Ingezonden persbericht


Kop van Middelland:
Bewonersgroep Beukelsdijk, G.W. Burgerplein, Essenburgsingel

P E R S B E R I C H T

ONDERWERP:
o College van B&W te Rotterdam heeft besloten tot uitwerking van één specifiek plan, de Collegevariant, voor herinrichting van de 's-Gravendijkwal en Henegouwerlaan o Deze `Collegevariant' zal tot grote verkeersoverlast en verlies van leefbaarheid leiden aan de Henegouwerlaan, Beukelsdijk en het Weena o De bewoners hebben medio oktober een eigen variant, de Burgervariant, voorgesteld. Deze variant wordt op verzoek van raadsleden door dS+V onderzocht. o Burgers krijgen geen informatie over de uitkomsten van dit onderzoek, terwijl het besluitvormingsproces voortraast
o Verschillende bewonersorganisaties organiseren een grote bewonersinformatie- avond voor burgers en raadsleden op woensdagavond 9 december, 19.30 uur

VAN:
Hela! Bewonersorganisatie Henegouwerlaan,
Kop van Middelland
VVE Weenahof
Woordvoerder Koen Gommers, 06-28881033, henegouwerlaan@gmail.com

Rotterdam, 3 december 2009

Overkapping 's-Gravendijkwal: slikken èn stikken voor Henegouwerlaan en omgeving?

De Henegouwerlaan en de 's-Gravendijkwal liggen tussen de wijken Oude Westen en Middelland in Rotterdam West. De gemeente vatte 2 jaar geleden het plan op om de leefbaarheid te verbeteren door het traject te overkappen en zo de wijken beter aan elkaar te verbinden. Het huidige plan, de Collegevariant, belooft echter niet die verbetering te geven. Voor de Henegouwerlaan, waar meer dan de helft van het aantal bewoners van het traject wonen, is de situatie extra zuur: daar is geen enkele verbetering voorzien, maar moet alleen worden ingeleverd. Voor de omgeving, Beukesldijk en het Weena, is er het risico van sluipverkeer.

De Henegouwerlaan en de 's-Gravendijkwal, ooit rustige lanen met statige panden, zijn de afgelopen decennia door toenemende verkeersdruk verworden tot een verkeersriool dat aan zijn taks zit wat betreft leefbaarheid.

Juist om die leefbaarheid te verbeteren nam de raad twee jaar geleden een glasheldere en sympatieke motie aan om ondertunneling te onderzoeken. Van de bedoeling van de motie staat echter, zo blijkt uit het huidige plan, niets meer overeind. Sterker, het tegenovergestelde is het geval. Ten gevolge van het Verkeersplan Binnenstad zal 30% meer verkeer over de beide lanen rijden. Daarbij wordt beweerd dat door de autonome verbetering van de autotechniek, toepassen van geluidsarm asfalt en plastic geluidsschermen een en ander misschien nog net binnen de





Kop van Middelland:
Bewonersoverleg Beukelsdijk, G.W. Burgerplein, Essenburgsingel

wettelijke milieunormen zal passen. Zo wordt leefbaarheid en gezondheid van de mensen dus weer gereduceerd van oorspronkelijke prioriteit tot sluitpost.

In de laatste raadscommissievergadering hebben bewoners een eigen variant geïntroduceerd: de Burgervariant. Deze variant combineert de goede eigenschappen van de Collegevariant met enkele nieuwe aspecten. De raadsleden hebben de wethouder verzocht de Burgervariant te laten onderzoeken door dS+V. Hoewel het onderzoek praktisch is afgerond, lijkt de wethouder eerst aan te sturen op besluitvorming in januari 2010. De Burgervariant wordt dan pas nà eventuele besluiten in de gemeenteraad weer met de burger besproken! Dat lijkt ons de omgekeerde wereld.

De bewonersorganisaties vrezen, dat de haast tot het nemen van besluiten in de aanloop naar de verkiezingen ten koste gaat van de kwaliteit van besluiten.

Tijdens een bewonersinformatieavond leggen we de twee varianten naast elkaar en bediscussiëren we ze met de genodigde raadsleden aan de hand van de criteria die de gemeente zelf aanhoudt.

Einde Bericht

BELANGRIJKE TELEFOONNUMMERS en CONTACTGEGEVENS



Ingezonden persbericht