Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Uitstel maximalisering provisies is funest voor consument

Provisieverbod noodzaak voor bescherming financiële consument

Huizen, 4 december 2009 ­ De Kamercommissie van Financiën laat kansen liggen om de financiële adviesbranche verder te hervormen. In het recente overleg heeft de Kamercommissie besloten om het gebruik van verkoopprovisies op financiële producten niet aan banden te leggen. Volgens De Hypotheekshop is dit een gemiste kans om de belangen van de financiële consument beter te beschermen. De Tweede Kamer moet nu maatregelen nemen.

Afschaffen provisie
De huidige maatschappelijke discussie en de recente misstanden in de financiële wereld hebben aangetoond dat de financiële consument niet is gebaat bij een stelsel waarin adviseurs worden betaald door middel van provisie. Ron Bavelaar, algemeen directeur van De Hypotheekshop: 'Het uitstel van de maximalisering van provisies is funest voor de consument. Een verbod op provisies is noodzakelijk. Alleen op die manier voorkom je dat hypotheekadviseurs worden geleid door provisieprikkels. Voorkomen moet worden dat de consument de deur uitgaat met een slecht passend product, op basis van een provisiegedreven advies.'

Netto producten
Consumenten hebben nu nog steeds geen goed zicht op de daadwerkelijke kosten van het afsluiten van een hypotheek. In de perceptie van veel consumenten is hypotheekadvies gratis, omdat zij nooit de rekening van een adviesgesprek krijgen te zien. Zij betalen hier wel voor, via de provisie die de geldverstrekker aan de adviseur betaald. Bovendien zit een belangrijk deel van de kosten versleuteld in de maandelijkse rente.

Renteopslag
De Hypotheekshop pleit voor versimpeling van het hele beloningstraject en de afschaffing van provisies. Provisieloze producten -de zogenaamde netto producten- zorgen voor echte transparantie, omdat dan exact wordt blootgelegd wat het prijskaartje is van de toegevoegde waarde van de geldverstrekker en de adviseur. Door consumenten rechtstreeks te laten betalen voor wat zij van de afzonderlijke schakels in de keten ontvangen, worden de daadwerkelijke kosten inzichtelijk. Onafhankelijk advies voorkomt dat de consument een product krijgt geadviseerd dat niet aansluit op zijn situatie. Bovendien zijn consumenten bij een netto product vaak voordeliger uit, door een lagere rente. Netto producten kennen ten slotte geen renteopslag om de provisie uit te betalen.

De Hypotheekshop
De Hypotheekshop is met circa 180 vestigingen de grootste hypotheekadviesketen in Nederland, waar iedereen terecht kan voor een duidelijk verhaal over hypotheken, pensioenen en verzekeringen. Voor nu én voor de toekomst. De Hypotheekshop geeft ongekleurd advies en is niet gebonden aan een bank, verzekeringsmaatschappij of andere financiële instelling.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht