Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z23356

Vragen van het lid Dibi (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Dijksma, over het steeds schoolser worden van het kleuteronderwijs. (Ingezonden 3 december 2009)


1
Hebt u kennisgenomen van het artikel "Kleuters mogen geen kleuters meer zijn"? 1)


2
Herkent u het beeld van kleuterjuffen dat kleuters steeds meer moeten presteren waardoor de lessen steeds schoolser worden? Zo nee, waarom niet?


3
Deelt u de mening dat kleuters vooral al spelend leren onder begeleiding van een goed geschoolde leerkracht en dat dat zich slecht verhoudt met toetsen, handelingsplannen en strakke lesmethoden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe zinvol is het dan dat de Inspectie toeziet op de cognitieve prestaties van kleuters?


4
Deelt u de mening dat de nadruk op vroeg- en voorschoolse educatie, het toegenomen toezicht op cognitieve prestaties, de criteria om over te gaan naar groep 3 - zoals 15 letters kennen - en uw voorstel om kinderen van tweeënhalfjaar een leerrecht te geven de trend om kleuters aan het leren te krijgen versterkt? Zo nee, waarom niet?


5
Bent u bereid de Kamer een Kleuterplan te doen toekomen, waarin u met maatregelen komt om deze trend tegen te gaan?


1) Onderwijsblad, 28 november 2009