Partij van de Arbeid

Onafhankelijkheid bepleit bij zorgklacht

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor dat burgers een klacht over de gezondheidszorg moeten kunnen melden bij een onafhankelijke instantie. Volgens Kamerlid Eelke van der Veen is het indienen van een klacht over een behandelaar in zijn eigen ziekenhuis op dit moment een te grote stap voor een patiënt.

Uit onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt dat de huidige procedure niet goed functioneert. De commissies die de klachten behandelen, worden bemand door werknemers uit dezelfde instelling. Verder is de procedure te lang, moeilijk en bureaucratisch.

Nu onderneemt de Inspectie voor de Gezondheidszorg alleen na structurele klachten over zorginstellingen actie, terwijl de individuele klachtenprocedure binnen een instelling door burgers als partijdig wordt ervaren. Van der Veen: `De PvdA vindt dat burgers invloed moet kunnen uitoefen op het publieke goed gezondheidszorg en dus zijn aanpassingen nodig.'

Over enkele maanden wordt de nieuwe wet Cliëntenrechten zorg, die in 2011 in werking zal treden, behandeld in de Tweede Kamer. Het onderwerp klachtafwikkeling zal er onderdeel van uitmaken. Van der Veen: `We moeten goed onthouden dat de publieke zorgsector er voor de burgers is en de invloed van patiënten in het zorgstelsel daarom beschermd moet worden. Daarvoor is een onafhankelijke instantie nodig die klachten tegen individuele instellingen afhandelt, advies aan patiënten geeft en hen zo nodig doorverwijst naar andere instanties.'