Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Datum 3 december 2009
Betreft Vragen van de leden Besselink en Heijnen (PVDA)

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Besselink en Heijnen (PVDA) van uw Kamer inzake het verbod door het Haagse gemeentebestuur voor het christelijk gymnasium Sorghvliet om een deel van de plaatsen te reserveren voor allochtone leerlingen.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z20897.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

a
na 1 van 3 Pagi





Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Kamerleden Besselink en Datum Heijnen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden

d.d. 9 november 2009 kenmerk 2009Z20897). VO/BVB/168488

Vraag

1. Moet het Christelijk Gymnasium Sorghvliet van het Haagse gemeentebestuur stoppen met zijn voorrangsregeling voor allochtone leerlingen1?

Antwoord
Het Haags college heeft bedenkingen bij de voorrangsregels die het Sorghvliet Gymnasium hanteert bij het aannemen van nieuwe leerlingen. Wethouder Dekker heeft deze bedenkingen kenbaar gemaakt aan de school. De gemeente wil de school ondersteunen bij het bereiken van een meer gemengde schoolpopulatie en stelt hierbij als voorwaarde dat de school stopt met verschillende voorrangsregels2. Het Sorghvliet Gymnasium heeft besloten het huidige toelatingsbeleid vooralsnog te handhaven.

Vraag

2. Zou juist een school als Sorghvliet, die vrijwel uitsluitend witte leerlingen telt, met deze voorrangsregeling niet moeten vallen onder het maatwerk dat het kabinet bepleitte in zijn reactie op het WRR-advies Vertrouwen in de school3?

Antwoord
Zoals aangegeven in de reactie op `Vertrouwen in de school' is het kabinet voorstander van gedragen initiatieven van ouders, schoolbesturen en gemeenten om tot meer gemengde scholen te komen. Een voorrangsregeling zoals gehanteerd door het Sorghvliet Gymnasium is één van de manieren waarop dit doel kan worden nagestreefd.

Vraag

3. Waaraan ontleent het Haagse gemeentebestuur de bevoegdheid om zo'n regeling te verbieden?

Antwoord
Het aangehaalde artikel in de Telegraaf spreekt van een verbod. Van een verbod is echter, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1, geen


1 De Telegraaf, 3 november 2009: "Sorghvliet moet voorrang stoppen"
2 Bron: beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid A. Khoulani door het college van B&W van Den Haag, 27 okt. 2009, http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2009/RIS167162.PDF
3 Kamerstuk 29 544, nr. 190

Pagina 2 van 3





sprake. Het bevoegd gezag van een school kan zelf, binnen de wettelijke Datum kaders, het toelatingsbeleid vaststellen.
Dat de gemeente het Sorghvliet Gymnasium wil ondersteunen bij het Onze referentie bereiken van een meer gemengde schoolpopulatie vind ik positief. Het VO/BVB/168488

past binnen de wettelijke verplichting voor gemeenten en scholen om,

bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda, te overleggen over het bevorderen van integratie. Het is belangrijk dat er hierbij duidelijkheid is over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van zowel scholen als van gemeenten.

Vraag

4. Welke consequenties voor het kabinetsbeleid inzake het tegengaan van segregatie in het onderwijs verbindt u aan deze ontwikkeling?

Antwoord
Er is geen blauwdruk voor de manier waarop integratie in het onderwijs wordt bevorderd en segregatie wordt tegengegaan. Scholen geven hieraan, in overleg met hun omgeving, invulling. Het streven van het Sorghvliet Gymnasium om meer leerlingen van allochtone herkomst aan te trekken is hiervan een voorbeeld. Het is belangrijk dat scholen en gemeenten, elk vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, elkaar in dit streven weten te vinden.

Pagina 3 van 3