Ingezonden persbericht

Fans tweeten hun favoriete team naar de overwinning in de Sony Ericsson Twitter Cup

Terwijl iedereen zich voorbereidt op de 2010 FIFA World Cup(TM), biedt Sony Ericsson alle fans een exclusieve en opwindende manier om hun team online te steunen en naar de overwinning te leiden in dit eerste wereldkampioenschap voetbal waarbij sociaal netwerken en media sharing een belangrijke rol spelen.

Badhoevedorp, 4 december 2009 - Terwijl de spanning in de aanloop naar de 2010 FIFA World Cup(TM) in Zuid-Afrika toeneemt, introduceert Sony Ericsson, de officiële mobiele telefoon van de 2010 FIFA World Cup(TM), een nieuwe manier waarop voetbalfans in Nederland zich online achter hun team kunnen scharen via een uniek sociaalnetwerkinitiatief.

Voor de Sony Ericsson Twitter Cup zullen de 32 teams die strijden in de 2010 FIFA World Cup(TM) in Zuid-Afrika ook online het gevecht aangaan. Er is echter één verschil: het zijn de fans die bepalen wie op 11 juli 2010 de virtuele beker omhoog mag houden. Fans kunnen zowel online als via hun mobiele telefoon deelnemen aan deze spannende competitie.

De start van het toernooi op 4 december 2009 valt samen met de groepsloting voor het officiële toernooi. Fans van Oranje kunnen hun team naar de volgende ronde helpen door via tweets (#TWCOranje, #TWCHolland, #TWCDe Leeuw) hun steun te geven. Het team dat in elke ronde de meeste tweets krijgt, wint en gaat door naar de volgende fase, onafhankelijk van hoe het echte team het er in Zuid-Afrika vanaf brengt.

"Sony Ericsson is vastbesloten voetbalfans de beste ervaring van de 2010 FIFA World Cup(TM) te bieden, met meer manieren om hun team te steunen, hun mening te geven en betrokken te zijn bij alle aspecten van dit prachtige spel," aldus Harold de Kort, Communicatiemanager bij Sony Ericsson Benelux. "Met de Sony Ericsson Twitter Cup is Sony Ericsson het middelpunt van het eerste WK dat de opkomst van sociaal netwerken actief meebeleeft. De Sony Ericsson Twitter Cup maakt deel uit van een reeks initiatieven die de ervaringen van voetbalfans verrijken en hen in staat stellen via mobiele telefoons te communiceren als nooit tevoren.”

In het online stadion op de speciale 2010 FIFA World Cup(TM) 12th Man website van Sony Ericsson is elke fase van het toernooi op Twitter te volgen. Fans in Nederland kunnen alles bijhouden. Niet alleen kunnen ze individuele Tweets over het Nederlandse team bekijken en posten, ze zien ook wat de luidruchtigste Tweeter in elke groep te zeggen heeft over alle wedstrijden op en buiten het virtuele strijdtoneel. Fans hoeven alleen maar naar de 12th Man-website te gaan, op de link naar Twitter te klikken en aan het tweeten te slaan om hun team naar de finale te helpen.

Tweets over het Nederlandse team worden in het virtuele stadion weergegeven met de kleuren van de nationale vlag. Hoe groter de Nederlandse vlag wordt, hoe populairder het team is en hoe meer kans het maakt om de Sony Ericsson Twitter Cup te winnen. Aan de hand van het wedstrijdschema kunnen fans de voortgang van hun team volgen en zien wie er in de afvalrondes zit. De resultaten zijn op die manier eenvoudig te vergelijken met die van de echte 2010 FIFA World Cup(TM).

Voor de Sony Ericsson Twitter Cup gelden de volgende regels:
* De Sony Ericsson Twitter Cup volgt dezelfde indeling als de 2010 FIFA World Cup(TM). Er zijn groepswedstrijden en afvalrondes, inclusief kwartfinales, halve finales en de finale zelf.
* Anders dan bij het fysieke toernooi echter, is het succes van de teams in de Sony Ericsson Twitter Cup afhankelijk van het aantal tweets dat ze krijgen.
* Hoe meer tweets een land krijgt, hoe meer fans het heeft en hoe groter de kans is dat het de volgende ronde haalt.
* Sony Ericsson bewaakt alle activiteiten op Twitter - van de eerste groepsloting op 4 december 2009 tot en met de finale op 11 juli 2010.
* Een algemene tweet over het Nederlandse team levert het team één punt op; een tweet met (#TWCOranje, #TWCHolland, #TWCDe Leeuw) is vijf punten waard voor het team.

