stuurde in die periode uit naam van honderden fictieve sollicitanten vele sollicitatiebrieven. Vacaturegedeelten van diverse sites zijn onderzocht en 1.400 (ex)-sollicitanten zijn geënqu(ee)teerd. Onderzoekmedewerkers hebben daarnaast diepte-interviews afgenomen bij HRM-mensen van gerenommeerde organisaties en dit in de resultaten verwerkt. De opgedane ervaringen en inzichten zijn meegenomen in het onderzoek van 2009. De bevindingen zijn weergegeven in ons Onderzoeksrapport: SollRespons 2009. De sollicitant als Koning Klant?"





http://www.sollrespons.nl