Consumentenautoriteit waarschuwt voor fraude met WK voetbalkaartjes

04/12/2009 16:00

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit waarschuwt consumenten die kaartjes willen kopen voor het komende voetbalevenement WK 2010 in Zuid-Afrika. Na afloop van de loting, als de poule-indeling bekend is, zullen via diverse kanalen kaartjes beschikbaar komen voor voetballiefhebbers over de hele wereld. De Consumentenautoriteit waarschuwt met name voor frauduleuze en misleidende websites waarop voetbalkaartjes worden aangeboden. Zij roept consumenten op zich goed te informeren voordat zij een kaartje kopen. In internationaal verband werkt de Consumentenautoriteit samen met consumententoezichthouders over de hele wereld om partijen aan te pakken die voetbalfans misleiden. Via haar informatieloket ConsuWijzer stelt zij informatie beschikbaar om de voetballiefhebber te helpen.

Consumenten die kaartjes kopen voor dergelijke mondiale sportevenementen moeten met name alert zijn op nep websites en aanbiedingen via de e-mail afkomstig van partijen die ten onrechte claimen een loterij in opdracht van de FIFA te organiseren. Consumenten moeten opletten als ze worden benaderd omdat ze een voetbalkaartje als prijs zouden hebben gewonnen. Zeker als ze om de prijs te kunnen ontvangen eerst geld moeten betalen en om hun persoonlijke gegevens wordt gevraagd.

Wanneer consumenten via sites in het buitenland kaartjes proberen te bemachtigen, is het zaak vooraf goed te checken welke partij er achter de site zit. Als er iets mis gaat bij een aankoop via een buitenlandse site is het extra lastig om je recht te halen.

In Nederland kunnen voetballiefhebbers een kaartje voor een wedstrijd van het Nederlands elftal kopen via de officiële kanalen van FIFA en KNVB. Sommige aanbieders doen de consument geloven dat ze een officieel verkoopkanaal zijn door ten onrechte gebruik te maken van officiële logo's of logo's die daar sterk op lijken of door de naam van FIFA te vermelden in hun webadres.

Ook ticketshops of wederverkopers kunnen kaartjes voor wedstrijden van het Nederlands elftal aanbieden. Van belang is dan dat consumenten zich vooraf goed informeren over de mogelijke risico's die ze lopen en of deze in voldoende mate door de gehanteerde leveringsvoorwaarden worden gedekt. Eén van de risico's is dat hen de toegang tot het stadion wordt geweigerd als kaarten niet op naam zijn gesteld.

Soms worden kaartjes aangeboden in combinatie met een reis. Ook hierbij moeten consumenten zich voor hun aankoop goed over de voorwaarden laten informeren.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Rond dergelijke populaire evenementen begeven zich allerlei partijen op de markt. Daarbij zit helaas ook veel kaf tussen het koren. Daarom is het goed dat hieraan in internationaal verband aandacht wordt besteed. Voetballiefhebbers hebben er soms veel geld voor over om een wedstrijd te bezoeken in Zuid-Afrika. Door goed op te letten kunnen zij voorkomen dat zij worden teleurgesteld."

Op www.consuwijzer.nl is sinds vandaag informatie beschikbaar voor consumenten waar zij op moeten letten bij het bestellen van WK-kaartjes via internet. Consumenten kunnen op ConsuWijzer ook hun ervaringen melden. Deze waarschuwing is een wereldwijd initiatief van alle leden van ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) om gelijktijdig rond de start van de verkoop van WK-kaartjes consumenten te waarschuwen voor frauduleuze praktijken.





http://www.consuwijzer.nl




Consumentenautoriteit