Gemeente Apeldoorn

| | | |

|                                                   | |            |       |
|                                                   | |            |       |
|Pers info                                          | |                     |
|                                                   | |         |
|294                   |04-12-2009                  | |                     |
|                      |                            | |                     |
|                      |                            | |                     |
|                      |                            | |                     |
|                      |                            | |                     |
Lancering Persoonlijke Internet Pagina

Vanuit je luie stoel een parkeervergunning of een vergoeding leerlingenvervoer aanvragen. Of een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie voor als je iets wil regelen met bijvoorbeeld een bank, een school of een notaris. Voortaan hoeven inwoners van Apeldoorn hiervoor niet meer naar het stadhuis komen. Vanaf 4 december kunnen zij deze producten namelijk aanvragen via de gemeentelijke website.

De gemeente van de toekomst zal niet alleen bestaan uit contacten via de balie of de telefoon. Internet is en zal in de toekomst een steeds belangrijker kanaal vormen voor het aanvragen en verstrekken van gemeentelijk producten en diensten. Vanaf 4 december kunnen inwoners van Apeldoorn via de gemeentelijke website, www.apeldoorn.nl, drie producten aanvragen vanachter hun eigen pc. De afhandelingstatus is te volgen via een persoonlijke internet pagina (PIP), een veilige en betrouwbare omgeving op internet waarin een burger zaken kan doen met de overheid. Naast het aanvragen van producten en of diensten kunnen inwoners ook hun belastingaanslagen van de afgelopen jaren raadplegen. Burgers die hun inkomen tijdelijk in budgetbeheer van de Stadsbank geven, hebben vanaf nu de mogelijkheid van online inzage in hun financiële situatie. Vanuit huis kan onder andere gevolgd worden wat de bij- en afschrijvingen zijn en kunnen wijzigingen worden doorgegeven.

Steeds vaker digitaal
Om op een digitale toekomst voorbereid te zijn heeft de Apeldoornse gemeenteraad aan het begin van deze bestuurperiode middelen beschikbaar gesteld voor de realisatie van een viertal speerpunten: 1. elektronische dienstverlening;
2. eenmalige verstrekking en meervoudig gebruik van basisgegevens; 3. digitalisering van de post;
4. flexibilisering van de informatietechnologie.

Het PIP vormt een belangrijk eerste onderdeel van de elektronische dienstverlening van de gemeente Apeldoorn. Op basis van juiste en betrouwbare informatietechnologie wordt het digitale loket van de gemeente de komende jaren verder uitgebouwd.

Hét loket van de overheid
In het kader van het programma Apeldoorn heeft Antwoord© kunnen op termijn burgers, bedrijven en instellingen terecht bij de gemeente Apeldoorn met al hun vragen aan de overheid. Om dit te kunnen bereiken zullen de gegevens van verschillende overheidsinstanties gekoppeld en getoond worden via de persoonlijke internet pagina. Zo hoeven inwoners in de toekomst niet bij iedere aanvraag opnieuw gegevens te verstrekken die al bij de overheid bekend zijn.

Einde persbericht

|
|                                                   | |                     |
|                                                   | |                     |
|                      |                            | |Telefoon (055) 580 13|
|                      |                            | |63                   |
|                      |                     |      | |                     |                   | |Telefax (055) 580 11 |
|                      |                            | |55          

---- --