Ingezonden persbericht


Persbericht

Amstelveen, 4 december 2009

Rendement innovatie bij Europese bedrijven is te laag

Innovatie wordt gezien als wapen tegen de crisis, maar bedrijven doen te weinig om het maximale rendement te realiseren. Nederlandse ondernemingen scoren hoog op Europese innovatieranglijst, zo blijkt uit onderzoek van INSEAD en Logica.

Europese ondernemingen willen graag innoveren, geven er veel geld aan uit, maar nemen onvoldoende stappen om maximale resultaten te boeken. Veel bedrijven meten de effecten van innovatie bovendien te weinig. Ook is innovatie vaak het slachtoffer van bezuiningen en het korte termijndenken. Het effect van ambitieuze innovatieplannen blijft onduidelijk. Dat blijkt uit een pan-Europese studie van de gerenomeerde business school INSEAD en ICT-dienstverlener Logica onder ondernemingen en overheidsorganisaties. Uit de resultaten komt naar voren dat bij Nederlandse organisaties innovatie hoog op de agenda staat.

In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Scandinavië, Portugal, Brazilië en Nederland zijn bestuurders van ruim 200 ondernemingen en overheidsorganisaties uitvoerig ondervraagd over hoe zij denken over de rol van innovatie binnen hun bedrijfsvoering. Klik hier voor meer informatie over het onderzoek.

Opvallende conclusies van het onderzoek zijn:

* Ondanks de recessie heeft 80% van de ondervraagden het innovatiebudget niet verlaagd, maar zelfs verhoogd
* Zo'n 41% ziet echter een conflict met de korte termijndoelen van de eigen organisatie
* Slechts 16% gebruikt methoden om het succes van innovatie meten en slechts 9% meet het resultaat van innovatie middels return on innovation (ROI)
* Van alle organisaties heeft 64% geen Chief Innovation Officer benoemd

Uit het onderzoek blijkt verder dat innovatie binnen 50% van alle Nederlandse organisaties diep geworteld is . Dat is twee keer meer dan bij vergelijkbare organisaties in het Verenigd Koninkrijk. Britse werkgevers geven echter meer dan Nederlandse bedrijven hun werknemers de ruimte om te leren van fouten. In Frankrijk ligt dat percentage nog aanzienlijk lager. Uit een vergelijking tussen sectoren blijkt dat banken en verzekeraars het meest innovatief zijn

Logica en INSEAD hebben op basis van de onderzoeksresultaten het Innovation Readiness Model (IRM) ontwikkeld. Hiermee kunnen organisaties meten in welke mate zij kunnen sturen op innovatie en het belang ervan inzichtelijk kunnen maken als leidraad voor hun bedrijfsvoering gebruiken.



Ingezonden persbericht