- EINDE -

Over Sony Ericsson
Sony Ericsson werd in oktober 2001 door Sony en Ericsson opgericht als een 50-50 joint venture tussen Sony en Ericsson, met het internationale hoofdkantoor in Londen en activiteiten in alle grote markten. Onze visie is om wereldleider in Communication Entertainment te worden; daar waar nieuwe communicatiestijlen entertainment worden via Internet en sociale media. Sony Ericsson biedt de consument boeiende ervaringen met zijn telefoons, accessoires, inhoud en applicaties. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar www.SonyEricsson.com/nl of u kunt contact opnemen met ons Call Center (0900-8998318). Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08.30 uur tot 18.00 uur en kost 10 cent per minuut. Alle Sony Ericsson persberichten en hoge resolutiebeelden zijn te vinden op www.sonyericsson.nl/persbronnen

Over FIFA
Al meer dan 100 jaar speelt de Fédération Internationale de Football Association, opgericht op 21 mei 1904 in Parijs en beter bekend als FIFA, de essentiële leidersrol in de internationale voetbalfamilie. Vanuit het hoofdkantoor in Zürich, Zwitserland, geeft nu de achtste FIFA-voorzitter, Joseph S. Blatter, leiding aan de organisatie, met als doel om de FIFA verder te ontwikkelen als een moderne en dynamische bond. De basis van de wereldvoetbalfamilie wordt gevormd door de FIFA-leden. De familie is uitgegroeid van de zeven leden die de bond hebben opgericht tot 208 gelieerde voetbalbonden nu, die zich tevens in zes federaties wereldwijd hebben georganiseerd.
De mondiale activiteiten van FIFA gaan verder dan het organiseren van de diverse competities die de wereld beroeren, zoals het grootste single-sportevenement ter wereld, de FIFA World Cup(TM). FIFA draagt op materieel, financieel en promotioneel gebied bij aan voetbalontwikkelingsprojecten zoals het FIFA GOAL-programma en activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (zoals de Football for Hope-beweging om door middel van voetbal sociale en menselijke ontwikkeling te stimuleren) om het spel te ontwikkelen en aan een betere toekomst te bouwen. For the Game. For the World. Ga voor meer informatie over FIFA en diens activiteiten naar www.FIFA.com.

Over de FIFA World Cup(TM)
De FIFA World Cup(TM) is het mondiale bestuursorgaan van het belangrijkste voetbalevenement ter wereld dat iedere vier jaar plaatsvindt, waarbij de beste 32 landen van de zes federaties ten strijde trekken om de hoogste voetbalprijs te winnen: de FIFA Wereldbeker. De FIFA World Cup(TM), het geesteskind van de derde FIFA-voorzitter, Jules Rimet, werd voor het eerst in 1930 gehouden in Uruguay en is decennia later uitgegroeid tot het allergrootste single-sportevenement met een publiek van in totaal meer dan 26 miljard tv-kijkers in meer dan 200 landen tijdens de 64 wedstrijden. In 2010 wordt de 19e editie voor het eerst op Afrikaanse bodem gehouden.
De weg naar Zuid-Afrika 2010 begon in augustus 2007 in Samoa. Van hieruit is de weg kriskras door de wereld gelopen om uiteindelijk in 2010 aan te komen bij eindbestemming Zuid-Afrika. Aan de wedloop voor een van de 31 beschikbare plaatsen in het eindtoernooi van de FIFA World Cup(TM) doen 203 teams mee, waarbij Zuid-Afrika als gastland automatisch is gekwalificeerd. Zelfs kampioen Italië moet zich kwalificeren om haar titel te verdedigen. Volg alle acties en leef mee met de triomfen, de spanning en de tranen van de kwalificatie op FIFA.com, de wereldwijde thuisbasis van voetbal op het internet.



Ingezonden persbericht